Vinteren er bedre i Syden

Enduro-blogg: Å måke stier for å sykle om vinteren var ingen stor suksess.

Sist oppdatert: 20. april 2017 kl 07.00
Det er lettere å øve på fart og terpe teknikk når det er bart og tørt enn snølagt og sleipt, sier enduro-blogger Alice Grindheim, som har vært på sin første Syden-samling. Foto: Matea Deliu
Det er lettere å øve på fart og terpe teknikk når det er bart og tørt enn snølagt og sleipt, sier enduro-blogger Alice Grindheim, som har vært på sin første Syden-samling. Foto: Matea Deliu
Lesetid: 4 minutter

FAKTA

Hvem: Alice Grindheim
Hvem: En av Norges beste endurojenter
Alder: 28 år
Fra: Stavanger
Bor: Oslo
Yrke: HMS-rådgiver i Ragn-Sells
Sykler på: Ibis Mojo HD3 og Ibis Ripley OG
Ambisjoner: Bli bedre enn nest best på resultatlista
Målet med livet: Utnytte hverdagene like bra som helgene
Beste sted å sykle: Lillomarka, Drammen, Traktor bike park og Nesbyen

Alice Grindheim ble nummer to i den norske 80/20-serien sammenlagt i 2017, og debuterte i Enduro World Series i Finale Ligure i Italia i fjor høst. Oppturen i 2017 har gitt mersmak og motivasjon til å satse hardere. Utover våren og sesongen 2017 vil Alice blogge om enduro på Terrengsykkel.no. 

For noen år siden fant jeg og samboeren min ut at vi skulle måke Kjærlighetstien i Frognerseteren en vinterdag. Det ble ingen stor suksess.

Løypen ble livsfarlig. Etter flere lignende sprell, fant vi til slutt ut at det beste var å la vinter være vinter, og slutte å stresse med å få syklet om vinteren. Derfor har de siste vintrene bestått av veldig lite sykling og trening.

Les også: UTE - Den store guiden til Rallarvegen

Denne vinteren var det derimot på tide å endre på det. Jeg har til og med gjort noe jeg aldri trodde jeg kom til å gjøre, men som jeg nå vil gjøre hver vinter: Jeg dro en uke til varmere strøk for sykle. Det er nok det smarteste jeg har gjort på lenge.

Saken fortsetter under

Alice Malaga - Matea Deliu 1200x1300
Alice Grindheim på treningsøkt i Malaga i mars. Foto: Matea Deliu

Alice Grindheim på treningsøkt i Malaga i mars. Foto: Ben Green

Før har jeg alltid tenkt at en slik tur var bortkastet, på samme måte som at det å se sykkelfilmer om vinteren er selvpining. Du blir liksom vekket ut av en vinterdvale litt for tidlig. Du får en smakebit av den gode verden for å så miste det igjen, og bli sittende tilbake enda mer desperat og lengtende.

Nå ser jeg på slike turer med litt andre øyne. Nå visste jeg plutselig akkurat når sykkelsesongen startet, vinteren føltes ikke like uendelig lang som tidligere, og det var lettere å motivere seg til å holde ut.

Les også: Slik ble jeg endurosyklist  

Saken fortsetter under

Alice Malaga 2 - Matea Deliu 1400x788
Tørt og behagelig og i godt selskap på Malaga. Foto: Matea Deliu

Tørt og behagelig og i godt selskap på Malaga. Foto: Matea Deliu

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for terrengsykling

Mer enn forventet
Jeg har alltid tenkt at eneste grunn til å dra på en slik vintertur er for å effektivt få tilbake toppfarten og godfølelsen på sykkelen. Jeg har også alltid tenkt at slike vinterturer kun er for de skikkelige seriøse eliteutøverne. Det er jeg tydeligvis ikke alene om å tro.

Skal du på «treningssamling?» spurte folk når jeg fortalte at jeg skulle til Malaga å sykle en uke midt på vinteren. «Nei, jeg skal bare sykle mest mulig», svarte jeg. For meg var det uaktuelt å bruke verdifulle feriedager på strukturert trening. Det er i alle fall det jeg har tenkt, frem til nå.

Utbytte til tross for skader
Da jeg dro til Malaga var hovedmålet mitt å bli raskere, som i utgangspunktet er ett veldig vagt mål. Hvordan skulle jeg få til det? Jo, ved å være mindre feig. Lyktes jeg med det? Tja, det fikk jeg vel egentlig aldri testet ordentlig, for jeg skadet skulderen på første dag i Malaga. Resten av uken hadde jeg nok med å bare holde meg på sykkelen.

Med skulderskaden ble fokuset endret fra å handle om fart til å handle om teknikk, og da spesielt bremseteknikk. En av få teknikker jeg kunne øve på fullt til tross for skaden. Det er også en veldig relevant teknikk når underlaget er løst og løypene bratte.

Saken fortsetter under

Malaga 2017 Alice - Foto Matea Deliu 1000x1333
Alice Grindheim på løypebefaring i Malaga. Foto: Matea Deliu

Alice Grindheim på løypebefaring i Malaga. Foto: Matea Deliu

Tre nyttige erfaringer:

  1. Ikke bruk forbrems i en sving. Da går sykkelen rett frem.

  2. Skal du låse bakhjulet når det er bratt og løst, ikke lås for lenge. Da slipper du at bakhjulet går helt berserk bak der. Gi bakbremsen en pause etter noen sekunder. Ett sekund pause er ofte nok. Bruk forbremsen for å holde farten nede, mens bakbremsen har pause.

  3. Bruk forbremsen smart, og kun noen sekunder om gangen.  

Les også: Siste nytt fra Terrengsykkel

Overføringsverdi
Etter å ha øvd på bremseteknikk en hel uke i Malaga, er de bratte strekningene i Nesbyen plutselig ikke like skumle å sykle fort lengre. Å sykle fort handler ikke om å bremse minst mulig, men å bremse riktig og på rett sted.

Så til tross for at uken i Malaga ble litt ødelagt av skade, nådde jeg likevel mitt vage mål om å bli raskere. Kanskje jeg var på treningssamling?

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.

Malaga 2017 dinner - Foto Matea Deliu 1400x1052
Man må selvsagt også nyte for å yte. Foto: Matea Deliu

Man må selvsagt også nyte for å yte. Foto: Matea Deliu

Publisert 20. april 2017 kl 07.00
Sist oppdatert 20. april 2017 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen