Hans Rey har reist verden rundt med sykkel. Han har shredda ned Kilimajaro, syklet inkastiene til Machu Picchu og krysset Sinai ørkenen, og lekt seg i Lofoten. Dette burde flere oppleve, mener Rey, og referer da til den ultimate kombinasjonen av flyt og mestring, opplevelser og sykkelglede.
Se filmen fra Reys tur i Lofoten på Terrengsykkel-TV
Derifra er veien kort til tanken om å bygge sykkeldestinasjoner som appellerer til både ferske og erfarne syklister, der alle kan oppleve spenning på de samme stiene. Dette var kimen til konseptet Flow Country Trail.
Begrepet Flow Country Trail ble introdusert formelt for den internasjonale terrengsykkelorganisasjonen IMBA (International Mountain Bicycling Association) av Hans Rey i 2008, og i 2010 arrangerte IMBA og Hans Rey den første internasjonale Flow Country konferansen og workshopen i Livigno i Italia, der Rey har etablert den første Flow Country Trails konsept-parken.
– I 25 år har terrengsykling utviklet seg i to parallelle univers. På den ene siden trials og freeriding og ekstremsykling. På den andre siden utholdenhetsbasert sykling som maraton og rundbane. Men alle letere etter flyt. Med Flow Country Trails kan vi kombinere disse to universene, men vi var nødt til å etablere definisjoner og standarder, finne et felles språk for de som skal utvikle og for de som skal benytte seg av det, sier Rey, som var på besøk i Trysil sist helg.
Les også: «No Way-Rey» i Trysil
Kort fortalt er Flow Country Trails et sett med definisjoner og retningslinjer som Hans Rey og den kjente stibyggeren Diddi Schneider har utarbeidet etter å ha studert fellesnevnere for områder og destinasjoner der flyt er spesielt godt utviklet.
Rey og Schneider skjønte tidlig at om terrengsykling skal utvikle seg videre og appellere til et bredere publikum enn eksperter og proffer, er en nødt til å utvikle destinasjoner med stier og terreng der så vel nybegynnere som proffer kan oppleve mestring og spenning. I arbeidet med definisjonene har de latt seg inspirere av destinasjoner som var tidlig ute med gode tilbud, blant annet UK Trail Centres som er designet av den walisiske stibyggeren Dafydd Davis.
Saken fortsetter under
Hans Rey har reist verden rundt med sykkel på jakt etter flyt, utfordringer og opplevelser. Foto: Carmen Freeman
Rey forklarer at grunnkonseptet for Flow Country er aldri for bratt, aldri for ekstremt, og aldri livsfarlig. Slik kan du etablerer stiprosjekter som alle kan ha glede av, på alle nivåer og med alle typer sykkel. Samtidig må slike konsepter bygges på bærekraftige måter, slik at anleggene kan tåle mye trafikk og ikke ødelegger den lokale naturen. Nå fryder det ham å se at stadig flere destinasjoner bygger sine prosjekter på hans eller liknende standarder. Rey syns Trysil har gjort en god jobb med Bike Arena-prosjektet.
– I Trysil har de både spennende stier i Gullia der alle kan trives, både nybegynnere og eksperter, og de har fine stier som kan nås heisbasert. Dette har jeg tro på. Trysil kommer til å ta av som stidestinasjon, sier Rey.
– Det er slike tiltak som er viktig for å fortsette å utvikle sporten, og for at flere skal bli interessert i å sykle, uansett om ambisjonen er å konkurrere, om det er en livsstil, om det er transport eller en kombinasjon, sier Rey, som fikk besiktige den helt nye flytstien fra Fjellheisen. Han smilte fra øre til øre etter turen.
– Dette er Flow Country Trails!
Den nye flytstien åpnes formelt til Utflukt neste uke.
Les også: Mer av alt på Utflukt
Saken fortsetter under
Hans Rey fant fort flyten i Trysil, som han spår en lysende framtid som sykkeldestinasjon. Foto: Ingeborg Scheve
Pioner innen ekstremsykling
Rey var av de første som var proff innen trials og var med å utvikle grenen freeriding. Han var av de første som drev med ekstremsykling, slikt som nå ville sortere under enduro. 50-åringen, som opprinnelig er fra Tyskland, har opparbeidet seg en legendestatus innen terrengsykling og har også vunnet det meste som er av titler og utmerkelser, fra VM-gull til X-Games.
Han er også viden kjent for sine stunt. Å danse seg over biltak i en trafikkork på Interstate 405 nær Los Angeles, ta seg ned en 14-etasjes skyskraper med sykkel og tau, og balansere rund krateret på en vulkan på Hawaii omringet av glødende lava, er bare noen eksempler.
Dette har bidratt til å gitt ham kallenavnet ”Hans No Way Rey.”
Han var av de første til å lage video og film av kommersiell kvalitet, tilbake i VHS-tida. Han var først ute da DVD-produksjonen tok av, og med konseptet Flow Country Trails definerte han mye av det som de store sykkeldestinasjonene går etter når de skal utvikle bærekraftige stisyklingskonsepter.
Sykkel forandrer livet
Hans Rey er en sindig og rolig kar. Til tross for at han har vært med på det mest ekstreme, gjort de tøffeste stuntene, går under kallenavnet No Way Rey, og har bodd i USA i nesten en mannsalder, snakker han helt uten utropstegn.
Men når vi begynner å prate om Wheels4Life, veldedighetsprosjektet hans, da begynner den beskjedne tyskeren å prate på innpust og utpust. Øynene gløder, han lener seg framover og hendene gestikulerer nesten som en amerikaner.
– Sykkelsamfunnet har vært godt mot meg, gitt meg så utrolig mye, og gitt meg sjansen til å reise rundt og se og oppleve utrolige steder. Men jeg har også sett ekstrem fattigdom og håpløshet. Med Wheels4Life håper jeg å bidra til å gjøre noen liv bedre, sier Rey.
Med Wheels4Life har han satt i gang prosjekter der han donerer sykler til mennesker som kan bruke dem til å skaffe seg et bedre liv:
Barn som bor for langt fra skolen til å gå, og som ikke har penger til bussen får muligheten til skolegang med en sykkel.
Folk som ikke har jobb og derfor ikke har råd til buss eller bor på steder der det ikke finnes transport kan komme seg til steder der de kan få jobb og dermed få en inntekt om de har en sykkel.
Helsearbeidere kan lettere og raskere komme seg fram med en sykkel.
Bønder får en mulighet til å bringe varene sine til et marked der de kan selge dem og skaffe seg mer inntekt.
Slikt bidrar Rey til. En sykkel av gangen.
Saken fortsetter under
Det er langt enklere å frakte mange bananer på hjul enn på ryggen. Foto: Carmen Freeman
– Vi er en veldig liten organisasjon, det er bare min kone og meg i administrasjonen, samt at vi finner lokale prosjektledere der vi setter i gang. Jeg har ingen lønn, og vi betaler reisene og utgiftene våre i forbindelse med prosjektene av egen lomme. Dermed kan vi bruke 98 prosent av donasjonene direkte på sykler til folk, sier han.
Wheels4Life går inn i små samfunn, gjerne med 10-15 sykler og en lokal prosjektleder i første fase. De kjøper syklene lokalt, i stedet for å frakte sykler fra USA eller Europa inn til prosjektet.
– Det ville for det første kostet mer å frakte dem dit enn å kjøpe dem lokalt. Dessuten er det små sjanser for å få reservedeler til avanserte sykler på slike steder. Går deraileuren fe, så er den sykkelen ødelagt og blir stående. Kjøper vi lokalt, får vi sykler som fungerer der og som det er større sjanse til å få reparert lokalt. Samtidig støtter vi da opp under lokale forhandlere og mekanikere, forklarer Rey ivrig.
Dette har han holdt på med i ti år, og prosjektet gir ham en ekstra dimensjon. Men Rey har ingen ambisjoner om å bli en stor organisasjon.
– Ved å holde prosjektene små og oversiktlige blir de involverte mer ansvarlige. Våre prosjektledere sender oss rapporter, og vi ser hvor og hvordan midlene brukes. Og ikke minst får vi et personlig forhold til hvert eneste prosjekt. Vi får takkebrev direkte fra mottakerne. Det motiverer. Vi ser det virker, sier Rey.
– Vi har under 2 prosent administrasjonskostnader, og det gjør at for rundt 2000 Euro kan vi starte et prosjekt med 10-15 sykler og en prosjektleder.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Wheels4Life er Hans Reys egen veldedighetsorganisasjon, og i løpet av de ti åra organisasjonen har eksistert, har Rey og kona etablert hundrevis av små lokalt forankrede tiltak som gir fattige mennesker tilgang til transport og nye muligheter. Foto: Carmen Freeman