TRENGER FLERE STIBYGGERE: Nesbyen er en av flere sykkeldestinasjoner hvor det skal bygges mye sti, og nå trengs det flere som kan lage moro for syklister. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
Satsingen på stisykling i Norge som turismeprodukt har tatt av de siste årene. Stadig flere av de større vinterdestinasjonene bygger nå sykkelstier for å holde hotellsenger varme om sommeren. På kort tid har stibygging gått fra å være hobby- og dugnadsbasert, til et yrke i Norge.
Knut Lønnqvist i Trailhead Nesbyen har behov for å ansette flere i 2021, og peker på en stor økning i behovet for kompetanse på stibygging.
– Det har vært helt eventyrlig. Vi begynte med to stibyggere i Nesbyen i 2017, og nå trenger vi rundt 20 ansatte i 2021.
– Hva skyldes det økte behovet?
– Det er bare økt arbeidsmengde. Vi har flere prosjekter på gang, sier Lønnqvist.
Trailhead Nesbyen har nå lyst ut flere stillinger denne sesongen, men Lønnqvist sier at søknadene ikke ramler inn.
– Vi har en del bra søknader inne, og skal prate med en del folk fremover. Men det er ikke veldig lett å få tak i folk, tross mange er arbeidsledige. Det er jo flere som skriver at det er drømmejobben, men en del unge folk vil bare ha det som sommerjobb i ferien. Utfordringen vår er at vi trenger egentlig folk fra slutten av mai til snøen kommer igjen. Vi kan ha noen sommerjobber, men vi er helt avhengig av at de fleste jobber hele sesongen. Det er en utfordring å være en sesongbasert bedrift.
Lønnqvist tror imidlertid det kan være håp om at dette endrer seg over tid.
– Vi jobber mot å få helårsansatte. Det er gunstig på alle mulige måter å ha en fast arbeidsstab. Vi jobber mot det, men er ikke der ennå. Det er bestandig mindre aktivitet på vinteren, men er man villig til å legge inn ekstra timer på sommeren, med noe aktivitet på vinteren, kan det være mulig. Vi samarbeider med et firma som får oppdrag i Sverige og Danmark, og der er det jo oppdrag som kan løses også vinterstid, det ser vi også her hjemme, med pumptracks som kan bygges i sørlige deler av Norge.
Også i Trysil, landets ledende destinasjon på stisykling har de flere stibyggere i sving. Selv om staben har stabilisert seg de siste årene, utelukker ikke Olve Norderhaug i Trysil Bike Arena at det kan bli behov for flere i fremtiden.
Også i Trysil søker de etter stibyggere denne sommeren.
– Det blir enda litt høyere trykk i mai og juni med ting som skal bygges ferdig før fellesferien. Vi har stort sett hatt et stabilt antall ansatte helt siden vi begynte i 2014. Vi har vært 15-16 personer hver sesong i stibygg og stipatrulje til sammen.
– Er det ventet at det blir et økende behov i fremtiden?
– Jeg tror nok det blir flere allerede fra neste år. Men det kommer an på hvilke tiltak vi skal bygge. For Trysil sin del er vi nå over i neste masterplanrunde, med tiltak for 30 millioner. Men det blir spennende å se koronaeffekten slår inn, det kan påvirke finansieringen.
– Hvem er det som blir stibyggere?
– Vi ser i hovedsak etter folk til tre forskjellige stillinger. Maskinfører, da bør du være syklist selv eller ha erfaring med park og shaping. Så er det landscapere – det er grunnarbeideren – må være litt fysisk sterk og tøff, det er hardt å være ute 8 timer om dagen med redskap. Så er det de som er litt altmuligmenn og snekkere, som klarer å legge igjen vateret og finne kreative løsninger med trestamme og motorsag. Problemløsere, rett og slett.
Selv om stibygger per nå ikke er noen beskyttet tittel i Norge, jobbes det med utdanning innen faget, det ser Norderhaug fram til.
– Det bygges på så mange steder nå, at etterspørselen etter dyktige stibyggere er stor. DIRTT-prosjektet er kjempeviktig for oss, slik at vi får utdannet flere dyktige og kompetente stibyggere. Jeg gleder meg til det kommer i gang, og man får de første gjennom der.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.