Torgny Fjeldskaar kommer tilbake til sykkelbransjen etter noen år som designer hos BMC i Tyskland. Fjeldskaar jobbet i flere år som Head og design hos Cannondale og var industridesigneren bak flere klassiske sykler fra den annerkjente amerikanske produsenten. Flash-serien og landeveissyklene Supert Six var blant Torgnys siste kreasjoner hos Cannondale, men han stod også bak mange spennende designstudier som ble vist frem på de store sykkelmessene.
Torgny trivdes godt hos BMW selv om han er en mann som brenner for sykling, men han ønsket å flytte tilbake til Sveits. BMC har både egen fabrikk, testsenter og kontorer i den sveitsiske byen Gränchen. Der disponerer de også en helt ny velodrom som BMC-eier Andy Rihs i stor grad har finansiert. Denne ligger vegg i vegg med BMCs egen karbonfabrikk, der de også har muligheten til å lage egen prototyper på kort varsel.
Terrengsykkel fikk beskjed direkte fra Torgny Fjeldskaar selv om at han skulle bytte jobb. Vi har fulgt med på Torgny siden hans Cannondale-dager og er glade for å den talentfulle designerene tilbake i sykkelfolden.
Hva fikk deg til å komme tilbake til sykkelbransjen Torgny? Bilbransjen er jo liksom toppen av kransekaka når det gjelder design?
– Det er flere årsaker til at jeg forlot BMW etter 3,5 år: Jeg var lei av ukependling til kjæresten i Sveits. Jeg hadde lyst til å bruke mer av tiden min på design og mindre tid i møter, samt være mer involvert i designstrategiske beslutninger. I bilindustrien er man langt unna det fysiske produktet, man jobber med ting som kommer på markedet om 4-5 år, beslutningsprosessene er trege og som designer deltar man ikke i testing av prototyper, noe jeg virkelig ser fram til hos BMC. Når det er sagt er BMW en enormt bra arbeidsgiver, veldig stimulerende miljø for en designer og man lærer mye på mange plan. En del av disse tingene kan jeg sikkert også dra nytte av i sykkelindustrien.
Hvorfor BMC?– Det er en utrolig artig utfordring å viderutvikle designspråket til et merke med så unike produkter som BMC. De har veldig bra nivå på ingeniørteamet, noe som bekreftes av topp testresultater i tyske sykkelmagasiner den siste tiden. Utviklingsavdelingen har ekstremt bra fasiliteter, bl.a. muligheter til å inhouse prototyping av karbon, noe som muliggjør mer eksperimentering, mer kontroll og raskere utviklingsprosess i forhold til å måtte vente månedsvis på å få det gjort i Asia. Og som nordmann er det jo selvsagt også veldig artig at Thor Hushovd kjører for [landeveis]laget!