OFFROAD VALDRES
Hva: Ultraritt for 2-3-mannslag med mal fra Offroad Finnmark
Dato: 23. juli 2016
Start/mål: Fagernes
Distanse: Cirka 150-170km
Profil: 4.000-5.000 høydemeter
Forventet vinnertid: 8-12 timer
Slik oppdekning er helt på sin plass når løypa tidvis slynger seg mellom snøftende fjellgris som beiter langs traséen og over høyfjellsenger der kuer gresser som i Melkesjokoladereklamen, mener Ole Christian Nymoen.
Nymoen er en av initiativtakerne til Offroad Valdres, er opptatt av at rittet skal gi deltakerne en smak av alt regionen har å by på, inkludert kortreist lokalprodusert mat.
– De obligatoriske sjekkpunktene skal virkelig gi en smak av Valdres. Offroad Valdres er et ritt av den typen en skal kunne nyte både før, under og etter startskuddet går, og det blir et ritt helt uten gel og sportsdrikke på matstasjonene, sier han.
Saken fortsetter under
Fjellgris som går og snøfter og beiter langs løypa er ikke utelukket. Noen serveres også på matstasjonene. Foto: Walter Jeffries
Høyt og lavt og heftig
Nymoen har også hatt en stor del av ansvaret for løypeleggingen, og lover at det skal smake med mat på sjekkpunktene.
– Det blir 4.000 til 5.000 høydemeter på den traséen vi har valgt for Offroad Valdres 2016. , sier han, og legger til at løypa vil bli forskjellig fra år til år.
Les også: Etapperittet Trans-Østerdalen 3-dagers får enda mer sti
Starten vil alltid være i Fagernes sentrum, og starter med en kort master ut av Fagernes. Når bilen slipper bærer det rett inn en lang motbakke med 800 høydemeter. Det skaper nok en del vann mellom båtene, og det er meningen, sier Nymoen.
Derifra blir det flytstier og morsom kjøring utover stølsvidda og deretter litt grustransport til indrefileten av Hallingdal og Valdres i Smådalen, som de fleste kjenner bedre som Gronke der alle mytene kommer fra. Så blir det 4km skikkelig knotesti, og så skal vi selvsagt ha med alle de fine stipartiene fra Valdresrittet, og til slutt blir det en heftig og morsom teknisk nedkjøring til Fagernes, forteller Nymoen, som tror det vil lønne seg å ha en rittfulldemper.
Samtidig skal det ikke være verre enn at det lar seg gjøre på en vanlig hardtail også.
– Det er jo mye kapasitet som blir avgjørende i denne løypa, det skal orienteres underveis, og det er mange ryttere som er gode teknisk på halvdemper. De som har en vanlig hardtail skal fint kunne komme seg gjennom løypa med stil, men vi ser vel for oss at vinnerne kanskje kjører i mål på rittfulldempere, sier Nymoen.
Saken fortsetter under
Offroad Valdres blir på 150-170km, og vil ha forskjellig løype hvert år. Men høydemeter og høyfjell blir det hver gang. Foto: Børge Jensen
Låner format fra Offroad Finnmark
Konseptet og formatet har rittarrangøren lånt fra Offroad Finnmark.
– Vi vil ikke konkurrere med Offroad Finnmark, men tenker heller på et samarbeid, slik at Offroad Valdres kanskje kan få folk tent til å bli med på Offroad Finnmark senere, sier Nymoen.
Les også: Offroad Finnmark utvider
– Offroad Valdres blir en blåkopi av Offroad Finnmark i det at løypa blir ikke merket og at det en lagøvelse. Deltakerne laster ned løypesporet og kart på sine GPS-enheter og kjører etter det. Men Offroad Valdres blir en light-utgave i det at vi kommer til å ligge på mellom 150 og 170 kilometer mot Offroad Finnmark på 300 og 700 kilometer. Det er jo mye mer ekstremt enn det vi legger opp til. Derimot vil Offroad Valdres ha vesentlig mer teknisk terreng enn Offroad Finnmark, sier Nymoen.
Og i likhet med Offroad Finnmark blir Offroad Valdres også en lagkonkurranse for der deltakerne kan velge om de vil være to eller tre på laget, men minst to må komme i mål for å få godkjent rittet som fullført.
– Lagkonseptet har vi valgt delvis på grunn av sikkerhet, men også for å gi rittet en sosial profil, sier Nymoen, og legger til at banketten for eksempel er bakt inn i hele rittpakka.
Lagkonseptet blir en viktig del av Offroad Valdres, både for sikkerhet og det sosiale i å kunne dele opplevelsen. Foto: Børge Jensen