Denne artikkelen står på trykk sammen med en større guide til Birken i Terrengsykkel nr 15 som er i salg nå.
Det er alltid lurt å dele opp rittet i delmål. Tenk på flere av partiene i rittet som avgjørende målstreker på vei mot Lillehammer. Her er hva du må tenke på kilometer for kilometer:
Terrengsykkel har tidligere deltatt i Birken:
Følg også debatten om dekkvalg, sekkpakking og rittopplegg på diskusjonsforumet.
Rena: På start gjelder det å ha alt klart. Sykkelen må fungere. Flaskene må være fylt og sekken må veie minst 3,5 kilo. Bruk en halv time til oppvarming og still opp i startbåsen i god tid, men med varme muskler. Behold ytterklær på så lenge som mulig uten at det blir stress før starten. Husk at sekken skal veie 3,5 kilo hele veien fra start til mål.
Km 0-10: Dette er start- og etableringsfasen. Kom godt i gang på veien ut fra Rena og finn et bra tempo. Det kan godt gå litt fort her, men for mye melkesyre vil straffe seg senere. Etter ca 4 km går veien fra asfalt til grus. Her gjelder det å bite tennene sammen å bli med en gruppe over toppen. Det er verdt mye tid å karre seg med en rask gruppe over første toppen. Heng heller med en gruppe som er hakket for rask enn en som er for treg.
Km 10-20: Når det flater ut på toppen ved Skramstadsætra og første matstasjon er gruppene for dagen til en viss grad etablert. På det første stipartiet gjelder det å bevare roen og luften i dekkene. Ingen grunn til å kjøre over evne, men jevnt raskt tempo i venstresporet er veien å gå for en rask tid. Er du mindre rask i terrenget så hold godt til høyre og slipp forbi raskere syklister. Ned bakkene mot neste terrengparti går det veldig fort. Ta det pent i svingene og etabler deg i front av gruppa før det neste terrengpartiet.
Km 20-30: Her skjer den andre silingen i gruppene. Med litt teknikk og flyt kan du nå sykle hele det andre terrengpartiet. Er du god på sti er dette stedet å avansere oppover i feltet. Vinner du en gruppe eller to her vil det gå fortere, helt til Lillehammer. Fra omlag 25 km og matstasjonen på Bringbusætra går det oppover på fin grusvei. Den gruppen du sitter med her vil du mest sannsynlig ha med helt inn.
Km 30-40: Nå begynner lagsyklingen. I de neste slake kilometerne oppover bør laget fungere. Hold gruppa samlet og bytt på å dra. Drikk og spis bra her. Det er nå du har best tid til slikt. Ta din del av jobben i front, men ikke slit deg ut på håpløse bruddforsøk.
Km 40 -50: Ved Nysætra etter ca 43 km er du ferdig med andre delen av klatringene. Nå går det raskt, men slakt nedover til matstasjonen på Kvarstaddammen. Jo fortere det går, jo mer nytte har du av en god gruppe. Gjør raske vekslinger i gruppa i nedoverbakken og fortsett å drikke og spise. Opp fra Kvarstaddammen begynner nye stigninger, men det er fortsatt greit å ha med seg gruppa.
Km 50-60: Nå kommer rittet inn i en avgjørende fase. Det er nå det blir ordentlig bratt og slitsomt. Når Rosinbakkene kommer ved passerte 55 km, er det hver mann og kvinne for seg selv oppover. Er du sterk bør du kunne forsere her. Det er igjen mye å hente på å bite tennene sammen for å henge med en gruppe. Det kommer noen utforkjøringer inne i mellom som gir sårt tiltrengt hvile.
Km 60-70: Etter Rosinbakken er det bakkene til Elgåsen og Storåsen som gjelder. Ta med deg drikke på Storåsen og husk at du snart er på toppen. I den siste bakken opp til Storåsen og Sjusjøen kan du ta ut det meste du har, spesielt hvis det betyr at du kan klatre en gruppe, eller henge med litt til. På asfalten fra Sjusjøen gjelder det å trille så fort som mulig. Frenetisk tråkking hjelper lite nedover her.
Km 70-80: Pass på høyresvingen av asfaltveien ved Tyria. Den nye traseen herfra går på fin kjerrevei med to markerte spor. Teknisk gode syklister kan forsere litt her, men du blir fort avhengig av gruppa igjen på Sjøseterveien som du svinger brått innpå etter ca 76 km. Få opp farta og se opp for hull og kuler på asfaltveien.
Km 80-91: Siste innspurt! Rett over ti kilometer igjen og det går fortsatt slakt utfor på asfalt. Etter at du har krysset over skistadion på en kort grusveistubb kommer du etter hvert inn i noen krappe svinger på asfalt. Ta det litt pent her og gjør deg klar for den avgjørende manøveren om seieren i feltet. Der hvor du tar av fra asfalten og inn i en bratt kjerrevei-bakke til høyre er det på tide å trå til. Gi jernet opp her og hold kontrollen ned ballettbakken. Pass på svingen i bunnen av bakken og unngå punktering. Ned den grove Gamle Nordseterveg er det både lett og bittert å ryke på en punktering. Unngå dette. Ta ut de siste kreftene opp den siste gressbakken og kryss ned til målstreken.
Lillehammer: Husk at det egentlig er tiden som teller så uryddig spurting er bare unødvendig. Passér mål og trekk fort ut av målområdet så andre kan passere uten uhell. Husk å takke kjørekameratene dine for følget .
GOD TUR PÅ LØRDAG