Fjellpassasjen gjennom Pyreneene fra Lourdes til Spania er en flott tur, gjennom små og annerledes fjellandsbyer. Det er tydelig at dette er et yndet vintersted med masse skianlegg og turistvennlig merking av hoteller og restauranter.
Jeg kommer over et skilt som viser til Endurokonkurranser i St. Lary, men dessverre ligger stiene fortsatt under snøen og hviler.
UNDER SNØ: I våres lå snøen fortsatt i Pyreneene, men Ainsa skal avholde en del av Enduro World Series 25. til 27. september.
Etter passasjen følger et stykke som er helt flatt. Her stiger temperaturen ytterligere og mikrolandsbyer i byggestil fra middelalderen popper frem med jevne mellomrom. Ca en time fra passasjen kommer man kjørende inn i en by med hoteller på hver side av veien og elver som rammer inn bysentrum. På en høyde over denne byen ligger en flott middelalderby med et høyt kirkespir – jeg er ankommet Ainsa.
Urutinert har jeg ankommet midt i siestaen så turistkontoret er stengt, heldigvis er byens Intersport oppe så jeg trasker inn der og spør etter et sykkelkart.
Mannen i kassa liner opp fem forskjellige kart og spør ”hva slags type sykling vil du gjøre?” – Kartene viser tydelig løypebeskrivelser med enkle kart over turene. Her får man det meste.
Jeg velger Zona Zero sitt Enduro kart. Zona Zero er de som bygger, vedlikeholder og merker alle stiene i og rundt Ainsa. Dette er en av få byer/områder i Spania hvor myndighetene er med å sponser terrengsykling spesielt. Det har også vært med å gi Ainsa, Enduro World Series i september nå i 2015. Zona Zero er også et handelskollektiv som du som terrengsyklist kan nyte godt av, jeg fikk blant annet 10% rabatt på campingen.
ZONA ZERO: Er kjent for sitt grå underlag og fjellformasjoner.
Min første tur i Ainsa byr på klatring på kjerrevei og fantastiske og tekniske nedkjøringer. Utsikten er nærmest ubeskrivelig og rutene er alt fra 65 – 95 % stier som slynger seg som singletracks på ulike underlag. Det er bratt, det er switchbacks, det er smalt, det er varmt!
Ainsa viser til 27 grader i skyggen mens jeg er der i april – noe som er normalt til litt kaldt! Her kan man i vintermånedene sykle i shorts mens man ser snøstormene rase i Pyreneene, så skal man besøke Ainsa bør man gjøre det oktober – april.
NYTELSE: Å sykle flotte stier alene byr på fred i sjelen.
For dag to velger jeg en rute kalt La Magdalena, denne turen har rett under 700 hm totalt og 15km flowy singel track som nedkjøring. Jeg ler og gliser fra øre til øre! For en sti!!! Totalt byr runden på 85% sti – oppover og nedover.
Dagene fortsetter med den ene stien flottere en den andre – det er ikke tid til å hvile. Sykle hele tiden!!
Dette stedet er magisk der man sitter på turens høyeste punkt og ser utover et majestetisk landskap. Vinden blåser kjølende på ryggen, ørnene glir på luftstrømmene nedenfor kanten av hylla man sitter på. Naturen er alt man hører – det er ”perfect moments” på rad og rekke…
PERFECT MOMENT: Omgivelsene i Ainsa skuffer ikke.
Etter fem dager i Ainsa og tre uker med sykling er beina trøtte. Jeg får snart nytt besøk fra Norge og er nødt til å bevege meg vestover, så siste kvelden i Ainsa drar jeg på et fem stjerners SPA hotell i Boltana og får en fortjent massasje på beina.
Slapp og fornøyd flyter jeg rundt i boblene og titter på fjellene som bader seg i de siste strålene fra sola rett utenfor panoramavinduene.
Les også: Slik kler du deg for vintersykling
Les også: ABC i vintersykling
Les også: Test av pulsklokke med GPS
Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.no, terrengsykkel.no, friflyt.no, utemagasinet.no og norsk-klatring.no.