10. juli ble Lars Granberg påkjørt da han var ute på en treningstur. Med fullt overlegg svingte bilisten ut på skulderen og bråbremset like foran Granberg, som ble tvunget hodestups i grøfta i 60km/t. På noen få sekunder røk kragebeinet og hele sesongen.
Les også: Granberg meiet ned av bilist
Egentlig var planen å gjøre comeback etter skaden på Skaidi Xtreme 3. september, men etter legesjekk og røntgen tidligere i uka har han fått klarsignal om at det er greit å kjøre ritt. Lysten og iveren er på plass, selv om Granberg innser at han må legge lista etter hva kroppen tåler.
– Jeg stiller til start med friskt mot i alle fall. Gjør det for vondt, så går det ikke, og da må jeg være fornuftig nok til å gi meg, eller i alle fall roe ned. Men jeg kommer uansett ikke til å ta noen sjanser i terrenget, så det kan hende det vil gå for sakte der til å kunne vinne, sier Granberg, som kjører for Sepura Toyota racing with Birk.
Av samme grunn velger han å satse på UltraBirken framfor det ordinære Birkebeinerrittet på lørdag. Der blir farten og belastningen garantert for stor, mener Granberg, som derfor tror han har større muligheter til å få en god opplevelse i UltraBirken selv om distansen er vesentlig lenger.
– På grunn av kragebeinsbruddet har treninga siste fem-seks ukene vært så som så, så jeg har ikke toppfarten som kreves for å ha et håp om å være med helt fremme i Birkebeinerrittet. Siden UltraBirken er lengre, så er intensiteten litt lavere. Det stiller større krav til utholdenhet, og den er bra, så dermed prøver jeg meg der i stedet, forklarer Granberg, og legger til at egentlig var målet en topp-10-plassering i det ordinære Birkebeinerrittet før han skulle kjøre UltraBirken.
Løypa ble sluppet i går: Slik blir UltraBirken
Lars Granberg har vært ute siden han ble kjørt ned under trening 10. juli. Nå blir det comeback i UltraBirken på fredag. Foto: Privat