/ Birken

BIRKEN 2014: LØYPA - DEL 1

Vi vil de nærmeste dagene ta deg gjennom løypa i Birkebeinerrittet, del for del. Først ut er partiet fra start til Skramstadsetra.

Sist oppdatert: 25. august 2014 kl 14.53
birken birkebeinerrittet
Løypa i Birken
Lesetid: 2 minutter

Les også: Er dette den raskeste sykkelen du kan bruke i Birken?

De skjulte fellene i Birken

Jo Nordskar i Team Oslo Sportslager, som blant annet har EM-sølv terrengsykling, 4. plass i Birken, og tre ganger NM-sølv på CVn, og deler gjerne sine erfaringer og tips for å få en best mulig reise fra Rena til Lillehammer.

Birken er full av muligheter og utfordringer. Noen er velkjente, som smellen før Skramstad, hammeren på Kvarstad eller fiasko i Ballettbakken. Andre hinder er bedre gjemt. Jo Nordskar avslører fellene i løypa, enten målet er ny pers til Lillehammer eller rett og slett en god opplevelse.

Grovt sett kan Birkebeinerrittet deles inn i fire: Fra start til Skramstad, fra Skramstad til Kvarstad, fra Kvarstad til Elgåsen, og fra Elgåsen til mål.

 

Del 1: Starten til Skramstad

Tabbe nummer 1: Ikke varme opp
Starten er viktig, og her gjelder det å ikke sove i timen, uansett hvilken pulje en starter i.

– Er du litt varm når starten går, er det mye lettere å sitte med i en gruppe som kjører godt over fjellet, sier Nordskar.

Han anbefaler også å prøve å komme seg litt langt fram i den gruppa en starter med.

– For eksempel, hvis det er 100 stykker i en gruppe som starter fra Rena koster det like mye å ligge som nummer tre eller fem i den gruppa enn som nummer 97. Egentlig koster det litt mindre å ligge langt framme, for du slipper trekkspilleffekten som kommer lenger bak i et felt, sier Nordskar.

LES OGSÅ: BIRKEN 2014: WILLMANN MÅ HA MONSTERLUKE

Dessuten gir det flere muligheter dersom en åpnet litt tøft og må roe litt.

– Det er også viktig å kjøre med hodet. I starten skjer det veldig mye, og det er lett å bli innblandet i velt og punkteringer. Og det er mange som overgår seg sjøl i starten og smeller til for hardt fra Rena. Det er viktig å være på hugget og henge med på hjul, men det er ikke noen god opplevelse å sykle med sure bein helt til Lillehammer heller. Det er et godt stykke igjen til mål etter Skramstad, og det er morsommere å kunne trå til litt og kjøre forbi folk på slutten også, sier Nordskar.

 

Publisert 26. august 2014 kl 07.36
Sist oppdatert 25. august 2014 kl 14.53

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen