Uendelige bøkeskoger med smale stier som slynger seg mellom trærne, støvete singletracks som føles som om de aldri tar slutt, tekniske partier, flytende svinger, ømme hender og smil som sakte glir oppover i en kombinasjon av eufori og endorfiner – og så en after bike og et bad i havet etterpå.
Syklingen i Finale Ligure er virkelig noe spesielt.
Følelsen av å vite at sykling i prinsippet ikke blir bedre enn dette.
Dette er det alt annet sammenlignes med.
På overflaten er Finale Ligure i en litt søvnig badeby i Nord-Italia med hovedsakelig tyske familier som besøkende, beliggende nær den franske grensen langs den liguriske kysten ved Middelhavet.
Skrap litt på overflaten og et helt annet bilde tegner seg: Det som viser Finale Ligure som et senter for både fjellklatring og – kanskje fremfor alt – sykling.
For hvis noen sted skal sies å være Ground Zero for moderne endurosykling, så er det uten tvil Finale.
Stiene her kan dateres tusenvis av år tilbake i tid, men i løpet av de siste 30 årene har stadig flere stier som er dedikert og bygget for sykling dukket opp i fjellene over byen. Bygget for hånd av ivrige entusiaster med enkle verktøy, kjørt og njutit av generasjoner av syklister.
I dag besøkes Finale av 300 000 syklister hvert år, noe som gjør regionen til en av verdens største destinasjoner for sykling med grove dekk, og det uten at det har blitt satt en eneste skuffe fra en gravemaskin i bakken eller satt opp noen skilt med stibeskrivelser.
Her er syklingen fortsatt rå, naturlig og så vakkert autentisk som den noen gang kan bli.
For i Finale har ikke stiene blitt tilpasset moderne sykling, det er moderne sykler og syklister som har måttet tilpasse seg Finales stier.
Men å finne blant det enorme utvalget av stier som finnes i Finale Ligure er ikke alltid enkelt, så la derfor Terrengsykkel guide deg til den perfekte opplevelsen.
Byen Finale Ligure
For det første består Finale Ligure av selve byen med samme navn.
Men rett utenfor bykjernen, innover i landet, ligger Finalborgo. Som navnet antyder er det en gammel borg som nå huser mange restauranter og butikker.
Det er også der det meste av syklingen starter fra.
Syklingen
Finale har over 200 stier som er merket på forskjellige kart for sykling og strekker seg over et gigantisk område i fjellene over byen og de nærliggende byene. Det tar lang tid å lære seg å finne rundt i det enorme nettverket av stier – som dessuten ender i forskjellige daler. En guide eller i det minste å følge noen med lokal kunnskap, er mer eller mindre et must de første gangene.
Alle stier er bygget for hånd av Finales dedikerte stibyggerne over flere tiår, ikke en meter sti har blitt bygget med hjelp av noen form for maskin. Derfor er også stilen på sykling veldig teknisk på naturlige singletracks med mange røtter og stein.
Siden de er bygget for sykling fra begynnelsen, er det alltid en form for flyt, selv om det kanskje kan være vanskelig å finne flyten i noen bratte switchbacks hvis du er uerfaren.
Den tekniske stilen på syklingen gjør også at syklingen ikke er tilpasset nybegynnere, du må være en ganske erfaren syklist for å få noe ut av syklingen i Finale. På den annen side trenger du ikke være en profesjonell, det er nok at du kan sykle røde singletracks i en sykkelpark som sammenligning.
Graderingen på stiene er også litt variert. Noen ganger kan en blå sti være vanskeligere enn en rødmerket som ligger rett ved siden av. Men generelt sett er syklingen her litt vanskeligere enn på våre skandinaviske breddegrader, en blå sti i Finale kan ofte sammenlignes med en rød sti i for eksempel Trysil eller Hafjell.
Kart
De aller fleste stiene er lagt ut på Trailforks, så sørg for å laste ned appen til telefonen eller sykkelcomputeren din. Vi lover, du kommer til å bruke den mer enn du tror.
Det er også stier lagt inn på Trailguide, men Trailforks er den som oppdateres oftest og er den mest pålitelige guiden i området.
Stier å sjekke ut
Finales stier starter fra flere forskjellige punkter der Din (også kalt Melogno) og Base Nato (en gammel nedlagt Natobase) er de vanligste startpunktene. Det er dit de fleste shuttles går og det er fra disse to punktene de fleste stiene finnes.
Dette er et lite utvalg av alle de fantastiske stiene som finnes i området.
Roller Coaster
Finales klassiker #1 er en 6,4 kilometer lang flytende singletrack som byr på masse fart og moderat tekniske utfordringer.
Crestino og Ingenere
To stier fra Baso Nate som ligger ved siden av hverandre og har omtrent samme karakter med perfekt flyt gjennom en stor og spredt bøkeskog.
Supergroppo
En 6,4 kilometer lang sti fra Base Nato som skifter karakter flere ganger under sin ferd nedover fjellet, fra flytende til steinete teknisk og til masse fine svinger på slutten. En av Finales aller beste stier.
Pino Morto
En steinete og teknisk downhillsti som har vært med i mange EWS-konkurranser gjennom årene. Kort, men fantastisk morsom.
Cacciatore, Kill Bill og Madonna della Guardia
Tre tekniske stier som starter ved kirken Madonna della Guardia
Isallo Extasy
En relativt ny sti som starter på fjellet Bric Merizzo, rett over Din, be shuttle-sjåføren om å kjøre dere til Colle del Melogno der dere deretter tråkker oppover en kort stund til stistarten. Stien er lang med fin flyt, høy fart og en del tekniske utfordringer. I bunnen av dalen kan dere deretter ta en shuttle tilbake til Din.
Toboga di Canova
En lang sti med mange fine svinger som starter på samme sted som Roller Coaster og avsluttes på samme sted som Isallo Extasy.
Riktig sykkel og utstyr
Endurosykkel
En fulldempet sykkel med 150-170 mm vandring foran og bak sammen med en flat gaffelvinkel er det perfekte våpenet for Finales sykling. Du trenger en sykkel som kan håndtere bratt sykling i høy fart og det urolige underlaget, men som fortsatt kan tråkkes oppover med.
For selv om det meste av syklingen i Finale er basert på nedoverbakke, vil du måtte sykle både oppover og på flatmark for å komme til og fra de forskjellige stiene.
Kraftige dekk med solid casing er et must, helst DH-casing siden underlaget ofte består av skarpe steiner. Tubeless er et must.
Hjelm
Her er valget ditt om du vil kjøre med en åpen stihjelm eller en mer beskyttende fullfacehjelm, bare du kan avgjøre hvilket nivå av sikkerhet du trenger. Det er imidlertid viktig at den har god ventilasjon siden det kan bli veldig varmt når du nærmer deg havet på de lavere beliggende stiene.
Bukser med chamoispolstring
Ingen liker gnagsår mellom bena, så sørg for å alltid ha på deg et par sykkelbukser eller liners med polstring under shortsen eller langbuksene. Eller hvis du har et skritt laget av stål …
Regnjakke
Selv om været ved den liguriske kysten ofte er solrikt, er det ikke uvanlig å bli overrasket av regnvær eller sterke vinder. Så ta alltid med en ekstra jakke opp på fjellet.
Ryggsekk eller midjeveske
Det er vanskelig å få med seg det du trenger for en lang dags sykling bare på sykkelrammen eller i trøyelommene.
Verktøy og reservedeler
Siden det kan være langt til bunnen av stiene eller nærmeste vei, må du kunne reparere sykkelen din selv hvis noe går i stykker. Så ta alltid med minst et multiverktøy, en kjedebryter og kjedelås, reservedekk, dekkplugger og en pumpe.
Vann
Du kommer til å bli tørst, så sørg for å ha med deg vann ut, enten i en sykkelflaske eller i en vannblære i ryggsekken. Ditt valg.
Snacks og energi
Selv om den italienske maten er fantastisk, kan du trenge litt rask energi ute på stiene mellom rundene, slik at du ikke går tom for energi når du befinner deg i bunnen av en dal.
Førstehjelp
Det samme gjelder her, du er ofte langt unna og et førstehjelpssett er uunnværlig hvis en ulykke skjer.
Kontanter
Selv om det begynner å bli uvanlig, er det ikke alle italienske barer eller restauranter som tar kort, så sørg alltid for å ha med deg litt kontanter til en lunsj eller en rask espresso.
Stalltips!
Legg badetøy og en liten håndduk i ryggsekken. Da kan du dra til stranden for et bad rett etter syklingen, før det er tid for after bike.
Shuttles
Klart, du kan tråkke til toppen av stiene på egen hånd, men det vil ta både en evighet og koste deg mye energi som du heller vil bruke på å sykle nedover.
Heldigvis er det mange alternativer for å få skyss til syklingen. Her kan du velge å gjøre det på to forskjellige måter, enkelshuttles eller full guiding.
Enkelshuttles
Dette er den vanligste måten de fleste syklister i Finale bruker, det er relativt billig og gir mye sykling for pengene samtidig som du får sjansen til å oppdage Finale i ditt eget tempo. Da får du skyss fra rett utenfor Finalborgo til enten Din eller Base Nato og sykler deretter på egen hånd nedover. Shuttles går flere ganger i timen fra to forskjellige butikker: Finale Bikers/Evolve Bike Shop eller Ultimate Bike Shop, som ligger rett ved siden av hverandre.
Book via telefon, direkte i butikkene eller hos Finale Outdoor.
Dette er alternativet for deg som vil få så mye sykling som mulig under oppholdet ditt. Du får skyss til toppen av syklingen, blir guidet ned og deretter plukket opp igjen ved bunnen av stien. Det koster litt mer, men gir også mest høydemeter i beina.
Det er flere forskjellige firmaer som driver med dette.
Å «shuttle» en sti blir et begrep stadig flere hører om. Men hva betyr det, og hvordan gjør man det? Og ikke minst hvor gjør man det?
Guider
Finale har mange stier som ligger ved siden av de mest populære variantene fra Din og Base Nato. Å leie en guide er en god måte å få en unik opplevelse som du vil huske lenge.
MTB Guide XP
Francesco Gozio er Finales overlegent beste guide som både sykler som en demon og kjenner området bedre enn de fleste
Familievennlig hotell (som drives av en italiensk familj til tross for navnet) i sentrum av Finale med god sykkellagring, verksted og en fantastisk utsikt.
Dette var det første hotellet i Finale som satset på syklister, med blant annet låst sykkellagring. Ligger perfekt plassert på strandpromenaden midt i byen.
God camping for deg med bobil eller campingvogn, beliggende noen kilometer inn fra kysten langs veien mot Calice Ligure. Her er det både basseng, bar og gode vaskemuligheter. Dessuten bare fem minutters sykkeltur til Finalborgo og starten for sykkelshuttles.
Sykkelbutikker
Oddone Bici
Velassortert sykkelbutikk- og verksted på gågaten nær stranden.
Det kreves et monumentalt arbeid for å holde Finale Ligure's stier åpne og i god stand, men siden det ikke koster noe å sykle på dem, må pengene komme inn på en eller annen måte. En måte å gi tilbake til stiene er å skaffe et For You Card.
Med kortet går en del av inntektene fra butikker eller restauranter som er tilknyttet det, tilbake til vedlikehold av stiene i Finale Ligure. Du viser bare kortet når du betaler. I tillegg får du tilbud og rabatter gjennom det.
Det er umulig å nevne alle de fantastiske restaurantene og kafeene som finnes i Finale Ligure, det er rett og slett for mange, uansett om du er ute etter en treretters middag, en pizza eller en øl (eller fem) og en tallerken aperitivo etter syklingen.
Finalborgo
Den gamle borgen, like utenfor sentrum, er et virvar av trange smug og åpne torg med mange fantastiske restauranter, barer og kafeer. Bare gå rundt en stund, så vil du garantert finne din favoritt. Men ok da! Lunsj på A Cà Maguà eller Bar Vintage, iskrem på Bar Centrale, drinker på Civicio 29 og kjøtt på Quarto di Bue er noen av favorittene.
Strandpromenaden
Langs stranden i Finale er det en like lang rekke restauranter som i den varme delen av året flytter serveringene sine ut til store telt på promenaden utenfor. Noen favoritter er Aquavia, La Grotta og La Piazza, for å nevne noen. Ikke gå glipp av aperitivo på en av barene ved piazzaen eller å kjøpe med fersk pasta fra Pastificio Ciravegna.
Reise
Det enkleste måten å komme seg til Finale Ligure er å fly til Nice, deretter kan du enten ta en egen leiebil fra flyplassen eller toget.
Vi anbefaler toget da det er både billig, enkelt og du slipper alt bryet med å parkere en bil inne i Finale, i tillegg er det enkelt å ta med sykkelen på toget. Bare gå fem minutter til togstasjonen Stade Méarelli og ta toget med bytte i Vetimiglia til Finale Ligure. Deretter tar du bare en taxi til overnattingsstedet ditt.
Vår og høst er høysesong i Finale Ligure og også den beste tiden værmessig å dra dit med passe høye temperaturer og litt fukt på stiene. April-mai på våren og september-oktober på høsten er prime time.
Ulempen er at det er da det er flest syklister i området, noe som gjør at det kan være vanskelig å få plass i shuttles mellom rundene og trangt på noen populære stier.
I juni-juli er det litt roligere både på stiene og i byen. Derimot kan temperaturene krype godt over 30 grader, noe som selvfølgelig gjør det litt svett for oss nordboere, samtidig som stiene kan bli veldig støvete.
August er feriemåned for mange europeere, noe som selvfølgelig betyr at det er mange mennesker i omløp.
Den eneste virkelige lavsesongen er i desember-januar når det kan bli kaldt og vått, og til og med snø på toppene.
Lengde på opphold
Hvor mye tid har du?
Stinettverket i Finale er så stort og så bra at det er sykling for en livstid her som er nesten umulig å bli lei av. Men regn med at du trenger minst fire sykkeldager for å få noe ut av turen din.
Men isåfall kommer du til å tenke at du må tilbake. Snart.
I storbyfavoritten Barcelona kan du sykle flotte terrengsykkelstier helt ned til sentrum. Her får du tips til turer og GPS-spor for å finne fram på terrengsykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.