Terrengsykkel har intervjuet selve løypeleggeren, og her gir han sine tips til den 117km lange løypa som ble sluppet i dag. Dette er traséen bit for bit, fra start til mål.
Løypekart Nord (PDF)
Løypekart Sør (PDF)
Lars Ragnar Manengen tror årets utgave blir tidenes morsomste i UltraBirkens historie. Forrige tirsdag kjøre Manengen gjennom hele løypa fra A til Å, og melder om strålende forhold og overraskende tørt føre til tross for mye regn uka før. Med jevnt marsjfart og inkludert noen stopp brukte han drøyt 6.5 time. Han antyder at vinnertida slik løypa står nå vil være drøyt 4.5 time.
Les også: UltraBirken 2016 blir smud
Traséen bit for bit
Fra start på Pellestova (117km til mål) går løypa i lettkjørt terreng de første 8 kilometerne. Deretter kommer det noen småbakker for å spre feltet litt før løypa går inn i det første stipartiet, som er relativt lettkjørt. Etter dette gjenstår det cirka 85km til mål.
85km til 65km til mål: Her blir det nesten bare stier, og litt smalere stier. Det er litt mer teknisk, og ikke kjerreveg eller dobbeltspor.
– Det er mye jobbing og mye tråkking i denne delen, men også veldig moro. En av de nye favorittstiene mine ligger i dette partiet. Det er en sti jeg har kjørt før, men den er blitt en helt annen etter at vi ryddet den, sier Manengen.
Les også: Ultra-tipsene
65km-55km til mål: Et litt mer lettkjørt parti. Det er lett og raskt, men går opp og ned hele tida.
55km-50km til mål: Litt seigere sti her, først litt ned og så en del opp.
50km-38km til mål: Her kommer 12 km kupert sti, et jobbeparti med mye opp og ned og en noen tekniske partier, men også noen lettere flytpartier.
38km-35km til mål: 3km lettkjørt grus. Nyt dem og fyll på med mat og drikke.
30km-15km til mål: Litt raskere partier, før løypa igjen blir mer teknisk og en del utfor
15km-5km til mål: Variert terreng med både grus og sti
5km-mål: Lettkjørt terreng helt inn på oppløpet
Se bildene fra UltraBirken 2015
Oppløpet var riktignok lettkjørt, men resten av løypa kostet, forteller 2015-vinneren Ola Kjøren etter målgang. Foto: Ingeborg Scheve