Midt i mellom
Hvis du ikke er overbevist om 29ernes fortreffelighet, men likevel nysjerrig på store hjul er kanskje noe midt i mellom de gode gamle 26-er-hjulene og de store 29er-hjulene greia.
Twentysevenpointfiver-sykler er vissnok en hot greie på årets Interbike. Men igjen er det ingen som har oppfunnet hjulet på nytt. Mens 29er hjul egentlig er samme størrelse som racer-hjul på 28 tommer, men med store dekk, er 27,5er-hjul 650cc-hjul med store dekk.
Aldri hørt om 650cc sier du? Det kan godt hende, men det er nå likevel en relativt innarbeidet standard. 650cc hjul er vanligst på små racersykler og triatlon-sykler. Jenter som ikke er modellhøye (hvis ikke modellen heter Pamela Anderson eller Kylie Minogue) har hatt glede av 650cc hjul i flere år. Både Trek og Cannondale har hatt racere til salgs med denne hjulstørrelsen.
Nå er det altså terrengsyklenes tur. Pacenti-cycles er først ute med dekk til de nye hjulene. Det er ofte her det bremser. Felger og rammer er lett å lage av en ivrig sveiser, men dekk krever litt mer utstyr. Likevel er det fine med 27,5er størrelsen at du kan bruke nesten uendrede 26-er rammer og noen gafler med stort hell.
De som har slengt seg på hevder at det er spesielt på fulldempde sykler at 27,5-er størrelsen vil være mer relevant enn 29er hjul.
Kirk Pacenti som for de fleste er mest kjent for sin fremragende muffekunst har samarbeidet med Panaracer for å få laget Neo Moto-dekkene. Disse er i ferd med å bli satt i produksjon og vil bli tilgjengelig i USA i løpet av vinteren. De første håndlagede dekkene veier 750 gram.
Haro er også med på bølgen og viser frem sykler med 27,5 hjul med Velocity-felger og Pacenti-dekk på Interbike.
TERRENGSYKKEL følger utviklingen videre.
Andre merker som har vist interesse for 27,5:
* Ahrens Cycles -
* Carver Bikes -
* Engin Cycles-
* Haro -
* Origin 8 -
* Pacenti Cycles -
* Rawland Cycles -
* Rivendell -
* Siren Cycles -
* Soma -
* Vicious Cycles -
* Walt Works -
* Willits Brand -
* ZR Cycles -
* Velocity -