HOW IT'S DONE: Harstad CK har sammen med lokale samarbeidspartnere skapt liv og røre på Blåbærhaugen. Her lå det tidligere to fotballbaner som ble skapt om til to pumptracks. Derfra har det bare gått én vei! FOTO: Sjur Melsås
Lesetid: 9 minutter
Naturen hadde på nytt festet grepet om to utdaterte fotballbaner et stykke utenfor sentrum av byen i Sør-Troms. I dag ligger den meget populære og godt besøkte Harstad Bike Park her.
Etter åpningen av to pumptracks i 2019, og flere byggetrinn i området Blåbærhaugen som inkluderer både ferdighetsparker, maskin- og håndbygde løyper, gangstier, gapahuker og et splitter nytt servicehus – har utleggene passert 65 millioner kroner.
Et møtested for barn og unge i mils omkrets. Et signalanlegg både kommune, næringsliv, Harstad CK og lokalsamfunnet kan være stolte av. Et praktfullt anlegg, og en gigantisk suksesshistorie.
– 2023 ble også et veldig spennende år for oss. Vi fikk åpnet trafikkparken, servicehuset og ble kåret til «Årets idrettsanlegg» av Norges Idrettsforbund og Bad, park og idrett. Det var stort bare å bli nominert, men vi stakk av med prisen foran både milliardprosjektet Tromsøbadet og Sola Arena, forteller prosjektleder Stian Kristoffer Evensen til terrengsykkel.no.
Med støtte blant annet fra lokale banker, Gjensidige-stiftelsen, byens næringsliv og kommune, har idrettslaget med 420 betalende medlemmer, bygget et eldorado av aktivitet for alle som liker å boltre seg på to hjul.
Air bag area
I år er vi inne i et selverklært hvileår, men det betyr ikke at det ikke legges planer for videre utvikling av anlegget:
– Det er jo en fornøyelsespark, så da må man nesten komme opp med noe nytt hvert år. Vi har fått fram veldig mange, gode syklister. Vi har 9-10-åringer som sykler ned den svarte løypa og gjør triks så man nesten mister pusten når de kommer nedover. Så de fortjener noe mer om de skal lære seg nye triks og bli store stjerner som de drømmer om, sier han.
– Noe spesielt du kan røpe?
– Air bag-area, det er det neste nå. Det er noe vi har lyst til å få til, og det kan du godt skrive. Det er en plass de kan øve seg på triks, for eksempel en back flip – uten å slå seg i hjel, forteller han.
Såkalte BAGJUMP Airbag-installasjoner har lenge vært et populært tiltak i amerikanske sykkelparker, og gir brukerne muligheten til å pushe grensene litt ekstra. De siste årene har også andre europeiske sykkelparker integrert det i sine anlegg.
Andre byer følger etter
I løpet av fjoråret var det også interessenter fra andre deler av Nord-Norge som tok turen innom Harstad CK og byens nye storstue.
Evensen har selv sittet i styret i den lokale sykkelklubben siden 2011. Som frivillig har han påtatt seg oppdraget som prosjektleder i Harstad Bike Park.
Nå er han salgs- og prosjektleder i Velosolutions sammen med Nico Serey og Morgan Kristiansen. Målet er å flytte arbeidet med å bygge nye parker til andre deler av vårt landstrakte land.
– I Vesterålen har de en helt fantastisk mann i Bent Ebeltoft. Han jobber med tegninger, design og markedsføring. I tillegg har han tatt lappen på gravemaskin, så han begynt å bygge litt løyper. De skal bygge pumptrack på en nedlagt grusbane ved siden av flerbrukshallen på Stokmarknes. Der ligger det også en klatrehall, så infrastrukturen er allerede klar. Det skal også bygges et sted mellom 5-6 kilometer med sti i Gledalen, området under selve byfjellet Storheia. Vi i Velosolutions skal stå for cirka halvannen til to kilometer av stiene, forteller han.
Planen er å åpne deler av anlegget i starten av august. Arbeidet med å asfaltere pumptracken starter opp i inneværende uke.
I Narvik har man også kommet godt i gang med arbeidet, og styrer mot en åpning i slutten av august.
Her er det tegnet planer for ny pumptrack og en skatepark i betong. Anlegget bærer navnet Flyt Narvik Bike & Skatepark.
– Det er ganske store planer i Narvik for å utvikle løypenett, egen freestyle-park og ferdighetsområde. Her han man også delt inn utbyggingen i flere byggetrinn, så det er pumptrack og skatepark som skal bygges først, forteller han.
Lærer bort de beste triksene til andre
Velosolutions har også andre jern i ilden på andre destinasjoner lenger sør i landet. Det har blant annet vært møter på Østlandet.
I inneværende uke har Evensen invitert andre sykkelklubber i Norge til webinar for å lære bort de beste triksene til de som ønsker å ta jobben med å reise nærmiljø-anlegg i sine lokalmiljøer.
