Birken søker et knippe frivillige mekanikere som kan bidra til å holde deltakerne på hjul under rittet 29. og 30. august.
– Det folk trenger hjelp til, er enkel sykkelservice, slik som kjede, gir, wire og bremser, sier Sølvi Aas Amundsen, som er sportslig leder for Birkebeinerrittet.
Med over 25 000 deltakere på ymse nivå fordelt på helga blir det garantert noe teknisk trøbbel underveis.
– Uansett hva slags vær vi får, er Birken en påkjenning både for deltakerne og utstyret. Det er langt og det kommer alltid grus og dritt i drivverket. Det er ikke til å unngå, sier Aas Amundsen.
– Vi ønsker oss folk som er levende opptatt av sykling og som har interesse for mekking og kan å skru. Vi har både folk som er sykkelmekanikere til daglig og folk som bare er generelt fingernemme, sier Amundsen.
Altså folk som kan yte den enkle sykkelservicen som gjør at folk kommer til mål for egen maskin. Det er ikke snakk om avanserte jobber.
– Vi kan ikke drive å bygge opp sykler fra grunnen av under rittet. Det er hovedsakelig dekkskifte, slangeskifte, justere gir og wire og bremser, skifte kjeder, og slikt, sier hun.
Mekanikerne må regne med å bruke dagen på post. Servicestasjonene er bemannet fra 9-tida om morgenen til sperretida er ute i 4-5-tida. På de minste stasjonene er det bare et par mann, mens på de store matstasjonene er det flere mekanikere.
Alle får tilgang til utstyr og deler, og det settes opp spylestasjon slik at de kan få vekk den verste gjørma og får sett hva de driver med. Og det er under hovedrittet på lørdag 30. august Birken trenger flest frivillige.
I tillegg til et symbolsk stipend og gratis startnummer til valgfritt Birken-ritt i 2015, lover arrangøren en givende dag i løypa.
Ekstremt takknemlige
Aas Amundsen frister med en jobb som garantert høster mye smil og glede. Folk kommer inn på servicestasjonene litt smådesperate, men er som regel kjempefornøyde når de drar.
– Når de får hvilt seg litt, og sykkelen fungerer igjen er de glade og takknemlige, sier hun.
– Mange av våre rittmekanikere kommer igjen år etter år, forteller Aas Amundsen, og legger til at Birken også legger opp til litt trøbbel ved å tilby dem gratis startnummer til et valgfritt Birken-ritt neste år.
– Men det er mange av våre som for eksempel sykler UltraBirken på fredag og så velger å bidra som mekanikere på lørdag eller omvendt: sykler lørdag og stiller opp på fredag, sier hun.
Fet lommebok, magert vedlikehold
Sjøl om det virker innlysende at en går igjennom utstyret før start på det som for mange er årets høydepunkt og sesongens viktigste ritt, er det skremmende mange som stiller med et dårlig utgangspunkt på Rena.
– Vi ser mange sykler, også mange dyre sykler, som er veldig dårlig vedlikeholdt, sier Aas Amundsen, og minner om at det er en hel del deltakerne kan gjøre for å unngå trøbbel.
Som et minimum bør en vaske sykkelen grundig og smøre den opp i god tid før rittet, og se over alt som er av skruer, bremser, drivverk og dekk. Bytt alt du mistenker kan være slitt, det er ikke noe å lure på en gang.
Interessert? Kontakt Sølvi Aas Amundsen på solvi@birkebeiner.no.