Det er kun en klasse i Grenserittet Etappe, men Ingrid Sofie Bøe Jacobsen er beste kvinnelige rytter i konkurransen.
– Det var litt vondt i starten, men med litt adrenalin gikk det seg til, forteller Halden-syklisten ble påkjørt av en ryggende bil under trening dagen før 3-dagers rittet men stilte likevel til start i dag.
– Kroppen er ikke helt 100 prosent. Jeg har en vond skulder men ingen brudd, så jeg gir det en sjanse. Dette er ikke det viktigste rittet i sesongen, og jeg hadde måttet trene i dag likevel. Og siden det ikke er en sprint eller et rundbaneritt, så er dette litt snillere for skulderen. Det går ikke like fort ut fra start, sier Ingrid Sofie Bøe Jacobsen til Terrengsykkel.
Les også: Bøe Jacobsen med ny verdenscup-pallplass
Andreas Bye fra Halden CK var første rytter i mål. Han var inne på 3:47:09, mens Bøe Jacobsen var neste rytter over streken, sju minutter og 29 sekunder bak. De to var de eneste under fire timer.
Topp 3 etappe 1
1. Andreas Bye, Halden CK, 3:47:09
2. Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, halden CK/Birk Sport Racing powered by Abax, 3:54:38
3. Øyvind Akselsen, Sarpsborg SK, 4:01:25
Bedre enn fryktet
– Det gikk egentlig overraskende greit. Men de siste to milene regnet det ordentlig, og vi skulle over en bekk der jeg bestemte meg for å gå av sykkelen. Selvfølgelig skled jeg, og da er det naturlig å ta seg for. Jeg tok meg for meg feil arm, og det var ikke helt vellykket. Men hvis det ikke blir vondere enn det er nå, skal jeg greie å sykle igjen i morgen også, sier Bør Jacobsen.
Hjemmefavoritten hadde gledet seg til etappe-utgaven av Grenserittet helt siden formatet ble lansert i vinter, og var skuffet da hun trodde løpet var kjørt på grunn av ulykken.
– Jeg har hatt lyst til å gjøre dette lenge, og det er moro at de prøver noe litt annet. Jeg er mye mer glad i teknisk terreng enn det vanlige Grenserittet, og dessuten har jeg syklet det nok ganger allerede. Dette er mer avslappet i forhold til vanlig rittsykling, sier Bøe Jacobsen.
Sosiale rammer
Etapperittet er lagt opp slik at vinnertidene på de to første dagene skal bli mellom tre og tre og en halv time. Disse etappene kjøres også utelukkende på GPS-spor med minimalt av løypemerking underveis. Videre er startlistene lagt opp etter handicap, slik at de fleste rytterne skal komme i mål omtrent samtidig. Tanken er at dette formatet skal gjøre rittet mer sosialt og skape mer stemning etter målgang enn om eliterytterne har dusjet og dratt innen mosjonistene er inne.
– Det å kjøre på GPS går greit, men man får ikke syklet like fort, så da blir det mer turpreg over rittet. Noe av målet er å finne fram, ikke bare å komme i mål men å finne mål, sier Bøe Jacobsen, som syklet et liknende rittformat i Sverige i fjor høst.
Les også: Løypa i Grenserittet 3-dagers er klar
At rittet går på hjemlige trakter, ser Bøe Jacobsen som en klar fordel, selv om det nøyaktige GPS-sporet ikke ble sluppet før to dager før rittet.
– Litt fordel må vi lokale ha. Vi fikk kartet for et par dager siden, og da så jeg med en gang at dette er stier jeg kjenner godt fra før og har syklet mye på, sier hun.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.