/ Birken

Fire om Birken 2009

Vi spurte fire erfarne syklister om hva som skal til for å få den beste opplevelsen over fjellet i Birken. Rådene er å spise godt og pakke sekken med omhu.

Sist oppdatert: 28. august 2009 kl 12.50
birken birkebeinerrittet
PÅ VEI MOT TOPPEN: Ola Kjøren er på god vei til å etablere seg som en av våre aller beste terrengsyklister.
Lesetid: 6 minutter

Denne artikkelen stod på trykk i Terrengsykkel 15, august 2008 og er noe redigert og oppdatert til nypublisering her på nett.

  • Alder: 22 år

    Klubb: Team Fokus-Danica/TVK

    Yrke: Studerer Byggingeniør halv tid på Høyskolen i Sør-Trøndelag.

    Tid i Birken i 2008: 3.01.16

    Meritter: Sølv NM-rundbane 09, NC-seier Trondheim 09, deltakelse EM rundbane 09, bronse NM rundbane 08, 3.plass WC u23 Bromont 08.

Ola Kjøren tok sølv i Nordisk Mesterskap i maraton på Skeikampen i fjor. Trønderen er en av Norges aller beste terrengsyklister utenfor Team Etto Høydahl og satser hardt på en internasjonal sykkelkarriere.

– Hvordan forbereder du deg til Birken?

– Jeg forbereder meg som til et vanlig ritt. Jeg kjører hardt på tirsdag og onsdag før rittet og så kjører jeg noen korte drag på fredag.

– Hva er viktig å tenke på underveis?

– Det gjelder å spise og drikke så tidlig som mulig. Ikke kjør alt for hardt, men likevel hardt opp til Skramstad. Det er verdt å kjøre litt i rød sone for å få en god gruppe og en god tid. Unngå for mye melkesyre. Det er viktig å bidra til farten i gruppa, både for å opptre sportslig, men også for å komme fortest mulig til mål. Har du noe å kjøre med på slutten er det rimelig å hjelpe til underveis. Hvis du ikke hjelper til er det greit å holde seg bak i spurten. Birken er et artig ritt siden det er så god stemning. Alle kjører Birken og det er som regel den beste som vinner. Det er veldig bra prestisje å vinne. Det er litt dumt, men det er nok større å vinne Birkebeinerrittet enn NM.

– Gjør du noen spesielle tilpasninger på sykkelen?

– Jeg kommer til å bruke lette dekk, kanskje Schwalbe Furious Fred eller Racing Ralph. Jeg bruker dempergaffel. Det gir bedre kontroll og komfort utfor. Jeg har kjørt med stiv gaffel en gang før. Hvis det blir tørt vær vurderer jeg landeveispedaler og landeveisko. Jeg bruker å dette av i bakkene, men jeg kjørte dempergaffel i fjor likevel. Demperen gir noe å gå på på slutten.

I år vurdere Ola å kjøre med stiv gaffel.

  • Alder: 40 år

    Klubb: Torshov sykkelklubb

    Tid i fjor: 3.35.37

Gunn Hilleren har hatt noen år som landeveisyklist, men nå er den tidligere gullvinneren fra lagtempo-NM tilbake i terrenget.

– Hvordan forbereder du deg til Birken? – Jeg sykler og har det moro. I år skal jeg også sykle Transalp i slutten av juli. Etter det handler det mest om å bygge overskudd de siste fire ukene. Jeg justerer treningen etter hvor mye jeg jobber. I år har jeg fått mer dilla på terrengsykkelen og trener mest på den. I forfjor syklet jeg bare Birken i terrenget. Med et rent jentefelt gikk det ikke så fort starten, alle passet på hverandre.

– Hva er viktigst å tenke på underveis? – Egentlig bare sykler jeg. Jeg prøver å få i meg mye drikke. Jeg legger meg egentlig bare i front og kjører så fort jeg kan. En gang i blant titter jeg på pulsklokka, men gjør ikke så mye med det. Jeg er best i bakkene oppover og ikke så god i terrenget. Jeg vet at jeg kan kjøre inn litt i Rosinbakken. Taktikk bryr jeg meg ikke om. Jeg synes det viktigste er å ha det moro og ha en fin tur.

– Gjør du noen spesielle tilpasninger på sykkelen?

