KAPPET STYRET FØR BIRKEN: Fredrik Haraldseth tok baufila fram for å gjøre sykkelen lovlig i Birken. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Mye av diskusjonstrådene på forumet vårt i forkant av Birken, går på utstyr- og utstyrsvalg til den store dagen.
Hva proffene velger å sykle på er alltid av interesse, og flere hevet nok øyenbrynene da de så Fredrik Haraldseths spesielle kreasjon på TV-skjermen. Han hadde nemlig kappet av styret(!).
Vi huket tak i Haraldseth etter målgang, for å ta en nærmere titt på sykkelen hans.
– Landeveissykkel er da vitterlig forbudt i Birkebeinerrittet Fredrik, kan du fortelle litt om hva vi har her? – Jeg har tatt utgangspunkt i en Specialized Crux E5 X1 2016-modell sykkelkross. Styret er modifisert med baufil for å møte kravet om flatt styre.
SAGE, SAGE: Fredrik Haraldseth har holdt seg innenfor reglementet ved å kappe av bukkestyret.
– Ja, for regelen om sykkeltype defineres nesten av styret? – Reglene var i mine øyne noe uklare rundt definisjonen av hva en terrengsykkel er. Jeg vil ikke lure til meg noen fordeler eller bryte noen etiske regler. Så for å forsikre meg om at dette prosjektet var innenfor reglementet hadde jeg en dialog med arrangøren og fikk bekreftet at dette bygget var uproblematisk. Birken er i mine øyne et grusritt, og dette er for meg en optimal sykkel på raske grusveier, samtidig som den går overraskende bra i terrenget. Med flatt styre defineres sykkelen som en helstiv terrengsykkel med smale dekk.
SMALT: For smalt for de fleste, men Haraldseth tok sjansen.
– Greit nok, den defineres som en terrengsykkel, men kan du utdype litt om kjøreegenskapene?
– Sykkelen gir en veldig god respons når jeg gir jernet i bakkene, og triller fra de fleste terrengsykler på grusen. Det var veldig merkbart nedover i motvinden i dag. Den oppleves også trygg i raske svinger. På mer steinete underlag må jeg derimot jobbe mer og det er vanskelig å holde høy fart.
STORT NOK: En SRAM Rival krank med 40-tenners drev sørger for tilfredstillende utveksling.
AKTERUT: Et SRAM Force bakgir tar seg av giringen på en 11-36 kassett.
– Du angret ikke på avgjørelsen om å kjøre en slik sykkel?
– Det var i perioder, spesielt ned mot Djuposet og opp terrengpartiet, svært krevende å holde høy fart. En stiv sykkel med så smale dekk setter krav til at man har mye å gå på teknisk. Det er gambling, men for de som vet hva de driver med, og hvorfor, kan jeg anbefale dette oppsettet. Jeg var spent før start, men er veldig fornøyd med vurderingen min nå. Jeg stiller definitivt på lignende sykkel igjen. Jeg drømmer om et nytt reglement for grusritt hvor det åpnes for flere sykkeltyper. Ser man mot USA er gravel-racing med egne grussykler en stor greie. I Norge er bukkestyre forbudt, men jeg mener det faktisk er tryggere å manøvrere sykkelen fra bukken enn toppen av styret.
Noen år etter denne artikkelen ble skrevet, ble bukkestyre lovlig i Birken. Vår utstyrsredaktør valgte å prøve.
PLING PLING: Eliteklassen kommer i langt større hastighet enn mosjonistene som ligger foran. Da kan det være greit å gi lyd.
Spesifikasjoner:
Ramme: Specialized CruX E5 str 54cm
Gaffel: CruX Fact carbon
Hjul: Light-bicycle 38mm pariser
Dekk: Challenge Grifo XS 33mm
Styre: Specialized Comp alu, 42cm, modifisert med baufil
Stem: Easton EA90 110mm
Setepinne: Aerozine 0cm setback
Sete: Specialized Power Comp 143mm
Bremser: SRAM Rival Hydro, 160mm foran og 140 bak, Kcnc skiver
Handler: SRAM Rival 1 Hydro
Bakgir: SRAM Rival 1 shortcage
Krank: SRAM Rival 1, 172,5mm, 40t
Kassett: SRAM 11-delt Force 11-36
Pedaler: Shimano XTR
Ringeklokke: Specialized
Vekt: ca. 7,8 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.