NY DAGLIG LEDER: Tonje Sameien går fra jobb som prosjektleder for blant annet stisykkelfestivalen Utflukt, til jobb som daglig leder i Trailguide. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
– Alle selskaper må ha en inntekt for å overleve. Målet er at Trailguide skal være gratis, den grunnleggende funksjonen. Men på sikt kommer nok vi også til å innføre premium-abonnement med økt funksjonalitet, slik man har sett hos Strava og andre. Men når det skjer, det vet vi ikke, sier Tonje Sameien, nyansatt daglig leder i Trailguide AS.
Mange stisyklister er blitt glade i ulike digitale hjelpemidler, som Strava for å logge turer og karttjenester for å finne nye stier. En av disse karttjenestene er norske Trailguide, som er utviklet av sykkelentusiast og programmerer Bjørn Jarle Kvande i Hallingdal.
Trailguideappen ble laget i 2013, og i 2017 ble selskapet Trailguide AS opprettet. Nå ønsker de å se hvor langt de kan nå, i følge en pressemelding.
– Min rolle vil være å ta over en del av det administrative som de andre har gjort før. Jeg skal jobbe med forretningsutvikling av selskapet. Skaffe investorer, salg, få teknologien ut i markedet. Få flere til å bruke Trailguide, rett og slett, sier den nye daglige lederen.
Tonje Sameien er nå en av tre ansatte i Trailguide. Hun kommer fra en stilling som prosjektleder i Fri Flyt AS, hvor hun har jobbet blant annet med Terrengsykkelrittet og stisykkelfestivalen Utflukt i Trysil.
– Trailguide startet som en plattform for deling av sykkelstier, men etterhvert så vi at programvaren kunne utvikles til å implementere andre aktiviteter. Den kommersielle biten av Trailguide skal dermed tilby programvare til destinasjoner slik at de kan digitalisere utendørsaktivitene sine, samt øvrig informasjon som er relevant å formidle til de besøkende, sier Sameien.
Nå er det altså ikke kun stisykling det skal handle om lenger. Selskapet bak appen skal jobbe langs to spor; de vanlige brukerne, og destinasjoner.
Trailguide ønsker å henvende seg mot destinasjoner som driver med turisme og har større aktivitetstilbud.
– Vi har allerede implementert aktiviteter som pumptracks, landeveisykling og grussykling. Vi har også lagt opp noen fotturer og Visit Norefjell er en av aktørene som bruker Trailguide til å formidle fotturer i området. Det er mye som vi ikke kan gå ut med ennå. Det er ikke bare stier som kan legges inn, vi kan formidle såkalte points of interest (POI). For en destinasjon kan det være relevante ting som attraksjoner, parkeringsplasser, legevakt, kafe og så videre, sier Sameien.
– Med Trailguide kan destinasjonene lage egne digitale kart, hvor de kan velge innholdet selv. Brukerne som kommer til området vil enten kunne se alt synlig i Trailguide-appen, eller få tilgang til innholdet ved å scanne en QR-kode som destinasjonen formidler, forteller Sameien.
– Hvordan vil dette se ut, hvis man bruker Trysil som et tenkt eksempel?
– Hvis de for eksempel vil ha en samling stier som «Mille Johnsets favoritter» eller noe lignende, kan de legge inn dette og den besøkende får tilgang til det ved en QR-kode. Det er helt opp til den enkelte destinasjonen å velge hva de vil vise.
– Vil det da også bli slik at i et gitt område vil en destinasjon kunne diktere hva som skal vises for brukerne?
– Nei. Trailguide-appen vil fortsatt kunne brukes som vanlig av sluttbrukeren med tilgang til innholdet som eksisterer der. Når en destinasjon kjøper tilgang til programvaren vår, vil de kunne lage egne digitale kart som de bestemmer innholdet på, og også hvordan skal formidles. Vil de ha innholdet sitt synlig offentlig på Trailguide-appen, eller vil de ha skjulte samlinger med stier som bare blir synlige gjennom en QR-kode som de formidler? Eller vil de gjøre begge deler? Mulighetene er mange.
Selv om Norge har vært hovedfokus for Trailguide, finnes det allerede hundrevis av stier i utlandet.
Enn så lenge er målet at appen fortsatt skal være gratis for mannen i gata, selv om Sameien ikke utelukker at det på sikt kan bli aktuelt med brukerbetaling for ekstra funksjoner også. Appen og nettstedet Trailforks som også jobber med formidling av stier, innførte for en stund tilbake også brukerbetaling i form av «pro»-kontoer, som gir økt funksjonalitet og muligheter.
– Hovedmålet er at det skal være gratis for sluttbruker, og at destinasjonene skal betale. Forretningsmodellen er at vi skal tilby programvare til selskaper som ønsker å digitalisere utendørsaktivitene, eller produktene sine.
– Hva tenker du er målet for Trailguide i framtiden?
– Jeg er overbevist om at Trailguide er en veldig god løsning som kan være et veldig godt verktøy for destinasjoner for å formidle innhold. Men også for den vanlige stisyklisten. Nå ønsker vi å posisjonere oss i Norge, og har et mål om å bli større i utlandet på sikt også. Vi jobber med spennende ting for å gjøre Trailguide til et enda bedre produkt. Formålet med appen er at man kan være ute og finne god og relevant informasjon for å ferdes trygt.
Så langt har utgiftene vært større enn inntektene for Trailguide, som hadde en omsetning på rundt 400.000 kroner og negativt resultat på henholdsvis 739.000 og 369.000 i 2018 og 2019.
Trailguide
● Stiftet i 2017 i Hallingdal
● Karttjeneste hvor brukere kan legge inn stier, graderinger og turtips
● Tre ansatte
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.