CYKELVASAN
CykelVasan arrangeres for sjuende året og kjøres 14.-15.august som en del av Vasaloppets sommarvecka
Består av flere ritt: CykelVasan 90 (94km, 15.aug), CykelVasan 30 (32km, 14.aug), CykelVasan 45 (45km, 14.aug), CykelVasan Öppet Spår (94km, 14.aug) og
UngdomsCykelVasan (32km, 14.aug), samt showrittet Cykelvasasprinten som er en prolog for proffene i Lindvallen på fredag ettermiddag.
– Atmosfæren og stemningen langs løypa samt i Mora etter målgang er noe som bør lokke flere til en tur over grensa. CykelVasan i Sverige er enda større enn Birken i Norge. Det blir fulltegnet på noen sekunder og hele eliten i Sverige stiller til start, sier Anders Fiskvik i Team Trek Mesterhus.
I år stiller han i CykelVasan med ambisjonene på plass, sammen med bror og teamkollega Eirik Fiskvik.
– Etter mange år med nesten-resultater fra 10-20. plass, er vi virkelig klar for å sikre oss en plassering helt i toppen i år. Da må mye klaffe, men vi har trua. Vi gleder oss til Sverigetur, sier Fiskvik, og legger til at for ham er CykelVasan ett av årets to-tre største og viktigste ritt.
Les også: CykelVasan innfører eliteprolog
Sterkere og mer kjørevillig felt over grensa
– Startfeltet i Vasan er nok det beste vi møter her i Skandinavia i løpet av sesongen. Hele terrengeliten i Sverige er på start, en stor del av den svenske landeveiseliten er med, flere av de beste fra Norge og en del eliteryttere fra andre nasjoner, sier Fiskvik.
Han mener at svenskene også kjører mer offensivt enn nordmenn.
– Flere ryttere er kjørevillige og bidrar til full fart hele tiden, derfor blir det oftest en kamp for å henge med. Og det er nettopp dette som er noe av det morsomste med CykelVasan syns vi. Og vi som ikke er de beste spurterne prøver så godt vi kan å bidra til høy fart underveis, sier Fiskvik.
Slik gikk det i 2014: Revansjerte fjerdeplassen i CykelVasan
Saken fortsetter under
Emil Lindgren i tet etter Mångsbodarna i 2013. Foto: Ulf Palm
Må henge med fra start
– Løypa kan minne litt om Grenserittet. Kanskje med litt færre svinger og akselerasjoner, men større andel skiløype og kjerrevei, og den oppleves som variert. Den er ikke teknisk krevende, men det kreves god sykkelteknikk for å holde med teten på de avgjørende stedene, sier han, og legger til at tempoet er brutalt.
– Løpsutviklingen er typisk slik at tetpulja blir mindre og mindre etterhvert som folk ikke orker mer, sier Fiskvik, og forklarer at det er viktig å vurdere hvor en skal dra og hvor en skal ligge på hjul for å lykkes.
Selv jobber han fortsatt med å finne den perfekte oppskriften. I 2013 ledet Fiskvik helt inn på oppløpet men tapte seieren da det ble massespurt på de siste 30 meterne mot mål.
Les også: Mye å revansjere
– Jeg og Eirik har vært med teten inn til mål de to-tre siste årene, men har manglet litt i spurten for å hevde oss helt i toppen. Dette har skyldes til dels dårlige spurtferdigheter, men vel så mye at vi har vært helt utmatta når spurten starter inne i Moraparken, sier Fiskvik.
– I år er vi bare to mann, så målet blir at begge er med tetpulja og kjemper i toppen.
Utvider med nytt sykkelritt
Nytt i år er CykelVasan Öppet Spår, som kjøres i samme trasé som hovedrittet CykelVasan 90. CykelVasan Öppet Spår er myntet på de som vil sykle hele den ordinære traséen, men uten å kjempe mot andre enn seg selv.
Tilbudet er blitt godt mottatt: Forrige uke var det allerede over 2.500 påmeldte til premiereutgaven av mosjonsrittet.
I 2013 ledet Anders Fiskvik helt til det var 30 meter igjen til mål. Det plager ham ennå. Foto: Privat