/ Birken

Åsmund Løvik sin Birken-sykkel

Få ritt fører til så mye utstyrsdiskusjon som Birken. I 2014 var det Åsmund Romstad Løvik sin sykkel som fikk mest oppmerksomhet.

Sist oppdatert: 9. august 2019 kl 07.00
åsmund løvik sykkel marvil birken
UTDATERT SYKKEL? Birkentoer Åsmund Romstad Løvik mener af det viktigste er å være kjent med sykkelen, og bryr seg lite om utstyrstrender. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter

Birken 2014 bød på en thrilleravslutning mellom to landeveissyklister.

Frederik Wilmann syklet på det nyeste og beste fra Cannondale, mens Åsmund Romstad Løvik syklet på en relativt utdatert sykkel til en brøkdel av prisen.

Dessverre endte duellen med seier til Wilmann etter at Løvik syklet feil like før mål. 

Feilkjøring til tross, Løvik viste en gang for alle at rytter teller mer enn sykkel, og at en ikke trenger det nyeste og beste for å sykle fort over fjellet.  

Terrengsykkel kan likevel avsløre at det ikke er noen dårlig sykkel Åsmund valgte for ferden over fjellet. Sykkelen er tilpasset Birken over flere år, med agressiv sittestilling, relativt lav vekt og tung utveksling. Vi lar hovedpersonen selv fortelle:

Jeg har ikke prioritert å bruke penger på terrengsykkel. Birken er uansett ikke det rittet som stiller høyest krav til utstyr. Stiv gaffel ville jeg valgt uansett. Skivebremser har ingenting å si i birken, er det tørt har jeg mer enn nok kraft med v-bremser. Men er det en ting jeg kunne tenkt meg så er det 29 tommer hjul. Jeg måtte gi ti sekunder til Frederik i terrengpartiet, så der hadde jeg hatt fordel av større hjul.

Jeg kunne sikkert fått lånt meg en bedre sykkel, men da må jeg bruke tid på å stille inn utstyr og bli kjent med den. Denne sykkelen har jeg hatt siden 2006. Jeg vet hvordan den fungerer og sitter bra på den. Dessuten føler jeg at jeg automatisk blir litt underdog på den sykkelen, selv om jeg selv vet at den er god nok. Sykkelen er ingen ulempe. 

 

20140901_191225 (1400x788)
- Sykkelen er basert på min første ordentlige sykkel som jeg kjøpte på Anton Sykkeldelisk våren 2006, en Gekko Netto Team. Siden har jeg byttet ut mye av delene. Bremsene, Shimano XTR v-bremser med XT hendler, er originale. Rammen er en Marvil Bull 1 20" fra 2010, mens gaffelen er en stiv FS Pace RC31, og ble montert i 2007.

Sykkelen er basert på min første ordentlige sykkel som jeg kjøpte på Anton Sykkeldelisk våren 2006, en Gekko Netto Team. Siden har jeg byttet ut mye av delene. Bremsene, Shimano XTR v-bremser med XT hendler, er originale. Rammen er en Marvil Bull 1 20" fra 2010, mens gaffelen er en stiv FS Pace RC31, og ble montert i 2007.

20140901_191309 (1400x788)
Hjulene er håndbygde av Ole Blokhus (dogstar.no), og består av lette Notubes ZTR 355 felger og DT 240 nav. Dekk gikk jeg for Contintal Race King Supersonic 2.2, med Eclipse Supersonic slanger.
annonse

Hjulene er håndbygde av Ole Blokhus (dogstar.no), og består av lette Notubes ZTR 355 felger og DT 240 nav. Dekk gikk jeg for Contintal Race King Supersonic 2.2, med Eclipse Supersonic slanger. 

20140901_191916 (1400x788)
Sykkelen er satt opp for å være rask på grus. Jeg har montert en Shimano Ultegra SL kompaktkrank med 50-34 drev. Det var såvidt det passet, kun 1 mm klaring mellom kjedestag og drev. 50-11 utveksling er deilig ned fra Storåsen.

Sykkelen er satt opp for å være rask på grus. Jeg har montert en Shimano Ultegra SL kompaktkrank med 50-34 drev. Det var såvidt det passet, kun 1 mm klaring mellom kjedestag og drev. 50-11 utveksling er deilig ned fra Storåsen. Bakgiret er et SRAM Force landeveisgir. 

20140901_192102 (1400x788)
Ønsket sittestilling får jeg med et Easton EC70 styret kappet til 54 cm og et langt og bratt stem. Stemmet ble kjøpt brukt i sommer, og er et 120 mm langt Ritchey Pro med -6 graders vinkel. Zoom Carbon barends må også med. Vekten er omtrent 8,8 kg.

Ønsket sittestilling får jeg med et Easton EC70 styret kappet til 54 cm og et langt stem med negativ vinkel. Stemmet ble kjøpt brukt i sommer, og er et 120 mm langt Ritchey Pro med -6 graders vinkel. Zoom Carbon barends må også med. 

20140901_192112 (1400x788)
Selle Italia SLR Carbon sete og Extralite The Post setepinne gir lav vekt. Sykkelen veier omtrent 8,8 kg.

Selle Italia SLR Carbon sete og Extralite The Post setepinne gir lav vekt. Sykkelen veier omtrent 8,8 kg. 

Saken ble først publisert 2/9/2014

Publisert 9. august 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 9. august 2019 kl 07.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen