To norske seiere i Andalucia

Den første etappen i Andalucia Bike Race var hard og rask. Perfekt for norske veteraner.

Sist oppdatert: 21. februar 2016 kl 21.12
ETAPPESEIER: Kjell Karlsen og Thomas Morgan Knudsen tok seieren i M40 på dagens 1. etappe i Andalucia Bike Race.
ETAPPESEIER: Kjell Karlsen og Thomas Morgan Knudsen tok seieren i M40 på dagens 1. etappe i Andalucia Bike Race.
Lesetid: 5 minutter
ETAPPESEIER: De glade herrer på Team Trimtex mottar ledertrøya og plaketten som beviser at de var de raskeste i M40 på den første etappen.
ETAPPESEIER: De glade herrer på Team Trimtex mottar ledertrøya og plaketten som beviser at de var de raskeste i M40 på den første etappen.

ETAPPESEIER: De glade herrer på Team Trimtex mottar ledertrøya og plaketten som beviser at de var de raskeste i M40 på den første etappen. 

Både i Master 40 og i Master 50 ble det norske etappeseiere. Kjell Karlsen og Thomas Morgan Knudsen tok en foryktende etappeseier i Master 40 klassen og leder allerede det seks dager lange etapperittet med over to minutter. De to voksne herrene på Team Trimtex forserte den tøffe førsteetappen på 2.09.51 - Noe som gjør at de er det aller raskeste norske laget i det spissede etapperittet i de sydspanske fjellene.

Steffan Hartz Repshus og Knut Arne Dalsjø tok en enda mer suveren seier i den ganske så tøffe Master 50-klassen. 2.19.17 ble tiden i mål, noe som gjør at de går inn i morgendagens 80 km lange andreetappe med en ledelse på nesten fem minutter til det neste super-veteran-laget.

Kjell Karlsen og Thomas Morgan Knudsen gikk ut høyt på banen før rittet, men har nå skaffet seg et solid utgangspunkt for resten av uka.

 

SISTE PAR UT: Lakata og Hynek startet sist på dagens tempoetappe og syklet desidert fortest. Foto: Øyvind Aas
SISTE PAR UT: Lakata og Hynek startet sist på dagens tempoetappe og syklet desidert fortest. Foto: Øyvind Aas

SISTE PAR UT: Lakata og Hynek startet sist på dagens tempoetappe og syklet desidert fortest. 

Blant elite-lagene ble det i dag favorittseier til den tidligere maratonverdensmesteren Alban Lakata og hans lagkamerat på Topeak Ergon Canyon-laget Kristian Hynek. De to maratonspesialistene blåste gjennom dagens 50 kilometer lange tempo-etappe på 1:51:33 og har allerede opparbeidet seg en ett minutts ledelse foran de neste etappene.

Dagens etappe ble kjørt som en tempoetappe der tomannslagene ble sendt avgårde med 30 sekunders mellomrom. Dette for å unngå køer og kaos i de store feltene. Dagens resultater vil danne grunnlaget for startposisjonene i morgen, så mange var heite på grøten i dag.

Martin Haugo og Thomas Engelsgjerd forsvarer de norske fargene i den ekstremt tøffe eliteklassen her nede. De tok en 43. plass i eliteklassen. Det svenske outsider-laget med Gustav Larson og Calle Friberg ligger på 8. plass etter dagens etappe. Rett under fire minutter skiller dem fra Lakata og Hynek i tet.

 

FULL AERO: Topeak-Ergon-Canyons andrelag med Bishop og Kleinhans i fullt aerokit på start. Foto: Øyvind Aas
FULL AERO: Topeak-Ergon-Canyons andrelag med Bishop og Kleinhans i fullt aerokit på start. Foto: Øyvind Aas

FULL AERO: Topeak-Ergon-Canyons andrelag med Bishop og Kleinhans i fullt aerokit på start. Foto: Øyvind Aas

Undertegnede og lagkamerat Jordi Bonet hadde bestemt oss for å gi alt i dag, for å få et så godt utgangspunkt utover i uka som mulig. Jeg taua hardt på flatene de første ti kilometerne før vi gikk inn i dagens lengste og bratteste bakke. Den tok i underkant av 40 minutter og brakte oss på grus og sti opp til 1200 meter.

Herfra bar det utfor på rask grusvei før en ny klatring tok oss opp til ny topp og dagens første lange tekniske utforkjøring.
Vi har begge styrken vår nedover og tok raskt inn flere lag nedover den bratte og supermorsomme utforkjøringen. Dagens store høydepunkt var ved passering bakkens bratteste punkt der flere publikummere hadde stilt seg for å heie, men også for å advare.
– Ojo, ojo, cuidado, poco a poco! ropte dem da vi kom.  – Se opp, se opp, rolig, rolig.

– No problema, ropte vi tilbake og hoppet ut kanten med breie glis om munnen. Dette er grunnen til at vi er her, og nå kunne vi begge virkelig nyte fulldempernes flyt og egen sykkelglede.

TØFF START: Med fem harde etapper igjen kan de bli mange pulsslag utover i uka. Strava mener dagens korte etappe var ekstrem nok.
TØFF START: Med fem harde etapper igjen kan de bli mange pulsslag utover i uka. Strava mener dagens korte etappe var ekstrem nok.

TØFF START: Med fem harde etapper igjen kan de bli mange pulsslag utover i uka. Strava mener dagens korte etappe var ekstrem nok.  

Hardkjøret i starten og i den første klatringen hjemsøkte oss dessverre hardt de siste åtte kilometerne i slaaag motbakke. Beina stod rett ut og drivstoffmåleren lyste rødt, til tross for mer i flaskene og ubrukte gel-poser i lomma. Sannsynligvis var det et par magadrag på toppen av klatringene for å få fri bane nedover som nå kom å kløp oss i rumpa som ubehøvlede latinere på bytur.
Alt i alt en super dag på sykkelsetet i flotte omgivelser. Dagens etappe bød kun på en vanvittig morsom utforkjøring, mens resten var grus og en del betong av og på, men at laget vårt fungerer bedre enn forventet var uansett moro. Vi har kun syklet stiturer sammen tidligere med godt humør og god tid.
Andalucia Bike Race er store greier. Det er åpenbart mange som legger mye i å prestere her, både proffer og amatører. Våre egne super-veteraner viser likevel at det går an å være i form allerede i februar, selv når du kommer fra et vinterland.

 

Sjekk resultatene på Andalucia Bike Race sin live-timing side:

 

Det var interessant å merke seg at Lakata og Hynek og det andre Topeak Ergon Canyon-laget med Jeremiah Bishop og Erik Kleinhans stilte til start i dagens ritt i fullt aero-kit, likt det vi ser på landeveien. Tempodrakt, aero-hjelm osv. Og med dagens raske start og avslutning og flere lange, slake utforkjøringer med hastigheter opp mot 70-75 km/t så har dette sikkert noe for seg. Det skader nok uansett ikke.

 

I morgen er det duket for en real test med 80 kilometer og massive 2630 høydemeter.

 

Les Terrengsykkels rapport fra Andalucia Bike Race sitt søsterritt La Rioja Bike Race her:

LOKALE SPESIALITETER: Det serveres både øl og ost i målomradet etter rittet. Foto: Øyvind Aas
LOKALE SPESIALITETER: Det serveres både øl og ost i målomradet etter rittet. Foto: Øyvind Aas

LOKALE SPESIALITETER: Det serveres både øl og ost i målomradet etter rittet. Foto: Øyvind Aas

CREW: Paret Jose Luis Arce og norske Siw Victoria Johansen er viktige personer i ABR-staben. Siw har mye av æren for den store norske deltagelsen. Foto: Øyvind Aas
CREW: Paret Jose Luis Arce og norske Siw Victoria Johansen er viktige personer i ABR-staben. Siw har mye av æren for den store norske deltagelsen. Foto: Øyvind Aas

CREW: Paret Jose Luis Arce og norske Siw Victoria Johansen er viktige personer i ABR-staben. Siw har mye av æren for den store norske deltagelsen. Foto: Øyvind Aas

SIESTA: Det er umulig å få mat midt på dagen på en søndag i Jaen i Spania. Men kaffe med krem, det får du.
SIESTA: Det er umulig å få mat midt på dagen på en søndag i Jaen i Spania. Men kaffe med krem, det får du.

SIESTA: Det er umulig å få mat midt på dagen på en søndag i Jaen i Spania. Men kaffe med krem, det får du. 

Publisert 21. februar 2016 kl 21.12
Sist oppdatert 21. februar 2016 kl 21.12

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen