– Vi håper jo norske syklister har fått opp øynene for hvor bortskjemte de er
Koronapandemien har gjort at nordmenn i større grad har brukt hjemlandet som ferie. Norske syklister har brukt sesongen på å sykle stier i hjemlandet, og guideselskaper merker øker økt omsetning og trafikk.
ØKT ETTERSPØRSEL: Guidefirmaet Værfast AS i Ringebu har merket stor økning i etterspørselen etter guiding sommeren 2020. Her sykler Julia Hamre foran Kjell Arne Høyesveen. (arkivfoto) Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Sommeren 2020 ble den sommeren hvor de aller fleste syklister måtte finne seg i å sykle hjemme i Norge. Det har norske sykkelguider fått merke. Julia Hamre er én av fire personer som driver guidefirmaet- og butikken Værfast AS i Ringebu.
– Fra midten av juni til august har tredoblet antallet sykkelturer. Vi kjørte en kickoff i pinsen hvor det dukket opp 50 personer (som da var begrensning ifbm. Koronaviruset, red.anm), og etter det har vi hatt folk på tur nesten hver eneste dag. Omsetningen sett mot samme periode i fjor har doblet seg, sier Hamre.
Værfast driver med sykling som reiselivsprodukt, hvor sykkelturer fra høyfjell og ned til Gudbrandsdalen er spesialiteten. Som oppstartsbedrift har de fått merke den spesielle sommeren godt.
– Vi kjøpte et bookingsystem i år som skulle gjøre det enklere for oss å ha oversikt, men det har vært så travelt at vi rakk ikke en gang å få det satt opp. Etterspørselen er over all forventning. Selv om sommeren er over får vi fortsatt mange henvendelser om sykling i ukedager også, ikke bare på helg.
Reiselivet generelt har fått kjørt seg dette året med permitteringer og sviktende tall. For sykkelguidene i Ringebu er det retningslinjer som har vært begrensningen for hvor mye de kan ta unna.
– Nå har vi i utgangspunktet satset på små grupper, så dette har ikke vært et stort problem for oss. I den grad vi har merket det, så er det shuttlingen med bil og avstand der som har vært en utfordring, sier Hamre.
Kasper Madsen er delaktig i utdanningen av norske sykkelguider. Hjemme på Beitostølen driver han også sitt eget guidefirma Bike Beitostølen, hvor han i tillegg til ren sykkelguiding også jobber med destinasjonsutvikling, utbedring og bygging av sti, og prosjektering.
– Fra slutten av juni til begynnelsen av august har jeg syklet hver dag. Vi har hatt en fordobling i antall kunder. Vi har slitt med kapasiteten, vi er to guider og får ekstern hjelp når det er mulig.
– Hvem er den typiske kunden?
– Det har primært vært norske syklister, som er godt øvede og stiller med egen stisykkel. Det er akkurat det markedet vi har prøvd å treffe, så det er vi godt fornøyd med, sier Madsen.
Hvordan sesongen 2021 blir er det vanskelig å si mye sikkert om, men Madsen håper på fortsatt positiv utvikling.
– Noen vil kanskje reise sørover i Europa ved første mulighet. Men vi håper jo norske stisyklister har fått opp øynene for hvor bortskjemte de er her hjemme.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.