Rapha har kommet med flere nye sykkelplagg. Et av dem, er Trail Cargo Bib liner-shortsen. Vil du ha med deg ekstra utstyr på tur, men ikke bruke sekk bør du lese videre.
Rapha, klesprodusentens om er mest kjent for sine landeveisprodukter, har som kjent entret stien med en egen terrengsykkelkolleksjon.
Det er ikke mange plagg, men noen essensielle.
Vi har tidligere testet vindjakken i kolleksjonen. I tillegg er det flere produkter som trøyer, shorts og tilbehør.
Lasteshorts
Som navnet tilsier, er shortsen laget for å ta med «last», eller utstyr og småtteri. Det løses ved at shortsen har lommer bakpå ryggen.
Det finnes flere produsenter som lager slike bibshortser, og løsningene er litt forskjellige. Rapha har valgt å lage en shorts som entydig er laget for å ha under en baggyshorts.
Sidepanelene er derfor laget i et lyst nettingstoff, så med mindre du er veldig usjenert er ikke dette en shorts du bruker uten noe utenpå.
Det finnes tilsvarende shortser som er laget i tykkere stoff, som du fint kan bruke alene.
Rundt låret er innsiden av shortsen kledd med friksjonsmateriale, så den ikke skal skli. Selene er i tynt stoff over ryggen og skuldrene.
Puta i shortsen er ganske tykk, og bred.
På ryggpanelet er de to lommene. De er separert av et midtparti i tynt stoff, og stoffet her er selvfølgelig elastisk for å holde på innholdet i lommene.
Til Rapha å være, er shortsen ganske rimelig. Der toppmodellene til Rapha koster nesten 4000 kroner, koster Trail Cargo Bib Liner 1400 kroner fra deres egen nettside.
Shortsen kommer i størrelser fra XS og helt opp til XXL. Vår testrytter på 178cm/78kg har testet størrelse medium.
Praktisk bruk
Vi har testet bibshortsen gjennom vår- og sommermånedene i 2021, primært til stisykling.
Shortsen har vært brukt primært på kortere stiturer under to timer.
Pakkesel
Drikkesekker har i mange år vært det foretrukne plagget til stisyklister og terrengsyklister. Men i senere tid har mange oppdaget at det kan være ganske digg å sykle uten sekk også. Så hvordan få med deg alt utstyret?
Du kommer langt ved å montere/stroppe fast ting til sykkelen, som f.eks en pumpe og en ekstra slange.
Men du skal gjerne ha med deg litt mer enn bare det. Selv om du fjerner sekken, bør basisutrustningen være den samme.
Lommene er skrå i toppen, slik at f.eks en iPhone X vil stikke opp ganske mye av lomma. Stoffet i lommene er elastisk, men ganske stramt. Så her vil det fungere dårlig å stappe ned mer innhold enn den fysiske plassen tilsier.
Vi savner imidlertid to ting;
Mer plass
Vi skulle gjerne sett at Rapha hadde designet shortsen med en lomme til. Når man først dropper sekken eller hoftebeltet, er man glad for all den plassen man har til rådighet.
I lommene på ryggen putter vi telefon i den ene, og miniverktøy i den andre, og da er det i grunnen fullt. Her skulle vi gjerne sett en tredje lomme i midten, eller at de to lommene hadde vært større.
En annen løsning hadde vært å ha små lommer på utsiden av lårene, for ytterligere oppbevaring.
«Two pockets to carry your ride essentials», sier Rapha. Med bare to lommer er det virkelig bare det essensielle du får med deg.
Med alt dét sagt – vi opplevde at lommene holdt godt på innholdet. Vi mistet verken telefon eller verktøy underveis i testingen.
Lomme med glidelås
De fleste kan erstatte et miniverktøy uten å bli ruinert. Men mister du bilnøklene på tur, koster det en god del mer.
Om ikke baggyshortsen du har utenpå har en lomme med glidelås, har du da ikke noe trygt sted å gjøre av nøkler eller kredittkort. Dette burde være på plass.
Komfort
Puta i shortsen er nettopp det – komfortabel. Puta er både bred og tykk, og demper godt modt setet. Her var det ikke noe problem med vondter underveis på turen.
Er du først og fremst opptatt av komfort og mest mulig demping i puta, vil du neppe tenke over det.
Er du vant til dyrere shortser fra både Rapha, Assos og andre, vil denne nok føles litt mindre raffinert.
Ellers føles shortsen veldig komfortabel på. Strikken rundt lårene oppleves ikke stram, men holder godt, slik at shortsen ikke sklir opp.
Bevegeligheten er også god, vi opplevde ikke at shortsen strammet eller ga annen type ubehag.
Panelene med tynt stoff har noe for seg, spesielt på varmere dager. Her er shortsen en av de mer luftige vi har prøvd i denne kategorien, noe verdt å merke seg om du ikke er glad i varme plagg.
Hvem bør kjøpe denne shortsen?
Kort sagt, de som ønsker å sykle uten sekk, men likevel ha med seg et minimum av utstyr og tilbehør.
Alternative produkter
Det er flere produsenter som lager slike shortser med lommer. Vi har testet varianter både fra 7Mesh og Specialized.
Konklusjon
Rapha treffer bare nesten blink med sin Trail Cargo Bib liner. Et slikt plagg er veldig i tiden og bør definitivt være i kolleksjonen til en produsent som tar stisyklistene på alvor.
Og Rapha’´s Trail Cargo Liner fungerer da også helt OK – men vi har prøvd bib-shortser med en mer raffinert pute enn dette.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.