/ Birken

Ny startordning i Birkebeinerrittet

I Birkebeinerrittet i 2005 var det mange og til dels stygge ulykker. Med ny startordning vil arrangørene i 2006 forsøke å få ned antallet uhell og skader.

Av: gauter
Sist oppdatert: 5. februar 2006 kl 12.03
birken birkebeinerrittet
Ny startordning: Birkebeinerrittet har ny startordning i 2006. Her fra starten i eliteklassen i 2003. I år vil raskingene i eliteklassen starte kl. 14. Foto: Atle Ilsaas, www.visual-works.com.
Lesetid: 5 minutter

Bakgrunn

Birkebeinerrittet 2005 hadde betydelig flere skader enn tidligere år. På bakgrunn av dette fant arrangørene ut at startordningen i rittet var moden for forandringer. Dette forteller daglig leder i Birkebeinerrittet AS, Tone Lien, til oss i et presseskriv. Arrangøren har nå gjennomført en grundig analyse for å finne bakgrunnen for alle ulykkene, for så å sette i gang tiltak.

 I arbeidet med å analysere og finne løsninger har Birkebeinerrittet knytta til seg to deltakere som har gått vitenskapelig til verks: Ved hjelp av analyser av tidtakersystemets datatilfang og ved å ha gode matematikkunnskaper har disse så forsøkt å finne årsakene til de mange ulykkene og å finne en ny startordning for å redusere antallet ulykker. Dessuten har arrangøren gjennomført en spørreundersøkelse blant ca 1000 deltakere for å få et bredere beslutningsgrunnlag.

 

Konklusjonen etter spørreundersøkelsen og analysene

1) Deltakere med forskjellig hastighet kolliderer: Deltakere med forskjellig nivå starter samtidig, og de raske tar igjen tidligere grupper av mindre raske deltakere – en konsekvens av gammel startordning.

2) Mange deltakere er ikke vant til å sykle ritt:Mange av deltakerne deltar kun i ett ritt i året og er dermed ikke vant til å sykle i felt eller sammen med så mange mennesker. Alle tenker seg nok ikke like godt om før de svinger for å endre plassering i veibanen, stoppe for å spise, mekke osv. Når noen plutselig bråstopper, kan det bli bråstopp for langt flere andre også, nærmest som en kjedekollisjon i trafikken – bare at her er det kun sykkelhjelmen og tynne sykkelklær som tar av for fallet…

Tiltak: Ny startordning

Arrangørens mål var, på bakgrunn av resultatene ovenfor, å finne en ny startordning som kan bedre flyten i løypa og dermed redusere sannsynligheten for at deltakerne skulle hekte inn i hverandre.

Den nye startordningen i Birkebeinerrittet skal forsøke å videreføre de beste sidene ved tidligere startordninger. På denne måten skal man beholde flest mulig deltakere, slik at arrangementet er lett gjenkjennelig for syklister som har vært med før. Dette innebærer at - som før - vil trimklassen starte først og eliteklassen til sist.

Trimklassen får fri start mellom kl. 06.00 og 06.45. Disse vil ha spredt seg godt utover når hoveddelen av deltakerne begynner å starte kl. 08.00

Alle over 65 år, samt handicap- og tandemklassene starter klokka 07.00.

De 500 antatt beste deltakerne i aldersklassene vil starte klassevis mellom kl. 08:00 og 08:15. Hver start vil inneholde ca 125 deltakere. Noen klasser vil starte samtidig.

Fra kl 08.20 til kl. 12:00 er det puljevis start basert på tidligere resultater i Birkebeinerrittet. Dette innebærer at deltakerne starter i seedede puljer uavhengig av alder. Dvs. at kl. 08.20 starter de 125 best seedede etter de 500 beste osv.

Eliteklassen starter kl. 14.00. Det er mulig at kvinner elite vil starte noe tidligere enn kl. 14.00, men dette er ennå ikke avklart.

Alle deltakere vil bli seedet ut fra tidligere resultater fra Birkebeinerrittet. Gruppene vil variere i størrelse fra 125 til 300 deltakere, avhengig av hvor fort de antas å sykle. Alle deltakere unntatt de 500 antatt beste (som starter klassevis) og eliteklassene vil få nettotid. Nettotid innebærer at tiden begynner å ”løpe” i det deltakeren passerer startstreken/startmatten - altså ikke idet startskuddet går. For mange har det tidligere tatt flere minutter fra skuddet går, til man passerer den egentlige startstreken, noe mange deltakere har vært misfornøyde med.

De deltakerne som ikke har resultater i Birkebeinerrittet de siste tre åra (2003, 2004 eller 2005) vil i utgangspunktet bli seedet til de bakerste puljene. Det vil bli mulighet til å seede seg om på bakgrunn av resultater fra utvalgte seedingsritt flere steder i landet og gjennom sykkelsesongen. Det vil her brukes en seedingsmodell som er basert på utprøvde beregninger som gir et kvalifisert seedingsresultat automatisk. Mer informasjon om seeding, seedingsritt og omseeding kommer i april.

Ny skilting og bedre løypekultur

Arrangørene av rittet har også en oppfordring til de mange deltakerne i årets ritt: De vil at folk skal ha en bedre løypekultur. Som en vesentlig brikke i denne sammenhengen skal det nå brukes skilting som er lettere å forstå. Frem til nå har arrangøren benytta UCIs (det internasjonale forbundets) skiltsymboler, men det har blitt tydelig at ikke alle syklistene i Birkebeinerrittet forstår disse. Et eksempel på dette er at tre piler nedover betyr "kjør meget sakte", mens mange deltakere har forklart at de tror dette betyr "nedoverbakke – her kan det kjøres fort!". Når skiltene blir misforstått, er det ikke rart det blir skader, og man kan nesten si at det er et under at det ikke går verre enn det har gjort.

Fra og med 2006 blir derfor skiltene utforma slik vi alle er vant fra veitrafikken. Da skulle mulighetene for å misforstå bli langt mindre, håper de ansvarlige i Birkebeinerrittet. I tillegg til dette, skal de også jobbe mye mer med å informere deltakere både før og under arrangementet med sikte på skadeforebygging.

Ny vurdering etter årets ritt

De endringene som innføres for 2006 vil bli grundig evaluert umiddelbart etter rittet. Hovedmålsetningen er å få til et enda bedre arrangement og samtidig sørge for at alle deltakerne får en så fin opplevelse som mulig på sykkelturen over fjellet.

Publisert 3. februar 2006 kl 00.00
Sist oppdatert 5. februar 2006 kl 12.03

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen