ANDALUCIA BIKE RACE
Etapperitt med UCI-klassifisering XCS1, ett av fire i verden med denne UCI- klassifiseringen.
Arrangeres for sjette år på rad. Selv om rittet går i samme områder, er det alltid nye løyper.
Ny deltakerrekord med totalt 800 ryttere fra 33 nasjoner. Flere verdensmestere og nasjonale mestere, og flere kvinner både i eliteklassen og mixed klassen.
Premier: 17.000 Euro fordelt på kvinner og menn, like premiepenger for begge kjønn.
440km med 11.658 høydemeter fordelt på seks dager.
Etappene blir hardere og mer tekniske for hver dag.
Team Trimtex 2016 består av Kjell Karlsen (52) og Thomas M. Knutsen (43), som begge melder om fin form og friske bein i forkant av første etappe, som går i morgen. I fjor fikk Team Trimtex en litt rufsete start på rittet med en forkjølet Frode Røsand som slet i motbakkene. I år er begge makkerne friske, og laget har på papiret også et sterkere utgangspunkt.
– Thomas og jeg har tidligere vært noenlunde jevnsterke, spesielt i bakker, og således bidrar dette til at vi kan få ut vårt optimale potensiale som lag, sier Karlsen, som har tro på at laget skal kunne realisere den hårete målsettingen.
Les også: Inn på pallen i Andalucia
Underdogs
Men lett blir det ikke, og Team Trimtex har et handicap i forhold til flere av konkurrentene.
– I motsetning til flere av de beste lagene, har vi ikke med oss støtteapparat til for eksempel langing av drikke underveis. Her vil vi tape litt tid fordi vi må stoppe på matstasjonene for etterfylling, men det har vi tatt med i betraktningen. Et annet forhold er at konkurransen blir tøffere fra år til år som følge av at rittet øker i popularitet. Så selv om vi som lag er sterkere i år, kan situasjonen bli at kampen om topp tre blir hard nok i seg selv. Men vi starter uansett med målsetting om seier, sier Karlsen.
Med så små marginer er laget er helt avhengig av at alt går på skinner for å innfri, og Karlsen gjorde seg noen erfaringer i fjor som han drar nytte av denne gangen.
– Det blir helt avgjørende å unngå tekniske problemer som punkteringer og slikt. Derfor stiller vi med solide dekk (snakeskin), og i tillegg må vi kjøre smart i terreng som innebærer punkteringsfare, sier han.
Les også: Lave skuldre i Andalucia
Saken fortsetter under
Kjell Karlsen og Frode Røsand i Team Trimtex 2015 kjørte seg inn på pallen i klassen M40. I år er Team Trimtex på papiret enda sterkere, og seier er målsettingen. Foto: Privat
Krevende på flere plan
Løypa i seg selv er også en saftig sak som stiller store krav ti l både fysisk og teknisk kapasitet.
– Med pluss-minus 2.000 høydemeter pr dag blir strategien å sykle raskest mulig i motbakkene og kontrollert raskt nedover. Dette fungerte utmerket i fjor, hvor vi bare hadde en sivepunktering og den tettet vi med skum på under ett minutt, sier Karlsen.
Dessuten gjorde Karlsen seg noen erfaringer fjor som han drar nytte av i år. Spania ligger riktignok godt sør for Norge, men det er ingen garanti for sommervær i februar.
– Det blir spennende hvordan været blir, sier Karlsen, klok av skade.
– Sjansen er stor for snø i fjellene dersom det blir nedbør, og da blir det ekstremt tøft for enhver. Vi håper selvsagt på sol og varme slik at vi også kan nyte "ferieuken" på sykkelsetet, sier Karlsen, som har både lue, lange hansker ulltrøye og ullsokker i bagasjen likevel.
Terrengsykkel er på plass med deltakende reporter i Andalucia Bike Race 2016, og vil rapportere løpende fra rittet.
Starten på Andalucia Bike Race 2015. I år er det 400 lag, totalt 800 deltakere med i det seks dager lange etapperittet. Foto: Arrangøren