/ Birken

Borghils Løvset sin Scott Scale Birkensykkel

Borghild Løvset er tilbake i Birken - på en terrengsykkel lett som en landeveissykkel.

Sist oppdatert: 25. august 2017 kl 13.30
borghild løvset sykkel scott
SUPERLETT: Borghild Løvset sin Birkensykkel veier under åtte kilo. Foto: Privat
Lesetid: 2 minutter

For ikke lenge siden ble det klart at Borghild Løvset nok en gang stiller i Birkebeinerrittet, etter en liten pause.

Terrengsykkel tok en nærmere titt på sykkelen hun skal bruke, en Scott Scale. 

– Du har i likhet med Lars Ragnar Manengen kjørt Scott i ”alle” år, er denne ny av året?

– Ja, min første Scott var en 2008 Contessa, og den bruker jeg fortsatt til og fra jobb. Den jeg vant Birken med første gang har jeg fortsatt, den bruker faktisk Kristian (samboeren, red.anm.) på Birken i år. Jeg har ny sykkel i i år med ny ramme og jeg trodde egentlig ikke jeg ville merke særlig forskjell, men denne nye virker faktisk mye kvikkere og mer responsiv.

 

– Har du forandret noe på oppsettet kontra hva du har kjørt tidligere?

– Nei, setepinne/sete og styre/stem flytter jeg over fra den forrige sykkelen. Jeg byttet hjul i stedet for og bygge om de gamle, siden boost-standarden kom. Så sykkelen er 95% lik som den jeg kjørte i årene 2013-14 og 15.

 

– Hva liker du spesielt godt med sykkelen?

– Responsen, det virker som den virkelig vil fremover. Stiv og komfortabel på en gang.

 

annonse

– Kunne du tenke deg noe var gjort annerledes med den?

– Nei, denne er som jeg vil ha den. Det er jo en diskusjon om man skal ha dempegaffel eller stiv gaffel hver gang Birken skal kjøres. Men jeg bytter sjelden på ting som har fungert, og er en smule overtroisk, så velger stiv av gammel vane

 

 

Borghild Løvsets Scott Scale

Ramme: 2017 Scott Scale HMX

Gaffel: 3T karbongaffel

Hjulsett: MCFK felger, Extralite nav

Dekk: Schwalbe Thunder Burt Addix Speed 2,25 Snakeskin, Orange Seal guffe

Gir: SRAM XX1

Bremser: Shimano XTR Race

Krank: SRAM X1, SRAM 38t ovalt drev

Kassett: SRAM XX1 10-42

Kjede: SRAM XX1

Pedaler: Shimano XTR

Styre: AX Lightness, 700 mm 12 grader bakoverbøy

Styrefremspring: MCFK 80 mm -17grader

Setepinne: MCFK

Setepinneklemme: MCFK

Sete: Specialized Phenom S-Works, 143mm

Vekt: 7,7 kilo

21017488_10155464726571276_1467966881_o
TILBAKE: Etter en pause fra rittsykling er nå Borghild Løvset tilbake i Birken. Foto: Privat
21056957_10155464727626276_1651141523_o
OVALT: .. og med 38 tenner på krankdrevet. Foto: Privat
21037877_10155464727621276_1960051505_o
EKSTRA LETT: Extralite HyperBoost nav montert på karbonfelger fra MCFK. Foto: Privat
21034989_10155464726951276_1628942705_o
INGEN TRIKS: Thunder Burt-dekkene i 2,25-tommers bredde gir både komfort og lav rullemotstand. Foto: Privat
21014802_10155464726961276_2019718635_o
1 x 11 ER NOK: For mange kan kanskje 11 gir bli litt snaut, men for Borghild er det nok. Foto: Privat
21014780_10155464726536276_449752997_o
DET GÅR I KARBON: Og da helst fra MCFK på kontaktpunktene. Foto: Privat
Publisert 25. august 2017 kl 13.30
Sist oppdatert 25. august 2017 kl 13.30
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen