/ Birken

Birken innfører makspris

Birkebeinerrittet ønsker ikke at det å delta i Norges største sykkelritt skal bli snobbete. Fra 2010 innføres makspris på sykler.

Sist oppdatert: 2. april 2009 kl 09.52
birken birkebeinerrittet
FORBUDT I BIRKEN: Neste år blir det prisbegrensning på sykler i Birken. Denne sykkelen blir for dyr, dessverre.
Lesetid: 2 minutter

OBS - dette er Terrengsykkels aprilspøk.

I et forsøk på å bli kvitt snobbestempelet, og for å bli mer folkelig ønsker Birkebeinerrittet å begrense prisen på syklene brukt i de aldersbestemte klassene i neste års Birkebeinerritt.

Birkebeinerrittet har de siste årene skapt en kjøpefest i landets sykkelbutikker og desperate mosjonister er villig til å betale dyrt for å sikre seg Merket i det prestisjetunge rittet. Fra og med 2010 vil det ikke være lov å delta i de aldersbestemte klassene i det populære rittet, med sykler som er dyrere enn 12000 kroner. Birkebeinerrittet sier at de vil ta stikkprøver der syklister vil ble bedt om å fremvise kvittering. I tillegg til at de vil utarbeide en liste, i samarbeid med de norske importørene, over hvilke sykler som er det er greit å bruke. Flere hundre sykler fra de siste års kolleksjoner vil være på denne lista.

Ikke i eliteklasen

Det meldes om at det for eliteklassen ikke vil bli noen begrensninger på hvilke sykler som kan brukes.

Terrengsykkel angrer allerede bittert  på bladet som forrige uke ble sendt til trykkeriet med en stor test av hardtailer til 30 000 kroner. Disse syklene vil nå miste mange av sine potensielle kjøpere med Birkens nye regler.

Birkebeinerkontoret var ikke tilgjengelig for en kommentar når vi mottok meldingen, men vi regner med at dette vil generere telefonstorm til kontoret på Rena.

OBS - dette er Terrengsykkels aprilspøk.

Publisert 1. april 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 2. april 2009 kl 09.52

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen