De skjulte fellene i Birken
Jo Nordskar i Team Oslo Sportslager, som blant annet har EM-sølv terrengsykling, 4. plass i Birken, og tre ganger NM-sølv på CVn, og deler gjerne sine erfaringer og tips for å få en best mulig reise fra Rena til Lillehammer.
Birken er full av muligheter og utfordringer. Noen er velkjente, som smellen før Skramstad, hammeren på Kvarstad eller fiasko i Ballettbakken. Andre hinder er bedre gjemt. Jo Nordskar avslører fellene i løypa, enten målet er ny pers til Lillehammer eller rett og slett en god opplevelse.
Grovt sett kan Birkebeinerrittet deles inn i fire: Fra start til Skramstad, fra Skramstad til Kvarstad, fra Kvarstad til Elgåsen, og fra Elgåsen til mål.
Del 4: Elgåsen til Håkons Hall
Tabbe nummer 1: Helt tom på de siste kilometerne, Sjøsetervegen koster
Tabbe nummer 2: Glemme all taktikk fordi målet er i sikte, her kan en tape mye tid
Tabbe nummer 3: Tryne i Ballettbakken
Når en passerer Elgåsen er en inne i siste fase av Birkebeinerrittet og det går generelt bare nedover til mål. Men de som ikke har tatt høyde for Sjøsetervegen kan likevel gå på en smell.
– Det er en lang utforbakke etter Storåsen, men det skal trås litt langs Sjøsetervegen og inn, og det er ikke noe gøy om en er helt tom, sier Jo Nordskar, og minner om å ta litt næring også på siste matstasjon.
– Det er viktig å få i seg noe sukker her, eller en cola shot. Her står det erfaringsmessig en del tilskuere som har forskjellig, så ta imot litt og få litt ekstra motivasjon til å komme seg helt inn, sier Nordskar.
Kjør taktisk og spar krefter når du kan
Sjøsetervegen er et seigt parti, og det koster etter en lang utforkjøring fra Sjusjøen.
– Ta et hjul på Sjøsetervegen. Samarbeide og motiver hverandre på den siste strekningen.
Ta Ballettbakken med stil
Etter Sjøsetervegen kommer Ballettbakken, rittets siste reelle utfordring. Mange har et anstrengt forhold til bakken, som er kjent for rullegrus og raviner. Mange tar store sjanser ned Ballettbakken, men Nordskar anbefaler å ta det med ro og kjøre det en føler seg komfortabel med. Generelt er rittet sjelden vunnet i denne bakken.
– Men du kan tape her hvis du går skikkelig på snørra og ikke kommer til mål fordi du brekker kragebeinet, sier Nordskar.
Første bud for å komme helskinnet ned, er å få vekta langt bak på sykkelen. Det gir bedre kontroll.
– Ligg med baken godt bak setet, strake armer og ta det i din fart. Du har syklet i ni mil så da må du kjøre med hodet inn til mål, sier Nordskar.