Birkebeinerrittet er Norges desidert største sykkelritt målt i antall deltakere. I 2023 feirer rittet som går mellom Rena og Lillehammer i august 30-årsjubileum.
Det markerer de ved å gjøre større endringer i rittet.
Birken har også vært rammet av deltakerflukt i likhet med flere av de store sykkelritt-arrangørene.
Som den største rittarrangøren var de også sentral deltaker da Norges Cykleforbund samlet flere sentrale aktører i norsk sykkelbransje for å diskutere utfordringen tidligere i år.
Dette er saken
Birkebeinerrittet, Norges største sykkelritt, feirer 30-årsjubileum i 2023. Rittet har opplevd en nedgang i deltakertall, i likhet med andre store sykkelritt-arrangører.
For å markere jubileet gjør arrangørene større endringer i rittet. De endrer traséen tilbake til den opprinnelige ruten fra 1993 og 1994.
HalvBirken og Ultrabirken, alternative distanser i tillegg til hovedarrangementet Birkebeinerrittet, droppes på grunn av logistikkutfordringer. Arrangørene ønsker å fokusere ressursene på å gjøre hovedarrangementet best mulig for deltakerne.
Endrer traséen
Det mest sentrale grepet arrangøren kommer med i en nyhetsmelding, er at de endrer traséen til slik den var under debutårene i 1993 og -94 - årene da interessen eksploderte for grusrittet.
Traseen har vært endret flere ganger gjennom historien, men går fortsatt i all hovedsak på grus.
Psst! Har du planer om å sykle Birken? Her får du tipsene til din første tur over fjellet.
«Vi tar tilbake første del av den opprinnelige traseen fra -93 og -94 hvor du sykler via Vivelstadsvea ned til Åstadalen og opp igjen til gåpartiet i Djuposet. Løypa forkortes med to km og de krevende steinpartiene fra Svartåfloen ned til Djuposet erstattes med fin grusvei.»
Interessert i elsykkel? Vi har testet de råeste modellene! (+)
Slik blir løypeendringen:
Dropper distanser
Birken har over tid utviklet seg til å bli mer enn bare det éne rittet.
HalvBirken ble utviklet for de som synes nesten 90 kilometer terrengsykling blir for mye, og Ultrabirken ble laget som en ultrakonkurranse for dem som aldri får nok - med distanser opp mot 120 kilometer.
Nå droppes begge disse, på grunn av logistikk og sviktende påmeldingstall.
«Med få påmeldte deltagere til HalvBirken og UltraBirken kan vi dessverre ikke opprettholde arrangementene med de ressurser som må på plass for å gjennomføre med egen startarena på Pellestova og en krevende logistikk i fjellet.
Vi er lei oss for at vi må legge ned disse to distansene som har vært en del av vår sykkelfestival i mange år. Nå legger vi ressursene og fokuset på hovedarrangementet, Birkebeinerrittet, for å gjøre sykkelopplevelsen så god som mulig for deg som deltager.»
Gravelsykler er i vinden som aldri før, men går det raskere i Birken? Vi har testet! (+)