Programleder og sykkelekspert Aslak Mørstad møtte Eirik Ulltang, som en av Norges beste trialsyklister, for å snakke om oppvarming. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 3 minutter
Se filmen lenger ned i saken.
Det enkle svaret ligger i at de fleste lar begynnelsen av turen inngå i en oppvarming. Uten at det nødvendigvis ligger noen rutine bak dette, er en rolig start en ypperlig klargjøring for resten av turen og høyere tempo med økende vanskelighetsgrad. Men det krever at en faktisk tar det med ro og følger et tempo som gir mestringsfølelse og velger en sti der du kan finne rytmen.
Svaret er greit, men for de med høyere ambisjoner om å nå langt er det vel ikke helt tilstrekkelig.
Programleder og sykkelekspert Aslak Mørstad møtte Eirik Ulltang, som en av Norges beste trialsyklister, for å snakke om nettopp dette: å klargjøre kropp og sinn for maksimal ytelse.
– For meg henger det mentale og det fysiske veldig sammen, og det varierer hvor stort behov jeg har for å gjøre meg klar. Derfor bygger jeg meg opp på hver økt med en slags «mestringstrapp» der en begynner med det aller enkleste, sier Eirik Ulltang som lever av syklingen, som trialsyklist, gjennom sponsorer og show han holder rundt i hele landet.
Ulltang understreker at det er viktig å finne selvtilliten. Hvis en begynner for tøft og feiler, er det ikke gunstig og man kommer ut av det. For hans egen del begynner han da gjerne på nytt eller i verste fall – reiser hjem.
Ulltang kommer dessuten med gode tips til hvordan en stisyklist kan gjøre seg klar til sykling med noen enkle øvelser en gjør på vei til skogen. Øvelsene hjelper deg å vekke sansene og følelsen av hvor hjulene er på sykkelen.
Aslak Mørstad, som sykler så og si hver eneste dag, er opptatt av at grupper på tur bør bli enige om at turen begynner rolig, slik at alle kan finne sin egen rytme. Er du på tur med noen som er varme rett fra middagsbordet, så får du heller bare la de sykle fra.
Varm opp med Eirik Ulltangs mestringstrapp:
Hensikt med øvelsene: Å kjenne litt på hvor bakhjulet er, hvor framhjulet er, litt timing og ytterpunktene i balansen.
Kom deg opp på en kant, som et fortau eller en stein. Du skal løfte framhjulet, og så løfta bakhjulet før du treffer kanten med det.
Den andre øvelsen er å gå ned fra en kant med løftet framhjul. Det skal ikke ned i bakken før bakhjulet er det. Du skal altså ikke stupe ned, men lande på bakhjulet.
Prøv å gå ut hvor vippepunktene, eller ytterpunktene går på sykkelen, så du vet hvor høyt du er komfortabel med å stå på framhjulet før du går ut på sti.
Prøv også det motsatte, å steile på bakhjulet. Gå kun så langt du er komfortabel med her også, og klem inn bakbremsen når du har nådd det punktet. Da vil du senke deg ned igjen.
Kjør slalomsvinger på vei mot stien. Kjenn på hvordan timingen er denne dagen. Stå i grunnposisjon og push sykkelen gjennom serpentinene.
– Det er veldig individuelt hva som skal til for å bli påskrudd (les: oppvarmet). Noe som fungerer for meg er å fokusere på pust. Når du tenker på pusten din, så er du i øyeblikket og da er du kanskje ett steg videre på vei mot å komme inn i sonen, sier Ulltang.
Terrengskolen er FFTVs serie med sykkelekspert Aslak Mørstad som programleder. Serien tar for seg temaer som teknikk for stisyklister, utstyr, vedlikehold og oppsett av sykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.