– Jeg kjører litt safe dekk. Jeg er ikke så glad i å punktere. Vi er så heldige at Torshov Sport gir oss sykler. Jeg sykler på en Scott Scale RC med Maxxis UST-dekk.

– Jeg som er fra Lillehammer er jo på hjemmebane. Så det er gøy å være med, god stemning. Jeg har fullført trippelen fire ganger også, men nå holder ikke knærne til løpingen lenger.

  • Alder: 19

    Klubb: Bærum/Team Etto Høydahl

    Yrke: Student/syklist

    Tid i 2008: 02:48:28

Andreas er eneste junior-syklist på profflaget Team Etto Høydahl. Gutten fra Bærum kom på tredjeplass i junior-elite i Birkebeinerrittet i fjor, i år går han for seier.

–Hvordan forbereder du deg de siste ukene før Birken?

– Jeg prøver å trene litt hardt og litt mengde tre - to uker før. Jeg satser på å være ordentlig sliten én uke før. Og så lader jeg opp. Jeg trener som jeg gjør før de fleste harde og lange ritt.

–Hva er viktigst å tenke på underveis?

– Det å disponere løpet er viktig. Det viktigste for meg er å finne en bra gruppe i starten, ikke å åpne for hardt. Jeg må finne en gruppe som passer for meg og passe på å ikke gå tom. Jeg har prøvd å henge med raskere grupper i andre ritt, men det koster for mye så jeg ikke klarer å henge meg på gruppa som kommer bak. Jeg prøver å finne den beste gruppa for meg så fort som mulig. Hvis jeg starter for hardt får jeg vanligvis svi for det.

– Gjør du noen spesielle tilpasninger på sykkelen?

– Jeg sjekker at drivverket ikke er slitt. Det gjør jeg før alle ritt. Jeg har som regel litt høyere trykk i dekkene enn i andre ritt. Jeg bruker 1,9-2 bar, også kjører jeg tubeless. Jeg setter på to flaskeholdere i stedet for én som jeg vanligvis bruker. Jeg har prøvd stiv gaffel på én trening, men synes det var helt grusomt. Jeg bruker heller lock-outen på gaffelen aktivt. Lock-outen synes jeg er viktig. Den gjør at jeg kan ha mindre luft i gaffelen så gaffelen blir bedre nedover. Jeg må ha litt mer luft i gaffelen når jeg ikke har lock-outen på styret.

  • Alder: 20 år

    Jobber som mediegrafiker

    Bor: Gjøvik

    Klubb: Raufoss og Gjøvik CK/Team Hard Rocx

    Tid i Birken i fjor: 03:21:34

Langrennsløperen og vintertriatleten, Elisabeth Sveum har fokusert mer og mer på terrengsykling i det siste. Den unge jenta fra Gjøvik har virkelig markert seg.

– Hvordan forbereder du deg til Birken?

– Jeg pleier å trene mer mengde de siste tre-to ukene før rittet. Den siste uken slipper jeg litt opp på treningen. Jeg sykler en intervall på onsdagen og en lett fartsøkningstur fredagen før. Helgen før sykler jeg ikke ritt for å ha fullt fokus på Birken.

– Hva er viktig å tenke på underveis?

– Nok mat er viktig. Å begynne å spise allerede etter en halv time. Jo mer du eter jo mer har du å gi på slutten. Kommer du i en gruppe gjelder det å være med å dra. Er gruppa stor er det greit å ligge langt fremme og passe på at det ikke går noen brudd. Ikke åpne for hardt til Skramstad. Det er langt igjen. Det er først etter Rosinbakken at det gjelder å bite tennene sammen. På Sjusjøen er du på en måte på toppen.

– Gjør du noen spesielle tilpasninger på sykkelen?

– Nei, jeg gjør ikke noe spesielt. Jeg bruker ikke de aller groveste dekkene. Sekken har mer å si. Hvordan du pakker den. Jeg har med overtrekksklær, sportsbarer, løse armer, samt NAF-boka for vekt. Jeg putter oppvarmingstøyet i sekken og topper opp med litt sand i ryggen. Sekken pleier å veie ganske nøyaktig 3,5 kilo

Publisert 27. august 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 28. august 2009 kl 12.50

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen