Red Bull Hardline går for tredje gang på søndag, og årets elementer er større, mer tekniske og absurde enn de første.
Brage Vestavik, som kjører for Devinci Global Racing, er en av 21 ryttere som er invitert til det som anses å være verdens tøffeste utforkonkurranse.
Fire av dem er allerede ute av konkurransen grunnet skader de har pådratt seg på trening i løypa denne uka.
– En brakk kragebeinet og en ødela beinet på det store hoppet, og noen har ødelagt fingrene og kan ikke kjøre i morgen, forteller Vestavik, som nå har syklet samtlige seksjoner av løypa.
– Det er veldig mye som er vanskelig i denne løypa, ikke bare de store hoppene. Det er mye teknisk skogsterreng og mye gjørme, men løypa er sjukt bra laget, slik at det også er mye flyt og morsomt å kjøre den, sier Vestavik i forkant av siste treningsøkt før konkurransen.
– Det er den sjukeste løypa jeg har kjørt noen gang, og det blir sjukt vanskelig å kjøre alt som en løype på fire minutter. Du må ha hodet på rett sted og puste med magen, og prøve å slappe av også, sier han.
Skal være nesten umulig
Utforproffen Dan Atherton, har bygget en fire minutters løype som vil sprenge grensene for hva som er mulig å få til med en utforsykkel, inspirert av motocross og BMX, og helt uten restriksjoner, regler og konvensjoner.
Les også: – Bare å få sykle i Whistler er stort
Løypa er bygget for å utfordre selv de mest progressive rytterne. Her blir det smale trekonstruksjoner, svære hopp, deriblant det etter hvert så kjente hoppet der rytterne hopper tvers over en vei.
– Red Bull Hardline ble lansert for å flytte grenser for sporten vår. Både jeg og Olly Davey (løypesjef) har lært mye på de to siste åra, og i år skal vi flytte grenser for selve konkurransen, både for rytterne og tilskuerne, sier Atherton i en pressemelding, og røper litt av hva som venter på søndag.
– For årets utgave har Atherton byttet ut jordrampen som ingen kunne kjøre i fjor fordi det var for mye vind med en metallrampe basert på liknende konstruksjoner for motocross. Droppet i skogen har fått en ny kant og så har vi endret på andre del av Dirty Ferns, der Atherton skadet seg i fjor.
Den delen har blitt enda et hakk mer teknisk i år.
Saken fortsetter under
Fra Red Bull Hardline 2015. Foto: Rutger Pauw/Red Bull Content Pool
Konstant utvikling
– Løypa er alltid under utvikling. Hvert år får vi masse nyttige tilbakemeldinger fra rytterne, og alle har gode forslag, sier Atherton, og forklarer at Hardline er en helt annen type konkurranse enn typiske verdenscupritt.
– Verdenscupritt handler først og fremst om fart, og uansett hvordan løypa er, så er det farten som gjør den utfordrende. I Hardline går det derimot veldig sakte flere steder fordi løypa er så teknisk. Det handler mest om hvem som kan mestre det tekniske enn ren fart, sier Atherton.
Se også video: Brage i BC
Gru-gleder seg
Selv er Atherton livredd for løypa.
– Alle elementene her er skumle, og til sammen gjør den meg nervøs. Men jeg liker hvordan de ulike utfordringene flyter inn i hverandre, og det er det som gjør Hardline så morsom, sier han.
I fjor var det Ruaridh Cunningham som vant det ekstremt tekniske rittet, og waliseren er tilbake etter mer i år.
Cunningham får følge av 20 andre ryttere: arrangementets far Dan Atherton og hans bror Gee Atherton, samt Adam Brayton, Craig Evans, Bernard Kerr, Mark Wallace, George Brannigan, Eddie Masters, Rupert Chapman, Matt Walker, Brook MacDonald, Mick Hannah, Joe Smith, Taylor Vernon, Mike Jones, Graeme Jones, Laurie Greenland, Alexandre Fayolle og Alex Bond, foruten Norges Brage Vestavik.
Finalen i årets utgave sendes på Red Bull TV søndag 18. september klokka 20.00 norsk tid.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.