Birkebeinerrittet er nå på 86km. Den nye traséen blir totalt cirka 6km kortere enn løypa som ble kjørt fra 2009-2015, og Birken antyder at sluttiden kan bli noe kortere enn på forrige løype, selv om det er lagt inn mer terreng der løypa er endret.
Følgende strekninger er endret
Bjønnåsen-Nysetra etter cirka 30km:
- Løypa er kortet ned 3km, og de siste 1.8km før Nysetra går nå på sti i terrenget.Sjusjøen langrennsarena-Avskåkålia etter 66km:
- Løypa er kortet ned 3km og flytter asfaltkjøringen med den krappe svingen inn på grus ut i terrenget.
- Løypa vil ta av fra hovedvegen til parkeringen ved skistadion, ta en runde rundt stadion og inn på skiløypa like før løypa går i tunnel under asfaltveien ved Kiwi.
- Det vil gi mer nedoverbakke i terreng med svinger og ujevnt underlag enn i den forrige traséen, som på disse strekkene gikk på rask grus og asfalt. Samtidig vil endringene også gjøre at løypa unngår 90-graders svingen fra asfalten og inn på grus, der mange holder svært høy fart.
- På denne strekningen er det lagt grus i deler av den allerede eksisterende skiløypa.
Les også: Slik blir ultrabirken 2018
Se video fra de nye løypesegmentene
Sikkerhet og opplevelser
Det er flere grunner til at løypa er lagt om, både for å gi rytterne en større naturopplevelse og for å bedre sikkerheten, forklarer Jo Gunnar Ellevold, som er daglig leder i Birken AS.
– Vi ønsker å være et terrengritt, og egentlig burde vi ikke hatt noe asfalt i det hele tatt. Men vi tar de kilometerne med asfalt vi kan og gjør de om til terreng. Vi har sett på strekningen fra Rena til Skramstadsætra, men der kommer vi ikke utenom asfalten. Der er det ikke mulig å legge løypa ut i terrenget innenfor fornuftige kostnadsrammer. Men på strekningen fra Sjusjøen kan vi det, og da gjør vi det, sier Ellevold.
Se også: En velfortjent seier i bilder – Birken 2015
– Når det gjelder sikkerhet er det jo sånn at ulykker sjelden skjer der en forventer dem. Men risikoen for alvorlige ulykker øker når folk sykler nedover på asfalt i 70km/t. Når de kjører nedover på grus går hastigheten ned for alle, og selv om det kanskje øker risikoen for at folk kjører ut, så blir det ofte mindre alvorlige skader når farten er lavere, forklarer Ellevold.
Denne uka var Ellevold på løypebefaring i de endrede strekningene sammen med løypesjef Tor Skraastad, økonomisjef Olaf Johan Thomasgaard og daglig leder i Lillehammer CK David Tofthagen.
Ønsker endringene velkommen
Nyheten om løypeendring i Birken utløste umiddelbart reaksjoner blant terrengsyklistene, men de fleste stiller seg positive til endringene selv om løypa blir noe kortere og det derfor ikke er like lett å sammenlikne tider fra tidligere år.
Les også: Positive til Birken-omlegging
Slik har Birkenløypa endret seg
Birkentraséen har blitt lagt om en rekke ganger siden rittet ble kjørt for første gang, 11. september 1993.
1993 og 1994 Løypa gikk om Rena-Vivelstadsvea-Åstadalen-Djuposet-Stangvollen-Åstadalen-Kvarstad-Sjusjøen-Tyria-Sjøsetervn-Håkons Hall. Løypelengde: 80 km.
1995 til 1999 Løypa ble lagt om via Skramstadsetra på grunn av Vesleofsen. Flommen i 1995 tok deler av veien i Åstadalen. Løypelengde: 82 km.
2000 Løypa ble lagt om via Breborg-Bekkemellom og via Kråleråa - Nysætra og Øyungen. Løypelengde: 89 km.
2008 Løypa ble lagt om fra Tyria via Svartbekken. Løypelengde: 91 km.
2009 til 2016 Løypa ble lagt om i Rena. Fra start sykles det nordover Koppangvegen og deretter mot gammel løype i Åsbygdsveien. Løypelengde: 92 km.
2016 Løypa ble lagt om to steder: Først ved strekningen Bjønnåsen til Nysætra og kortet ned med 3km. Fra Storåsen ned til Avskåkålia er løypa også lagt om og kortet ned med 3km. Løypeendringen fra Storåsen til Avskåklia gjør at man unngår 5km med asfaltkjøring, og traséen opparbeides i eksisterende skiløypetrasé fra Sjusjøen og ned til Svartbekkvegen. Total løypelengde: 86km.
Les også: Penger ut av vinduet med lett sykkel?
Les også: Alt om Birken