Trialsykling på villspor

Kan det tenkes at en trial-syklist har noen triks i ermet som kan heve stiteknikken din ytterligere noen hakk? Aslak Mørstad inviterer balansekunstner Erik Solbakken på tur.

Sist oppdatert: 25. mars 2019 kl 07.00
Lesetid: 3 minutter

Hvor går egentlig grensen for hva man klarer å forsere i terrenget med stisykkel? Kan det være at du har hengt deg opp i grenser som fortsatt kan flyttes?

– Han tenker litt andre tanker om hvordan man forserer terrenget, sier programleder og sykkelekspert Aslak Mørstad om dagens gjest.

Terrengskolen får besøk av trial-ekspert Erik Solbakken. Han angriper hindringer i terrenget på en noe annerledes måte enn klassiske terrengsyklister kanskje gjør. Mens mange tenker at mer fart er løsningen, er det kanskje nettopp det motsatte som skal til når bratte krux og andre uregelmessigheter i terrenget skal tilbakelegges.  

– Teknikkene du bruker i trial kan du fint overføre til stisykkelen, og få en helt annen sykkelopplevelse av. Men det vil kreve litt øving, sier Solbakken. 

Særlig når det kommer til krux og bratte ting, er det ikke alltid at fart er den viktigste greia. 

Duoen finner seg en høy kant i skogen, og prøver ulike metoder for å komme seg opp. Aslak tester det han mener er en feil mange gjør: at de tror at det bare er å ta rennafart mot målet for å komme seg over hindringen. At metoden ikke funket, ble bekreftet både av rammens møte med steinen og Solbakken. 

– Dette er den typiske feilen som mange gjør. Man bare kliner kranken inni, kliner bakhjulet inni. Mange har veldig mye fart, men er ikke bevisst på hvordan de skal gjøre det når de faktisk kommer til kanten. Og det er da å faktisk flytte vekten din på sykkelen som gjør det litt lettere, sier Solbakken. 

Erik Solbakkens tips for å komme seg opp høye kanter: 

Prinsipp: Du skal ganske langt frampå, for da vil sykkelen følge etter 

  • Kom stående inn 

  • Løft forhjulet

  • Når hjulet er på kanten, kaster du deg fram. Bruk all kraften din på å komme deg over styret. 

  • Overdrivelse gjør det enklere, da vil bakhjulet følge med opp på steinen. 

  • Du trenger ikke å hoppe, eller dra i styret, tenk heller på det som å flytte vekten frem. 

  • Da trenger du heller ikke så mye fart.

I en relativt knotete nedoverbakke, som ender i et flatt dropp, kan man ikke bare sykle ned, og må holde godt igjen på farten. Bruk momentum i pedalene, og ligg høyt med forhjulet helt til bakhjulet slipper kanten. Ellers vil du kunne gå over styret. 

Dette er det første av to innslag med trial-sykling på sti, hvor temaene er ekstra høye kneiker og utfordringene med dropp i terrenget når du ikke har fart på sykkelen. Selv dere som har skikkelig selvtillit på setet kan faktisk ha noe å lære her!

Se alle episodene av Terrengskolen her.

TERRENGSKOLEN

Terrengskolen er FFTVs serie med sykkelekspert Aslak Mørstad som programleder. Serien tar for seg temaer som teknikk for stisyklister, utstyr, vedlikehold og oppsett av sykkel. 

Publisert 25. mars 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 25. mars 2019 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen