Med værmeldinger som veksler mellom syndflod og tidvis opphold og solgløtt er det lett å gå på veggen i pakkeangst og utstyrsfrustrasjon. Det som er lurt å huske på er at Ultrabirken er langt, men at det likevel inneholder mer grus og jevn kjerrevei enn steinete stier. Rulleegenskaper er derfor fortsatt viktig, men i tillegg er det lurt med dekk som tåler en trøkk eller fem og som gir trygt grep på våre steiner og røtter.
Det blir samtidig et poeng å ha en sykkel som fungerer bra så lenge som mulig, under dårlige forhold. Nye vaiere, nytt drivverk og nye bremseklosser er lurt. Men sørg for å få det kjørt inn før fredag.
Race-tuning
Vi har de siste dagene race-tuna Ultra-syklene i redaksjonen. Gutta på Bab og Milsluker'n samt redaksjonen selv har bidratt her. Cube-sykkelen har fått nye Crossmark 2,25-dekk og vil ble satt opp med lette Across/No-tubes-hjul og uten slanger før fredag. Total vekt på Cube Sting-sykkelen vil bli rett under 12 kilo.
Epic S-Works-sykkelen har fått nytt drivverk, først og fremst krankdrev og kjede, men også nytt frontgir. Frontgiret måtte byttes for å fungere med de større krankdrevene.
I tillegg er nye bremseklosser fra Brake Authority og ESI-holker montert på begge syklene.
Av spesielle UltraBirken-tilpassinger er det først og fremst den ekstra flaskeholderen på setepinnen og monteringen av Specialized Fast Track LK 2Bliss dekk foran og bak som skiller seg fra det vanlige oppsettet av Specialized-sykkelen. Dekktrykket vil ligge på omlag 30psi/2bar både foran og bak. Sykkelvekten er rett over 10 kilo.
Sykkelen vil også bli utstyrt med en Garmin Edge 500-GPS-computer og en utskrift av høydeprofilen før rittstart fredag morgen.
Bli med på å grue deg til Ultrabirken på forumet og les Aksel Selmer løypebeskrivelse på Birkebeinerrittets nettsider.
Spising underveis
Smak og behag, ambisjoner og vane vil spille inn her. Terrengsykkelredaktøren har god erfaring med kun gel som rittmat og kommer til å ha dette som plan A. Da med en porsjonspakning ca hvert 40 minutt, noe som vil kreve ni gelepakker totalt med en tid på drøye seks timer. To flasker og drikkeblære vil bli fylt med tynn sportsdrikk. I tillegg vil det spises fast føde, boller og bananer ved passering av mat/drikkestasjoner underveis. Med 2,5-3 liter væske på start vil jeg måtte stoppe minst en gang for påfyll på flaskene.
Bekledning
Igjen er det lurt å huske på at hvis det går fort og i ritt-tempo hele veien så vil man som regel holde seg varm. Problemer kan oppstå hvis man må stoppe. Jakke og shorts/bukse bør være med i sekken for slike anledninger, mens antrekket man har på seg på start bør være mulig å tilpasse i stor grad etter forholdene. Jeg vil bruke ull-sokker i vanlige ritt-sko. I tillegg vil jeg bruke en tynn undertrøye av ull under en vanlig sykkeltrøye. Løse ermer og løse knær samt vindvest gjør det mulig å tilpasse antrekket underveis. Tørre hansker blir med i sekken, mens hanskene på start blir av det middels tjukke slaget. En bøff rundt halsen vil også kunne gjøre nytte som lue ved en evt stopp.
Husk at det først og fremst skal være moro på turen over fjellet. Hjelp andre hvis noe skjer og nyt turen, uansett vær!
Vi sees på Rena og på Lillehammer.
SEKK: Osprey Talon 5,5 sekk
VANNBLÆRE: Camelback vannblære med 1,5 liter vann/sportsdrikke i fra start.
To reserveslanger
3 gasspatroner
Enkeltmannspakke
Mobiltelefon i zip-lockpose
Lezyne alloy-drive small minipumpe
Lezyne miniverktøy med kjedekutter
Kjedelink til tidelt - tapes til bremseslange foran på sykkelen
Lezyne Selvklebende lapper for ytterligere punkteringer eller dekkrift
Tynn skalljakke
Vindvest
Gore-tex-shorts
Ekstra hansker
Reserve-girøre
8-10 geleposer
En liten oljeflaske
Klubbdrakt - bukse og kortermet trøye
Undertrøye i ull
Løse ermer
Løse knær
Belgiske knevarmere (Sportsbalm hot)
Klubb-vindvest
Bøff rundt halsen
Halvvarme hansker
Ullsokker
Racingsko med duct-taper over Boaknappen.
Hjelm med skygge
Briller med klare glass