Har du trent i flere måneder og brukt tusenvis av kroner på å prestere denne ene dagen, er det frustrerende om det går i vasken. Her er ti ting du ikke bør gjøre før Birken
Kjede, og kassett slites sammen og tilpasser seg hverandre. Har du brukt drivverket i mange mil, kan det være på sin plass å bytte det ut. Slik er du tryggere på at ikke kjedet ryker og at girene fungerer også under dårlige forhold. Men å bytte kjede rett før start er en kjempetabbe, spesielt hvis du ikke bytter hele drivverket på en gang. Nytt kjede på slitte tannhjul vil glippe på kassetten, hekte på kranken og gire dårlig. Bytt heller drivverket et par uker før rittet, så det får kjørt seg ordentlig inn.
UTSLITT: Du må gjerne bytte drivverk, eller deler av det, før Birken. Men ikke legg ut fra start på Rena uten å ha testet det først!
2. Bytte sko/skoklosser under skoene
Å bytte sko i løpet av en sesong blir ofte nødvendig, men prøv å unngå å bytte sko rett før rittet. Nye sko vil kunne gnage eller klemme på nye steder og vil gjøre turen ubehagelig. I tillegg må du skru på nye klosser under skoene. Disse har en tendens til å løsne litt på de første turene før de får satt seg. Også her gjelder det å være forberedt i ukene før.
TA EN TESTTUR: Sko eller klosser under skoene bør du ikke bytte kvelden før du skal sykle avgårde. Sørg for å ha minst én tur hvor du får testet oppsettet.
3. Ha for stor og tung sekk
Alle som sykler Birken må ha en sekk som veier minst 3,5 kilo. Det betyr at den aller helst bør veie akkurat 3,5 kilo, alt inkludert. Men husk at sekken skal veie 3,5 kilo fra start til mål. Pakk sekken med små, kompakte klesplagg og nødvendig verktøy og reservedeler. 2-3 sykkelslanger veier litt og er lette å pakke fint. Husk pumpe, kjedekutter, unbrakosett og ekstra girøre. Kjedesplint, gasspatron og en lett slange bør du feste på sykkelen eller sekkestroppen så du kan finne det i en fart. Det er ingen grunn til å fylle en stor sekk med reservedekk og en hel verktøykasse. Små drikkesekker og kompakt utstyr gjør susen.
Fortsatt er det en halvdempet terrengsykkel som gjelder på de store norske grusrittene. Men hadde det gått fortere på en nymotens «gravel bike»?
PAKK RIKTIG: Du skal for all del pakke sekken etter reglementet, men du trenger heller ikke forberede deg på apokalypsen så sekken blir blytung. Pakk smart!
4. Ha for tynne dekk
Å undre seg over hvilke dekk man skal bruke i Birken er blitt en norsk folkesport i seg selv. I Birkebeinerrittet er det viktig med dekk som ruller lett på grusen og som ikke punkterer i utforkjøringene. Å sykle slangeløst er en fordel, men sørg for å ha det i orden i god tid i forveien. Et godt Birkendekk har stort volum, små knaster og relativt lav vekt, uten å være for skjørt. Specialized Fast Trak, Continental Race King 2,2, Maxxis Crossmark 2,1 og Ikon 2,1, og Schwalbe Racing Ralph 2,25, er alle solide og pålitelige dekk til Birken. Velger du lettere dekk enn dette bør du være bevisst på at du gambler.
GLEM MYTENE: Ikke sykle med kjempetynne dekk - du tjener veldig lite eller absolutt ingenting på det.
5. Ingen konkurranser i blodet
Mange har Birken som sesongens store mål, men dette betyr ikke at du ikke bør sykle noen andre konkurranser først. Å komme til Rena uten erfaringer lært i andre ritt er dumt. Bruk noen ritt til å sjekke hva som skal til, samt skaffe deg god seeding.
6. Spise for mye/for lite
I frykten for å gå tom over fjellet er det mange som spiser tidenes største frokost om morgenen. Spis normalt i dagene før, men øk karbohydrat- og kaloriinntaket noe de siste dagene. Spis en vanlig frokost rittdagen, og begynn heller å spise energimat tidlig i rittet. Underveis i rittet er det viktig å spise nok, ofte og begynne tidlig. Små porsjonspakninger med energigele er lettere å spise enn de store med skrukork. Spis en porsjonspakning gele hvert tredje kvarter og drikk sportsdrikk hele veien. Test gjerne dette i noen ritt og på trening noen ganger først så du vet at magen ikke vrenger seg. Bland gjerne sportsdrikken tynnere enn produsenten oppgir. Ikke kast gelepakningene i naturen, putt de tilbake i lomma eller inn under trøya.
7. Trene for lite de siste ukene
Å lade opp handler ikke om å kutte ut trening helt de siste ukene før rittet. Å sykle et annet hardt ritt to uker før er sannsynligvis bare lurt. Et litt lettere ritt helgen før kan også være smart. I tillegg bør du trene lett gjennom hele den siste uken, gjerne med en intervalløkt midt i uka. Å hvile hele den siste uka vil bare føre til at kroppen får sjokk når starten går.
Her får du vår ekspert Øyvind Aas' beste tips til pakking av sekken til Birkebeinerrittet. Det er mye taktikk underveis i rittet. Det ligger også litt taktikk i pakking av sekk og antrekk.
IKKJE FÅ PANIKK: Har du ikke trent hele sommeren, er det begrenset hva du får utrettet den siste uka. Sørg for å holde kroppen i gang, men unngå panikktrening.
8. Ha dårlige flaskeholdere
Å bruke mange titalls tusen kroner på dyr sykkel og vitenskapelig formulert sportsdrikk blir lite viktig når flaskene detter ut av holderne i utforkjøringene ned fra Skramstadsætra. Invester i skikkelige flaskeholdere, gjerne i titan. King Cage-holderne er kanskje dyre, men de varer livet ut og holder på flaskene, nærmest uansett. Prisen å betale er uansett småtteri i forhold til annet sykkelutstyr som har mye mindre innvirkning på resultatet i mål.
IKKE SPAR PENGER HER: Det fungerer dårlig å spare seg til fant på flaskeholdere. Kjøp noen som faktisk holder flasken(e) på plass hele veien over fjellet.
9. Kle deg for dårlig
Selv om det skal gå fort så kan det bli kaldt over fjellet. Kle deg i klær som lett lar seg tilpasse vekslende vær og temperatur. Tynn ulltrøye under sykkeltrøya, løse ermer og vest er lurt på start selv på relativt varme dager. Er det kjølig eller regn, bør du i hvert fall starte med løse knær eller løse bein. Ha med ekstra jakke i sekken og ikke vær flau for å stoppe å ta den på. Lange hansker er en selvfølge uansett vær. Litt varmere hansker er lurt hvis det er vått eller kaldt. Tynne ullsokker er fint uansett vær.
ALL SLAGS VÆR: Vær forberedt på at været kan være alt i fra kjempebra, til skikkelig dårlig.
10. Droppe dempergaffelen fordi kompisen gjør det
For topptrente eksperter med god teknikk på grus og i terrenget, kan det være sekunder å spare på å sykle med stiv gaffel. For de fleste andre vil en stiv gaffel gjøre deg mer sliten, mer usikker i svingene, farligere i feltet og gjøre at du taper tid i de grovere partiene i begynnelsen og på slutten. Husk at eliteklassen gjentatte ganger har blitt vunnet på sykler med dempergaffel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.