Bytter lag, men ikke sykkelmerke

Tom Pidcock bryter kontrakten med Ineos og melder overgang til Q36.5 Pro Cycling, men kun sykkelmerke på landeveien.

Sist oppdatert: 11. desember 2024 kl 18.19
FORLATER INEOS: Tom Pidcock. Foto: Bartek Wolinski / Red Bull Content Pool
FORLATER INEOS: Tom Pidcock. Foto: Bartek Wolinski / Red Bull Content Pool
Lesetid: 3 minutter

Etter flere måneder med spekulasjoner om hans misnøye i det Ineos Grenadiers, kom forrige uke nyheten om at den regjerende olympiske mesteren i rundbane, Tom Pidcock, bryter med det britiske storlaget.

25-åringen, som er en av sykkelsportens større stjerner, har i stedet signert en avtale med Q36.5 Pro Cycling, som strekker seg over tre år.

– Jeg elsker å sykle, og jeg ser frem til å gjøre det til å prioritere det. Jeg kommer til et lag som tror på meg og deler min visjon for suksess, og dette er et utrolig viktig steg i karrieren min, sier Pidcock i en sedvanlig positiv pressemelding.

Q36.5 er et landeveis-ProTeam, altså på sportens nest øverste nivå. Det vil si at Pidcock tar et steg ned på et lag som er ikke er garantert deltakelse i hverken Tour de France eller de største klassikerne.

Fortsetter med Pinarello

Pidcock har hele karrieren sjonglert både landevei, terreng og cyclocross, og har vunnet etappe i Tour de France og flere prestisjefylte éndagsritt på landeveien, mens han på terrengsykkelen er blitt olympisk mester i både 2020 og 2024, europa- og verdensmester i henholdsvis 2022 og -23, mens han også ble verdensmester i cyclocross i 2022.

I Ineos Grenadiers har Pinarello vært sykkelsponsor i en årrekke, men hadde lenge ikke en terrengsykkel i sin portefølje. Som en konsekvens av at det britiske laget etter hvert hadde både Pidcock og Pauline Ferrand-Prévot i sine rekker, laget den tradisjonsrike italienske produsenten Dogma XC – som både Pidcock og Ferrand-Prévot har hatt betydelig suksess på.

I Q36.5 er det imidlertid Scott som er sykkelsponsor, men tross merkets langt mer omfattende historikk og suksess innenfor terrengsykling, kommer ikke Pidcock til å bruke det sveitsiske merket i terrenget.

Tidligere denne uken kom nemlig pressemeldingen om at Pidcock i terreng, gravel og cyclocross vil fortsette å bruke Pinarello i 2025.

Sykkelsponsorer følger gjerne de største stjernene til nye lag og blir sponsor for hele laget, men det hører til sjeldenhetene at man ser ryttere offisielt sykle på forskjellige merker i løpet av en sesong.

FORTSATT ARBEIDSJERNET: Tom Pidcock fortsetter på Pinarello Dogma XC. Foto: Bartek Wolinski/@wolisphoto
FORTSATT ARBEIDSJERNET: Tom Pidcock fortsetter på Pinarello Dogma XC. Foto: Bartek Wolinski/@wolisphoto

At det skjer er kanskje ikke største overraskelsen, da eier av både Q36.5 og Pinarello er den sørafrikanske businessmannen Ivan Glasenberg, som etter sigende kjøpte Pinarello for 200 millioner euro i 2023.

Dermed ligger det også litt i kortene at når Q36.5 sin avtale med Scott utløper etter 2025, vil Pinarello komme inn som sykkelsponsor i stedet.

Turbulent forhold

Pidcock hadde egentlig en kontrakt med Ineos Grenadiers ut 2027-sesongen, men de siste sesongene har forholdet mellom Pidcock og lagets sportslige ledelse gradvis forverret seg, og i høst har ryktene rast rundt Pidcocks fremtid i laget.

Spesielt da laget i siste liten valgte å trekke Pidcock fra Il Lombardia i oktober, skjøt spekulasjonene fart.

Ifølge blant andre Escape Collective skal problemene mellom Pidcock og laget ha gått på blant annet nettopp Pidcocks sjonglering av grenene og rittprogrammet hans, og hvem som til syvende og sist skulle bestemme det.

Se hvordan Pidcock tok gull i sommerens OL under:

Denne saken er skrevet av
Knut Andreas Lone
Journalist
Knut har sin bakgrunn fra landeveissykling og Landevei.no. For Terrengsykkel gjør han nyhetssaker om norske profiler, ritt både innenlands og utenlands, folk og sykkelmiljøet. Har du tips til en sak Knut bør skrive? Send ham gjerne en e-post:

Publisert 10. desember 2024 kl 10.49
Sist oppdatert 11. desember 2024 kl 18.19

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen