Sykling på Koster. Du trenger en tyvstart på sesongen.
Du trenger en sykkeltur med en smak av sommer.
Kort sagt: Du trenger en dag på Kosterøyene utenfor Strömstad.Vi snekret sammen denne timeplanen en solskinnslørdag i mars, og følte oss straks bedre:
05:30 | Brekke seg opp av senga og ikke rekke frokosten man burde spist |
06:30 | Få fire mann og fire sykler på plass i Hiacen med kurs sørover |
08:44 | Parkere ved bryggekanten i Strömstad der Kosterbåten venter |
09:35 | Gå i land på Nord-Koster, sykle svaberg og koke suppe på primus |
13:15 | Ta båten over sundet til til Sør-Koster og leke videre på stiene der |
17:05 | Bli med Kosterbåten tilbake til Strömstad og være trøtt og lykkelig |
Så enkelt kan det gjøres med en god vekkerklokke, noen liter bensin og hundre svenske kroner.
Les også: Våre stiguider på terrengsykkel.no
Reise
Avstanden fra Oslo til Strömstad er 16 mil.Hundrelappen er hva det koster for en person med sykkel tur/retur Strömstad-Koster med båt i lavsesongen. Båtturen ut tar en halvtimes tid, og så snart du går i land på en av bryggene oppdager du det:
På Koster ser det omtrent ut som Saltkråkan på den tida da Tjorven og farbror Melker vimset omkring og hadde det mysigt. Det finnes et par drosjer på øya, ellers er biltrafikk forbudt. Mopeder og tråsykler fra femtitallet regjerer grunnen her ute på Sveriges vestligste punkt. Men det triste med mopedene med lasteplan foran og damesyklene med rust, er at de går glipp av Kosters morsomste sykkelopplevelse: Svabergene.
Etter vår utflukt kåret vi svabergene helt nord på Nord-Koster til dagens morsomste.
De to Koster-øyene sør og nord - er små. Henholdsvis omkring fire og tre kilometer lange, fra nordspiss til sørspiss. Dette er med andre ord ikke stedet for lange, intense treningsturer, men en topp lekegrind for alle som liker å leke seg.
Naturen på Koster er spesiell: Mange planter er fredet, det er forbudt å gjøre opp bål, og siden øya er liten må du regne med å møte turgåere. Senk farten og smil og si «hej», og sørg for at de ikke finner kjipe sår i skogbunnen etterpå.
Sykling på Nord-Koster
De beste svabergene for sykling finner du altså på nordvestsiden av øya, rundt Valnästoppen. Bak Milton Stugby ligger Högen, Kosters høyeste fjell på 59 meter.
For å komme til Valnäs følger du stien like på vestsiden av Högen.Snart kommer du ned til en bukt, Valnäsbukten, som er omgitt av svaberg, knauser og steinformasjoner. Her kan du sykle stort sett overalt, dersom du har god balanse og hjelmen på. På den andre siden ligger en enorm rullesteinstrand, som vi ikke forsøkte oss på, men som regnes for en av øyenes store severdigheter.
Fra Valnäs kan du ta en runde østover slettene opp til nordspissen av øya, rundt badestranden i Norrvikarna. Sørover derfra er det bare skog og kratt, velg heller samme vei tilbake.
Lengre sør ligger en lang sandstrand i Basteviken. Svabergene på sørsiden ser bra ut, men du kommer ikke langt uten mye bæring.Det samme gjelder svabergene nord for Vättnet.
Sykling på Sør-Koster
Denne øya passer best for deg som vil sykle på grusvei og lettkjørte stier. Stien fra Koster kyrka og ned til Långevik er fin,men du kommer ikke videre derfra på sykkel og må pent ta samme sti tilbake til hovedveien.
Det samme gjelder faktisk også stien fra Ankaret Stugby lengre sør på øya og ned til stranda ved Hamnefjäll. Derfra tok vi en sti ned mot den absolutte sørspissen på øya, i jakten på mer svaberg. Vi fant svaberget, men måtte igjen bære mye.
Men selv om de spektakulære stedene mangler, finnes det små lekeplasser i bøtter og spann: Området rundt Kyrkosund og fergeleiet på Kilesand innbyr til mye hopp og sprett, for deg som liker å gjøre som Tjorven og farbror Melker:Vimse omkring og ha det mysigt.
Noen praktiske råd
Du kan ikke parkere bilen på brygga i Strömstad. Vi pleier å lesse av utstyret ved fergeleiet, for så å parkere bilen i gatene ovenfor Jernbanestasjonen noen hundre meter unna.
Båten til Koster legger til på flere steder der ute, som oftest er første stopp brygga på Nord-Koster, før den tøffer noen meter over sundet til Sør-Koster, for så å fortsette sørover til de andre havnene.
Noen ganger tar den anløpene i motsatt rekkefølge, derfor må rutetabellen leses «baklengs» i disse tilfellene. Du er advart!
Det går ingen bru mellom øyene. Er du på Nord, må du pent vente til båten kommer og skysser deg over sundet til Sør. Planlegg nøye, og ikke glem klokka!
Glem ikke at Pressbyrån like ved fergeleiet i Strömstad fører detutmerkede amerikanske magasinet Bike, noe Narvesen ennå ikke gjør.
På nett
Web: http://www.kosteroarna.com/Kart: http://www.kosteroarna.com/karta.htmBåttider: http://www.kosteroarna.com/resa.htm
Les også: Slik holder du varmen i teltet