Test av Oakley Radar Lock

Oakley er målestokken for sportsbriller det er det ingen som kan betvile. Radarlock er deres nyeste sykkelbrille, er den også den beste?

Sist oppdatert: 11. april 2014 kl 00.00
PERFEKT PASSFORM: Oakley-briller er lette å plassere trygt på hjelmen.
PERFEKT PASSFORM: Oakley-briller er lette å plassere trygt på hjelmen.
Lesetid: 3 minutter

Oakley har dominert sportsbrillemarkedet i 20 år. I sykkelsporten har de en bunnsolid status som markedsleder. Mye skyldes markedsføring, men alle som har prøvd Oakley-briller setter også pris på komforten og utvalget av glass i forskjellige farger og fasonger.

Radarlock er en videreutvikling av den moderne klassikeren Radar, som igjen på mange måter var en videreføring av M-Frame.

Forskjellen på Radarlock og Radar er først og fremst hvordan du bytter glass i brillene og hvordan glassene festes på. Glassene til Radar kan ikke brukes på Radarlock, akkurat som Radarlock-glass ikke kan brukes på Radar.

Radarlock er litt mer avansert enn Radar. Spesielt er utformingen litt mer kompleks. Brillestengene har flere detaljer og består at to elementer. Stengene i plast og ot deksel i alu-lignende plast. I tillegg er gummistrømpene som skal ligger over øret mer integrert i selve stengene enn de var på Radar.

Fasongen på glassene er til forveksling lik Radar og også på Radar-lock for du glass i tre fasonger og størrelser, Path, Pitch og Edge. Vi har testet brillene med de minste glassene, Path. Brilleglassene kommer også i XL-versjon, men dette krever egen ramme.

Hva synes vi?

Oakley er Oakley og brillene fungerer bedre enn det aller meste annet. De glir ikke på nesa, de sitter ikke så tett at de blir pusset av øyevippene, eller tar borti svett pannehud. Og de gir helt uforandret utsyn uansett hvilken retning du ser i. Supert. Men dette gjorde Radar også. Utfordringen med Radar var at du måtte være litt røff for å bytte glass. På Radar Lock gjøres akkurat den operasjonen uten like mye muskelkraft, men du må fortsatt brekke glassene løs fra nesepartiet slik at du får fingermerkene på glassene. I passform føles brillene dønn like. De sitter begge supert på, og passer med de fleste hjelmer. Oakley Radar og Radar Lock er også lette å plassere på hjelmen ved behov.

Vi har testet Cavendish-versjonen av Radar Lock med ventilere glass i Green Jade Iridium. Glassene er veldig behagelige og ventilene forhindrer dugg ganske så effektivt, selv ved varm terrengsykling. Disse brillene kommer også levert med en G40 iridium linse som er rødaktig i fargen. Denne fungerer bedre i mørk skog, men er også den litt mørk i tett skog. Til grus og landeveissykling er begge glassene supre – de grønne med speil i sterk sol, de røde i overskyet vær. Brillene kommer med hard eske med spor til briller og glass, egen Cavendish pussepose, og en Cavendish sykkelcaps i retrostil. En fin pakke, til en, for Oakley å være, ganske OK pris.

Noe å ikke like?

Det vi ikke liker med Radar Lock sammenlignet med Radar, er at hele brillen føles mer plastic – Den knirker mer ved vridning, og ser mer ut som hardplast enn standard-Radar. Lock-funksjonen tilfører lite annet enn flere deler som kan knirke. Hvis det blir muligheter for standard-Radar på billigsalg vil det være min anbefaling. Sørg også da for å hamstre noen glass, da det sikkert vil bli fullt fokus på Radar Lock om ikke så lenge. De rosak-aktige Persimmon  og HI Persimmon er favoritter til terrengbruk, i tillegg til helt klare glass til overskyet vær og lyktesykling.

Oakley Radar Lock Cavendish Pris: ca 1750 kroner Oakley.com

Publisert 11. april 2014 kl 00.00
Sist oppdatert 11. april 2014 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen