Anton Sport kjøper Sykkeldelisk

Større lokaler og billigere sykler blir resultatet av at Anton Sport nå har kjøpt opp Sykkeldelisk.

Sist oppdatert: 7. mars 2002 kl 12.52
Dollarglis: Cannondale Scalpel er bare en av grunnene til at Sykkeldelisk har vært Oslos fremste siklelokaler for terrengsykkel-entusiaster. Nå lover den nye eieren flere billige sykler.
Dollarglis: Cannondale Scalpel er bare en av grunnene til at Sykkeldelisk har vært Oslos fremste siklelokaler for terrengsykkel-entusiaster. Nå lover den nye eieren flere billige sykler.
Lesetid: 3 minutter

Siden 1990 har Sykkeldelisk vært Oslos høyest profilerte sykkelforretning, blant annet via eksklusive nisjemerker som Chris King, Fat Chance, Yeti og Independent Fabrication.

Når de i forrige uke signerte kontrakten der Anton Sport kjøper 80 prosent av selskapet, var det etter en periode med store økonomiske vanskeligheter. Snart vil butikken skifte navn til «Anton Sykkeldelisk».

Vil bli best på sykkel

Anton Sport har 10 butikker i Oslo og Bærum, og kjører et aggressivt løp for å ta markedsandeler.

- Vi har sagt at vi vil bli best på sykkel i Oslo, og kjøpet av Sykkeldelisk er en måte å komme dit på, sier daglig leder Morten Borgersen i Anton Sport.

- Hvordan vil vi som kunder merke forandringen?

- Butikken blir litt mer kommersiell, og vi kommer også til å utvide lokalene så snart vi får tid. Pluss at det blir mer ski i butikken i vintersesongen.

Mer billigsykler

- Hva mener du med «mer kommersiell»?

- Butikken har hittil hatt trykk på prisklassen mellom 10 og 20 000 kroner. Vi kommer til å utvide vareutvalget for å legge sterkere trykk på de rimeligere segmentene.

- Betyr det at Yeti og de andre godsakene forsvinner?

 

- Nei, vi vil beholde det eksklusive, men med mer areal i butikken blir det også plass til flere rimeligere produkter, forklarer Borgersen.

Satser på Jamis

Karl Aksel Aubert hos Sykkeldelisk er en av de tre eierne som nå deler aksjeminoriteten på 20 prosent.

- Vi har nok vært altfor glad i high-end-produktene personlig, og må innse at rimeligere sykler vil trekke flere folk ned i butikken. Det er for få som etterspør og kjøper de aller fineste varene, særlig de siste to-tre åra har high-end-markedet gått ned, sier Aubert til terrengsykkel.no.

- Hvilke merker vil dere satse på nå?

- Vi fortsetter satsingen på vårt eget merke, Gekko, som også vil dukke opp i andre Anton-butikker. Cannondale vil vi også ta med videre, og ikke minst vil vi satse hardt på Jamis. De tilbyr fantastisk valuta for pengene, sier Aubert, og går direkte over i et overbegeistret modus ved tanke på containeren som ankommer Oslo med de grommeste modellene etter påske.

Kutter engros-virksomhet

Sykkeldelisk tar inn flere sykler og komponenter til Norge, men vil ikke lenger drive noen engros-virksomhet for å spre disse rundt i landet. Det tar for mye tid og krefter. Kun Marzocchi vil ha en liten engros-avdeling i Anton Sykkeldelisk.

Nå skal alle krefter brukes på å lokke flere kunder ned i kjelleren i Bogstadveien 1, og da må det billigere varer til.

- Poenget er at flere kunder i butikken også kan øke interessen for de dyrere entusiast-delene. Vi har tro på at dette kan bli en god løsning på flere måter. Og ikke minst får vi nå en bedre økonomi til å ha flere kurante varer på lager til enhver tid. Det har vi ikke fått til på en stund nå, innrømmer Aubert.

Publisert 4. mars 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 7. mars 2002 kl 12.52
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen