/ Birken

5 grunner til at Birken går nedover

Etter høydepunktet i 2011, har det bare gått nedover med Birken. Hvorfor det?

Sist oppdatert: 12. august 2017 kl 12.00
birken birkebeinerrittet
Birkebeinerrittet
Lesetid: 4 minutter

BIRKEN 2017

Hele Norges sykkelfest Birkebeinerrittet går for 25. gang i år – med mørke skyer i horisonten. Mens hele 26.321 deltakere deltok i 2011, er det bare 5252 påmeldt til årets ritt (per 9. august). I denne artikkelserien ser vi på hvorfor Birken ble så stort, hvorfor populariteten faller og veien videre. 

DRITTVÆRET

Paradoksalt nok, var årene med flest deltakere i Birken også noen av de årene med desidert dårligst vær. Flere ritt har også fått merke at om man får drittvær ett år, krever det mer overtalelse for å få syklister til å komme tilbake neste år. Store deler av løypa ligger i åpent terreng oppe på fjellet, og er dermed ganske værutsatt. Og fjellet i august i Norge trenger ikke være noen varm og solfylt opplevelse. Sykkelmekanikere over det ganske land har måttet se seg nødt til å bytte et komplett drivverk etter én dag med Birken-gjørme.

 

SOSIALE RITTMEDIER

Før var tida i Birken det som plasserte deg nivåmessig. Nå kan du måle hver eneste tur eller ritt mot norgeseliten gjennom Strava og Rittranking. Dermed har også behovet for å bruke en hel helg på å stille opp i Birken for å få en tid, blitt mindre. Nå kan du dra ut på treningstur og jage tider på segmenter, eller bakker, og det er mer enn bra nok mål på hvordan du ligger an i forhold til kollegene dine.

 

LANDEVEI

Mange har oppdaget at landeveissykling ikke bare er noe som er moro å følge på TV, men som det går an å gjøre selv. Du får både høy fart, og mindre sykkelmekking. Landeveissykling gir ypperlig trening for Birken, men det hjelper ikke når pengene er brukt opp på racersykkel. Men er du vant til å dra på lange landeveisturer, burde Birkebeinerrittet være som en tur å regne, hvertfall med tanke på distansen. Lån sykkelen av naboen eller en onkel, dersom du ikke har en jobbsykkel som funker til formålet.

 

LØPEBØLGEN

annonse

Vil du løpe Oslo maraton, kan du ta bussen ned til byen og løpe. Det er på alle måter billigere, enklere og mindre tidkrevende, og den sportslige utfordringen er like stor. Det finnes også mange andre løp, terrengløp, motbakkeløp og Ultraløp. På akkurat på samme måte som at sykkelsporten begynte på en enorm opptur rundt 2008, har løpingen kommet og blitt like- om ikke mer populær. Tiden din på en maraton eller halvmaraton kan ha høyere valuta rundt lunsjbordet på jobben i 2017 enn om du klarte merket i Birken.

 

ALTERNATIVENE

I kjølvannet av Birkens suksess er det vokst fram små og store ritt mange steder, og det er ikke noen selvfølge at man må til Rena for å få målt krefter med andre. Mens grusrittene har hatt dalende popularitet, har nye alternativer vokst frem. Logistikken har alltid vært, og er en utfordring for mange. Mens du i andre ritt starter og slutter på samme sted, innebærer Birken at du må bevege deg fra A til B, og følgelig må komme deg til starten. Har man mye prestisje å legge i Birken er dette av mindre betydning, men om du sykler like mye for opplevelsen sin del, er alternativene med enklere logistikk mange.

 

UTSTYRET

Sykkelsporten er som sporter flest preget av konstant utvikling av utstyr. Hvert år der det noe som er nyere og bedre, som kan hjelpe deg å få marginene på din side. Selv om snittprisen på sykler i Birken er relativt lav, er det lett å bli bitt av basillen om man skal delta. Sammenlignet med for eksempel løping er sykling en kostbar sport å drive med. Selv om du går for det rimeligste alternativet på alt av utstyr, baller det fort på seg. Der hvor du for eksempel i løping bare trenger et par joggesko, må du i tillegg til sykkelen ha pedaler, hjelm, sko, sekk, verktøy, pumpe, slange. Og da har du bare basisvarene. Hvis grusterrengsykling ikke lenger er sport nummer én, føles det dyrt. En 15 år gammel sykkel funker selvsagt utmerket hvis den er i god stand, men mange synes ikke det er like moro hvis de ikke kan «henge med» også utstyrsmessig.

 

Publisert 12. august 2017 kl 12.00
Sist oppdatert 12. august 2017 kl 12.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen