Terrengsykkel.no syklet Birken på 1 stk. DBS Kombi Lux og 1 stk. Auto-Mini, begge med 20-tommer hjul og to gir. Skepsisen i forkant var stor. Her kan du lese hvordan det gikk i 2002.
GOD MORGEN, RENA! Vi sov under åpen himmel for å akklimatisere oss best mulig til Birken. Foto: Christian Løverås
Lesetid: 2 minutter
Det var prima vær på årets Birkebeinerritt: Sol, varmt og vindstille. Ikke rart at mange hadde rigget seg til langs løypa.
De ropte og heiet og smilte og vinket, og det var både hyggelig å morsomt å sykle.
Siden vi fikk nummerene 11881 og 11882, kan vi vel anta at det var godt over 11.000 stykker med i år? Birkebeinerrittet har sikkert mer detaljer om dette.
(denne artikkelen ble først publisert i 2002)
Går det med kombi?
Jepp! Vi brukte totalt 6 timer og 17 minutter, altså gikk vi med nød og neppe glipp av merket... På denne tiden rakk vi å sykle bortimot ni mil (89km), stoppe og ta bilder, snakke litt med folk langs løypa, spise en halvtimes lunsj med baguetter, brie og en flaske veldig god rødvin, og ikke minst ha det ganske morsomt.
Vi syklet hele løypa, med unntak av rosinbakkene og et par kneiker etter det (vi var ikke helt alene om å gå der...). Alle nedoverbakker og kronglepartier der det var mulig å sykle ble syklet.
Litt om syklene
De har 20" hjul. Dekkene har selvsagt hvite sider. Setene er digre og brede og har fjæring. Rammene er sammenleggbare: Lux'en blir til to deler, Auto'n klappes sammen på midten (dette gjorde den faktisk av seg selv en gang).
Begge syklene har trommelbrems foran og pedalbrems bak. Syklene kan friste med to gir, håndtert av SACHS Torpedo Duomatic.
Kombi Lux-en får en liten overhaling før rittet. Knekken på setepinnen kan da umulig bli noe problem?Uten hjelp fra Karrosserispesialisten hadde denne bolten aldri løsnet, og vi måtte båret sykkelen. Takk!Den Beste Sykkel: Kombi Lux. I bakgrunnen ses sekken, som inneholdt både det ene og det andre - inkludert sovepose og liggeunderlag.Seks terrengsykler og to Birken-sykler (kombisykler).Kalibrering av væskebalanse på en parkeringsplass et sted før vi kom frem til Rena.Skål! (Ingen av de andre i bilen ville ha øl)I startområdet i Rena krydde det av folk som ikke var forberedt, og som måtte få hjelp.Den Beste Standen.Registrering: Mye nervøsiteet i lokalet.Etter registrering blir alle tvunget til å gå gjennom et langt shoppingtelt. Her kryr det av romfartsmat, sykkeldeler og ting folk tror de trenger.Vekk med de umoderne, grå og på med de nye, lekre mintgröna!Overskytende vekt kan tydeligvis kastes i boksen ved siden av vekta.Vi inntok en bedre middag. Mmmm, banan split!Romfartsmat er vel og bra, men det er lite som slår en god porsjon "biff chopsuey" og en iskald øl. Og en vodka appelsinjuice!Enkelte ryttere er bekymret for kaloriene og velger et enkelt karbonadesmørbrød.Rena er helt klart i ferd med å bli urbanisert, og her, som i alle urbane strøk, ytrer ungdommen seg som best de kan."FUSK RENA!" er antageligvis en oppfordring til å jukse i starten, noe som byr på store problemer grunnet de elektroniske tidtagingsbrikkene.Etter middagen fant vi et prima sted å rulle ut liggeunderlagene og soveposene. Det var vel et slags veikryss. Grønt og fint. Litt trafikkstøy. Godt med en øl til.Stemningsbilde fra overnattingsstedet.National rapshow på radio.God morgen! Vi er klare for Birken!Truls fester holkene (som egentlig ikke passet) med sølvteip.Vin til lunsjen.Truls stilte i dressbukser og "vintage"-singlet.Til rittkontor!Bar-ends.Bar-ends.Bar-ends.Bar-ends.Bar-ends."Tsk-tsk!"Over 3:30? OK, det passer bra.Løverås og Johnsen klare til start.Noen gjør grundig forarbeid: Speedometer, pulsklokke, tidsskjema utarbeidet av institutt for teoretisk astrofysikk(?).Vi hadde ingen fancy klokker eller avanserte planer, men passet på at lyktene var finkalibrert.Og vi er i gang!Kombi Lux: Perfekt for Birken.Terrenget er omtrent like røft som på Slottsplassen.Kombi i front.Denne hyggelige herremannen hadde ruket å punktere to ganger før Skramstadsetra.Truls rykker.Utsikt.Gøy!Et av "terrengpartiene". Her var det en del som gikk. Vi syklet.Terrengsykling.Underveis traff vi disse joviale musikantene.Vi ville ha bilde av oss sammen med bandet.God stemning.Dressbukser i nylon er aldri feil.Lunsj! Vi hadde med reiseradio (selvsagt), en lang baguette, vellagret brie og en god flaske rødvin (og smultringer til dessert).Vil noen ha litt vin?Hygge.Denne herremannen var den eneste som takket ja til et glass vin. Vi hjalp han også å få på kjedet som hadde hoppet av.Lunsjdetalj: Baguette, brie og en god rødvin.Vil noen ha en smultring?Topp publikum!Drikkestasjon. Vann, XL-1, boller og bananer.Proteindrikk.Mange glemmer å smøre seg med solkrem, så her viser Truls hvordan det bør gjøres.Etter noen mil hadde Truls gjort om høyrepedalen til en mer minimalistisk variant.Flott vær.Tommel opp.Ballettbakken, et av turens høydepunkter. Ger var det noen som GIKK ned!Vi gir gass.Resultatet av gassing ned Ballettbakken.Kombi Lux etter rittet: Like fin.Akkurat som før rittet smakte det godt med en iskald øl. Og pizza.Vi opererte med to gir.Prima norsk.Bilen var deponert på verksted i Lillehammer en uke i forveien (bremseslangen røyk) - nå hentet vi den.Klart for retur til hovedstaden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.