/ Birken

Den raskeste sykkelen i Ultrabirken

– Dekktrykk? Hah, det var enkelt! Terrengsykkel tok en nærmere titt på Ola Kjørens Specialized Epic som tok han til seier i Ultrabirken

Sist oppdatert: 29. august 2015 kl 07.00
birken ultrabirken ola kjøren
Ola Kjøren i Ultrabirken
Lesetid: 2 minutter

Les også: Suverene Ola Kjøren vant Ultrabirken
Ultrabirken er kanskje landets hardeste Terrengsykkelritt, og stiller store krav til utstyret. Årets løype var ca 132 kilometer og bød på 2500 høydemeter. Vinneroppskriften for Ola Kjøren ble en Specialized Epic.

_C2A1951
_C2A1951

 

SOLIDE: Dekkene Ola valgte var Specialized Fast Trak Control, i 2,2-tommers bredde, satt opp slangeløst. Ved spørsmål om dekktrykk svarte han tørt: – Hah, det var enkelt! Jeg pumpa opp til 28 psi, og så slapp jeg ut nok til jeg tenkte at det var passe hardt.

_C2A1953
_C2A1953

 

KRANK: Kranken er byttet til en SRAM/Quarg-krank med wattmåler. Ola valgte å kjøre med et drev med 34 tenner foran, paret opp med XX1 bakgir og 10-42 kassett.

_C2A1937
_C2A1937

SWAT-OPPSETT: Specialized har sitt eget system for integrering av tilbehør på sykkelen, kalst SWAT(StorageWaterAirTools). I SWAT-boksen hadde Ola slange, gasspatron, dekkspaker, girøre og lappesaker. Miniverktøy og kjedekutter på sykkelen. Ola hadde to drikkeflasker på sykkelen. På ryggen hadde han en Evoc tre-liters drikkesekk med det øvrige pålagte utstyret. Og for de som måtte være interessert, dette svarte Ola da vi spurte om hva han tok til seg av næring underveis: – Jeg spiste to barer, ca ti gel og fem(!) koffeinboostere, og drakk ca 4,5 liter energidrikk. #rumlemage.

Les også: Alle vil til Romsdalseggen

_C2A1943
_C2A1943

STI-VARIANT: Ola Kjøren foretrekker Trail-varianten av XTR-skivebremser fremfor Race-varianten.

_C2A1944
_C2A1944

KJEKT Å HA: En kombinert skum- og gasspatron kan redde dagen om man er uheldig og får en punktering. Ola fikk heldigvis ikke bruk for denne.

Les også: Ikke noe å gjøre med vinneren i dag

 

Publisert 29. august 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 29. august 2015 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen