IKKE LENGER? I forslaget til en ny motorferdsellov, legges det opp til at elsykkel på sti ikke lenger skal være tillatt. Foto: Jørgen Braastad/VG.
Lesetid: 7 minutter
Motorferdselutvalget leverte i midten av mai en real brannfakkel til alle stientusiaster i kraft av en utredning som skal danne grunnlag for ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
Den offentlige utredningen er nå overlevert klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, og er sendt videre ut på høring. Utredningen foreslår en betydelig innskrenking av muligheten til å bruke elsykkel på sti i utmark. Samtidig, i det 428 sider lange lovforslaget foreslår utvalget blant annet følgende:
* Det generelle forbudet mot motorferdsel ikke skal gjelde bruk av elsykler på vei og turvei i utmark
* Og at kommunen får adgang til å åpne for bruk av elsykler utenfor vei og turvei i utmark eller forby eller begrense bruken av elsykler i hele eller deler av utmarka
Elsykler har sluppet unna – fram til nå
Utvalget foreslår dermed en innstramming av dagens gjeldende regelverk. I henhold til motorferdselsforskriften § 2a har det vært et generelt unntak for bruk av elsykler i utmark siden 2017. Det har dermed vært fri bruk, men mindre det ikke har vært spesielle begrensninger i det aktuelle området, som for eksempel nasjonalparker eller andre verneområder.
I stedet foreslås det nå at «alle motoriserte transport- og fremkomstmidler som kan brukes til persontransport skal være omfattet av motorferdselslovens virkeområde».
Det inkluderer både elsykler og små elektriske kjøretøy.
«Utvalget har også vurdert om terskelen for hva som regnes som motorferdsel bør heves, for eksempel ved å unnta lette motoriserte innretninger som trolig har liten påvirkning på natur og friluftsliv – basert på for eksempel kriterier som fart, marktrykk, støy eller eventuell klassifikasjon etter annet regelverk.
Å heve terskelen for hva som er omfattet av loven kan på den ene siden bidra til å gi loven økt legitimitet. For allmennheten kan det være vanskelig å forstå hvorfor en elsykkel, som ikke gir større skade på mark og terreng enn en vanlig sykkel, og som verken støyer eller forurenser, skal omfattes av motorferdselloven. Mange er nok i dag også ukjent med at elsykler, elsparkesykler og lignende er omfattet av motorferdsellovens virkeområde».
– Større slitasje og økt rekkevidde
Miljødepartementet foreslo i 2015 at adgangen til å bruke elsykler skulle avgrenses til vei og opparbeidet sti i utmark. Dette ble begrunnet med et ønske om å få et «enkelt, oversiktlig og brukervennlig regelverk».
«Ved ikke å begrense adgangen til bruk av elsykler til vei og turvei, ville man unngå spørsmål om hvorvidt konkrete traseer var turvei eller ikke», skrev departementet.
Også her vil utvalget nå ha en innskjerping av reglene.
Her pekes det blant annet på at «mange syklister vil sykle dobbelt så langt med en elektrisk motor som med vanlig sykkel». At «sykling generelt gir slitasje på sti» og «at det oppstår større skader på jordsmonnet i bratt terreng enn flatt».
Rapporten peker også mot mulige konflikter mellom syklende og gående, men peker samtidig på at «bruk av elsykler vil kunne motivere personer med dårlig helse og fysisk form til å bli mer aktive og til at flere får gode opplevelser i naturen».
Dette sier lovforslaget som kan innebære forbud mot elsykkel på sti i hele Norge: Her er den praktiske betydningen for oss stisyklister - og noen av argumentene for og mot.
NOTS har slått kreftene sammen for å nå fram med sine synspunkter om syklisters rettigheter med nasjonalpark i Østmarka.
Skepsis til elsykkel-bruk
I utredelsen påpekes det at utvalget har drøftet om unntaket for elsykler bør videreføres:
«Utvalget ser en risiko for at økt elsykkelbruk i utmark og økt rekkevidde på elsyklene kan føre til flere konflikter med natur- og friluftslivshensyn i fremtiden. Elsykler kan transportere flere mennesker inn i områder som ellers er preget av lite menneskelige forstyrrelser, og vil også være med på å forsterke utfordringen med slitasje som sykling i dag medfører. Av den grunn er vi i utgangspunktet skeptisk til at bruk av elsykler skal kunne skje overalt. Vi mener det er gode argumenter for å kanalisere bruk av elsykler til veier og turveier, både av hensyn til naturmangfold og med tanke på bruk av underlag som tåler slik ferdsel».
Samtidig åpnes det opp for at kommunene selv i større grad skal kunne være med å regulere bruken av utmark i eget området.
Har du lyst til å lese utredningen selv - finner du den her. Utvalgets vurderinger rundt elsykkel finner du i kapittel 24.4, side 282-284.
«Selv om utvalgets forslag innebærer at elsykler bare skal kunne brukes på veier og turveier i utmark, mener utvalget at kommunen fortsatt bør kunne forby all ferdsel med elsykkel i lokal forskrift. Utvalget ser at dette for eksempel kan ha aktualitet i bynære utfartsområder der det kan oppstå konflikter mellom gående og syklende, og særskilt med elsyklister, som jevnt over vil ha høyere hastighet. Det kan også være aktuelt i fjellområder med sårbar natur, der særlig rekkevidden til elsyklistene kan gi utfordringer med tanke på økt ferdsel».
Øker kommunens råderett
Det er jurist Jon Christian Fløysvik Nordrum som har ledet utvalget. Han bekrefter at utvalget mener bruk av elsykler i utgangspunktet bør være tillatt på vei og turvei i utmark, men henviser samtidig for at kommunen i forskrift skal kunne åpne for bruk eller forby den i hele eller deler av utmarka.
Terrengsykkel har spurt om han kan utdype litt rundt de bakenforliggende årsakene til behovet for å skjerpe inn dagens gjeldende lovverk. Utvalget har blant annet støttet seg på en rapport fra Jotunheimen nasjonalpark.
– Dette er vel en aktivitet som skiller seg litt fra det entusiastene på sti vanligvis forholder seg til?
– I rapporten er det framhevet at den samlende belastningen av all aktivitet er viktig å ta hensyn til. Bruken av elsykler er et eksempel på bruksmåter som har økt kraftig, svarer Fløysvik Nordrum til Terrengsykkel.
Der Miljødepartementet i sin tid ønsket seg et «enkelt og brukervennlig» regelverk, åpnes det nå mer opp for lokale variasjoner og forskjellig håndheving av reglene.
– Et annet hensyn er kommunalt selvstyre som mandatet peker særskilt på. Kommunene er i forslaget gitt større muligheten til å kunne regulere bruken av elsykkel, påpeker han.
Statsforvalteren har presentert sitt siste forslag til nasjonalpark i Østmarka - hvor flere av innspillene fra sykkelmiljøet har blitt hensyntatt.
Departementet: «Føre-var-prinsipp»
Lovforslaget er sendt ut på høring fram til 15. september. Ifølge Klima- og miljødepartementet tas det sikte på å fremme en proposisjon for Stortinget i løpet av våren 2025.
I en uttalelse til Terrengsykkel klargjør departementet følgende rundt lovforslaget:
– Utvalget har foreslått at det generelle forbudet mot motorferdsel i utmark ikke skal gjelde for elektriske sykler på vei og turvei i utmark. Samtidig innebærer dette at bruk utenfor vei og turvei blir forbudt.
– Dette er en innskrenking sammenliknet med dagens regulering. Utvalget har drøftet om dagens ordning skal videreføres, men har foreslått å begrense bruk av elsykler til veier og turveier ut ifra et føre-var-prinsipp. Bakgrunnen er at økt bruk av elsykler og økt rekkevidde kan føre til konflikter med natur- og friluftshensyn i fremtiden.
– Betyr dette at mindre kommuner er nødt til å gjøre aktive unntak dersom bruk av elsykkel skal benyttes i utmark?
– Utvalget foreslår samtidig at kommunene i forskrift skal kunne åpne for bruk av elsykler i utmark utenfor vei og turvei i sine utmarksområder, eller begrense eller forby bruk av elsykler i hele eller deler av utmarka. Det vil si at kommuner som ønsker å tillate bruk av elsykkel i utmark utenfor vei og turvei, må vedta forskrift om dette», lyder svaret.
– Det står på regjeringen.no at den faglige utredningen nå er ute på høring. Kan dere si noen om den videre saksgangen her og når vi eventuelt kan forvente at en ny motorferdsellov kan trå i kraft?
– Departementet har ikke tatt stilling til forslaget og har foreløpig heller ingen kommentarer til det. Utredningen er nå på høring frem til 15. september, og vi tar sikte på å fremme en proposisjon innen våren 2025.
PS: Ifølge regjeringen.no er dagens Motorferdsellov er fra 1977 og regulerer bruk av kjøretøy (bil, traktor, snøskuter o.l.), båter og andre fartøy, samt start og landing med luftfartøy i utmark og i vassdrag. Loven skal ivareta hensynet til natur, dyreliv og friluftsliv. I loven oppstilles det et generelt forbud mot motorferdsel, men det gjøres unntak for ferdsel for en rekke formål.
Da Terrengsykkel begynte å skrive om elsykler i 2019, truet flere lesere med oppsigelse av abonnementet om vi så mye som skrev ordet «elsykkel» i artiklene våre. Mye har skjedd siden da.
Stisykling er en flott måte å oppleve naturen på, og du kan for det meste sykle over alt i Norge. Men noen unntak finnes, blant annet i nasjonalparker og verneområder. Hvor er det ikke lov å sykle, og hvordan finner du reglene?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.