– Totalt sett har vi passert 65 millioner kroner hos oss, og det er penger idrettslaget har betalt. Samtidig har vi fått veldig gode priser på det aller meste. Vi opplever flere entreprenører som ikke vil ha betalt, for de synes at prosjektet er så fantastisk. Vi har lykkes med å få med kommunene, næringslivet og stiftelser. Når idrettslaget tar jobben selv, blir det litt mindre byråkrati, man kan få igjen en del via momsrefusjon, bruke spillemidler og ta opp mindre byggelån. Denne uka har vi invitert alle sykkelklubber i Norge til webinar, der vi skal fortelle historien til Harstad Bike Park. Jeg skal læret bort alt jeg kan om spillemidler, sponsorer og hva man bør, og ikke bør gjøre, i slike prosesser, forteller han.
Evensen peker på at en av nøklene er å få med den lokale banken. Samtidig ser han at dette kanskje er et moment som fungerer spesielt godt i Nord-Norge.
– Her oppe er lokalbanken helt avhengig av bolyst, tiltrekningskraft og gode lokalsamfunn. I dialogen med sponsorer opplever vi også at de ikke er så opptatte av egenreklame; de trenger at folk bosetter seg i området. Sparebanken Nord-Norge har en stiftelse de kaller «Samfunnsløftet» som deler ut milliarder i året. Jeg har lyst til å utfordre noen banker til at man i stedet for å dele ut 100 000 og 200 000 kroner her og der, drar på litt. Det er det som skal til for å få til et anlegg som treffer bredt. Gevinsten er triveligere lokalsamfunn, bedre folkehelse og grønn aktivitet, sier han.
Sykkelparken er i utgangspunktet gratis å bruke, så Evensen er åpen om at det er vanskelig å få den helt store kommersielle effekten ut av investeringene. Med mindre det dra dreier seg om et helårsbasert anlegg som støtter seg på salg av heiskort.
– Hva har Harstad Bike Park hatt å si for nærmiljøet oppe hos dere?
– For klubben har det vært en kjempesuksess. Vi har økt antall medlemmer hvert eneste år. Sykkelparken er vår arena. Vi har frivillige som går rundt og flikker litt på elementene og rydder litt. På kveldstid er det nok mellom 100-200 aktive brukere av anlegget. Det står allerede bobiler parkert med tyske skilter i området, og vi har mye besøk fra både Sverige og Finland, i tillegg til Tyskland, Spania, Sveits og Italia. I fjor var det noen innom fra Taiwan, sier han lattermildt.
– Hvordan endte du egentlig opp med en slik rolle i ditt lokale idrettslag?
– Jeg er sykepleier og har jobbet på Harstad sykehus i 14 år. Jeg har jobbet turnus, og vi to som har jobbet med sammen har hatt muligheten til å dra i møter sammen på dagtid. Det er det som må til når man skal få til møter med banksjefer og sponsorer.
Han brenner for å dele kunnskapen og erfaringene han selv sitter på, til ildsjeler i andre idrettslag som ønsker å gjøre noe liknende.
– Jeg har lyst til å bidra til å lage flere slike anlegg, for jeg vet hvor bra de funker. Det er ikke få som har kommet bort til meg og sagt: «Du har ødelagt fredagskveldene våre. Før satt vi hjemme og spiste taco og så på «The Voice, nå maser ungene bare om sykkelparken». Ungene mine er også veldig glade i den, og jeg tror en av grunnene til at vi har lykkes er at vi har brukt mye tid på å designe løyper som passer for barn med forskjellige ferdighetsnivåer.
Snuser på Huken
– Her på Østlandet reiser ungdommer fra hovedstaden til Drammen eller Trysil for å utfolde seg på sykkelen; har du noen gode nyheter til dem?
– Vi har prøvd oss litt i Oslo. Inntrykket vårt er at om noe skal bygges der, så skal Oslo kommune stå ansvarlig og styre hele prosessen. Da går man fort glipp av en enorm innsats som kan mobiliseres av idrettslagene selv. Det er mange små, grønne flekker eller en nedlagt grusbane der det passer å bygge en pumptrack, sier han og drar paralleller til hva man har gjort for skaterne i noen av våre største byer.
Ett prosjekt han klør etter å starte opp med ligger foreløpig begravd i et gammel pukkverk ved Ammerud i Groruddalen.
– Vi har også kikket litt på Huken sammen med Frøy IF, Jørn Michalsen og Karsten Tunge. Det er et prosjekt som hadde passet målgruppen helt perfekt. Vi er inne i tid med høye utgifter for folk flest. Det koster mye penger å ta med familien på Tusenfryd, et skianlegg eller en trampolinepark. I stedet kan familien dra til sykkelparken på en lørdag, ta med egen grillmat og sette seg i gapahuken. Ungene er i aktivitet og man har god kontroll på dem. Jeg mener det er slike prosjekter vi trenger for vår mentale helse, utfordringer med immobilitet og slike ting, poengterer han.
– Få ungdommen bort fra gaming og sosiale medier?
– Ja, hvis vi skal matche spillverdenen og den grafikken som er der, er vi nødt til å dra på litt. Det er jo derfor vi lager krevende løyper som den røde og sorte flytstien. Ungdommene synes det er veldig gøy. Sønnen min er ni år, og syklet den røde løypa i fjor. Da var han veldig stolt. Det er den mestringsfølelsen som er så viktig. Og det er veldig mange områder rundt i distriktene som egner som for sykkelpark, ferdighetspark eller pumptrack, avslutter Evensen.
KOMMENTAR: Det er 3. juni. Og hvis du ikke er klar over det, så bør du nemlig feire. Det skal jeg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.