Ola har en avslappet holdning til utstyrshysteriet, og har valgt et ganske enkelt men solid oppsett.
Sykkelen han skal sykle på, er en helt standard Specialized Stumpjumper S-Works WC.
– Jeg syns den er lett, kvikk og leken og perfekt til grusritt som Birken. Men ikke for det, jeg bruker den også i andre terrengritt!
PÅ RAMMA: – Jeg har ikke langeplanen helt klar ennå, men jeg starter med to flasker på 0.5liter med sportsdrikke fra Squeezy Nutrition og CrampFix i, og Squeezy energigels på lomma som tas hver 30-40minutt hele rittet gjennom. Hvis det blir langing så satser jeg på å drikke 4-5 flasker med Squeezy sportsdrikke, hvis ikke så tar jeg drikke fra de nøytrale stasjonene og får i meg Squeezy gel i tillegg.
PÅ SPORET: Ola sverger til en eldre utgave av Garmin´s Edge 500 for å logge økta på fjellet. (foto: Kristoffer H. Kippernes)
TUNGT NOK: – Før Birken har jeg byttet til 38-tenners drev på kranken. Det er fint å ha når farten er høy. Ellers i sesongen kjører jeg stort sett med 32 eller 34T. Birken er litt spesielt, men på de fleste grusrittene er det fint å ha 36T eller 38T sammen med 10-42 på kassetten bak.
DEKKET: – Jeg har Specialized Renegade S-Works 1.95 bak, med 26-27psi trykk, og Specialized FastTrak S-Works 2.0 foran med 25-26psi trykk. Renegade bak fordi at det ruller helt vanvittig bra og griper godt med tanke på de lave knastene, og FastTrak foran for å ha litt ekstra grep i svingene. Og er jeg med på slutten mot Balletbakken er det fint å ha bittelitt ekstra grep på gresset!
I SEKKEN:
SEKK: Evoc CC3L – Evoc-sekken passer meg veldig bra. Samtidig har den nok plass til det jeg trenger til Birken, og nok til å være en super sekk for stiturer ellers i året.
PUMPE: – Reservepumpe er med om alle patronene skulle gå åt skogen. Jeg må uansett ha noe å fylle sekken med.
SLANGE: – Kjekt å ha med om uhellet skulle være ute langt unna nærmeste servicestasjon. Teten forsvinnner, men det er greit å kunne karre seg til mål for egen maskin. Kanskje jeg tar med to i stedet for én.
GASSPATRONER: – Raskeste måten å få fikset luftrelaterte problemer på.
KJEDEKUTTER: – Fint å ha om kjedet ryker. Jeg har også teipet et ekstra ledd til kjedekutteren
HANSKER: – Arrangøren krever ekstra hansker, så da får jeg ha på meg et par ekstra Specialized-hansker om jeg blir kald.
MASTERCARD: – Fint å ha i målområdet om det ikke er noen kjente der og behovet for en kald cola melder seg. Det kan jo fort skje.
DEKKSPAK: – Jeg klarer som regel helt fint å bytte slange uten, men man vet aldri. Dessuten veier de ingenting.
MULTIVERKTØY: – Jeg bruker en helt enkel variant fra Topeak med ni funksjoner, som bør kunne brukes til det meste.
SUPEROATS HAVREGRØT: – Restitusjonsmåltidet veier så lite at jeg kan like gjerne ha det med i sekken.
NØKLER: – De ligger som regel alltid i sekken uansett. Det er langt å sykle restitusjonsøkt fra Lillehammer til Oslo, men da har jeg hvertfall nøkler når jeg kommer hjem.
BAR: – Får man hammeren og går helt tom, er denne god å ha. Jeg baserer meg stort sett på gel, men det er greit å ha denne i bakhånd.
JAKKE: – Ei helt enkel vindjakke fra Specialized som varmer godt.
BUKSE: – En Gore-Tex Paclite-variant fra Norrøna som er helt vanntett.
METALL: – I tillegg har jeg en blyplate som jeg legger i sekken, så vektkravet blir innfridd (ikke avbildet)