Barnehenger for smale stier

Mye sitting på små, harde seter til tross: Terrengsyklister får også barn. Nå lanserer Wiesmann en SID-dempet tilhenger som lar deg ta med smårollingen på tur i terrenget.

Sist oppdatert: 18. mars 2002 kl 22.30
Fin utsikt, i alle fall:Ville du dratt ned gromstien med småen sprettende bak deg i denne tilhengeren? Vi er i sterk tvil, men nå er muligheten lansert av tyske Wiesmann.
Fin utsikt, i alle fall:Ville du dratt ned gromstien med småen sprettende bak deg i denne tilhengeren? Vi er i sterk tvil, men nå er muligheten lansert av tyske Wiesmann.
Lesetid: 3 minutter

Hittil har amerikanske Burley og danske Winther Dolphin vært alternativene for de som ønsker seg førsteklasses transportmuligheter til junior.

Tyske Florian Wiesmann har i flere år levert custom stålrammer av ypperste kvalitet, men nå utvider han reportoaret: Med tilhengeren «Wiesmann Singletrailer» vil han kombinere lettkjørtheten til B.O.B.-tilhengerne med sikker barnetransport for all slags terreng.

20 cm SID-vandring

Siden hengeren kun har ett hjul, vil den følge sykkelen presist selv på de helt smale stiene, lover Wiesmann, som prøvekjørte prototypene i ett år med en sjuåring som testpassasjer.

Fjæringen skjer via en enkel svingarm og en Rock Shox SID bakdemper-enhet. Vandringen lar seg justere fra 14 cm for landeveisbruk til 20 cm for terrengkjøring, og konstruktøren anbefaler bruken av fulldempet sykkel som trekkmaskin - for at småen skal få mest mulig ut av fjæringen.

Men det er intet must, det er ingen ting i veien for å bruke en hvilken som helst sykkel foran Singletraileren.

Hengeren har dog et høyt tyngdepunkt, og er derfor festet til setepinnen, der den festes med en hurtigkobling. Prototypene ble testet med feste nede ved bakakslingen, men det ble da umulig å styre på grunn av at hengerens høye tyngdepunkt fikk altfor stor «veltekraft» mot sykkelen.

Italiensk stål

Overbygningen består av italienske Dedacciai stålrør med innvendig vekslende veggtykkelse for mer styrke og mindre vekt. Bakhjulet har 18 lette 1.8mm eiker og et Ritchey SpeedMax dekk, yttertrekket er ripstop-materialet Cordura i 500 og 1000-kvalitet.

Barn opp til 25 kilo skal ifølge Wiesmann sitte trygt i det polstrede setet med fem punkts sikkerhetssele. Wiesmann anbefaler likevel at barnet bruker hjelm ved sykling i terrenget.

Hele stasen veier 7,8 kilo, det er godt og vel en kilo mindre enn Burleys D-Lite-tilhenger, som riktignok har to hjul og plass til to barn. Den danske Winter Dolphin-hengeren veier forøvrig over ti kilo, men har - i motsetning til Burley - en kort, men behagelig elastomerfjæring på begge hjulene.

 

For enkle stopp underveis har Singletrailer også en støttebøyle som felles ned foran hengeren, og lar den stå rimelig stabilt - selv med barn i setet.

Scott har skylda

Adskillig verre er det med prisen: 1590 Euro, altså 12 700 norske kroner. Ikke akkurat kompatibel med norske barnehagepriser, men slik går det når customgutta får smårollinger: Da er bare det grommeste godt nok.

Wiesmann laget den første prototypen da kompisen Peter Denk fikk barn. Og siden Denk er grunnleggeren av rammefabrikken Hot Chili, og i dag sjefkonstruktør for Scotts eliterammer, tok hele prosjektet litt av.

Peter Denk er mannen bak Scotts fulldempede G-Zero og Strike-rammer, og nå kan han også teste sine prosjekter selv om han ikke har barnevakt.

Les mer om Wiesmanns tilhenger og rammer her: www.wiesmann-bikes.de/

Publisert 18. mars 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 18. mars 2002 kl 22.30
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen