Drømmesykkeltest andre akt.

Seks nye sykler er i ferd med å langtidstestes i Terrengsykkel. Her presenterer vi tre av dem.

Sist oppdatert: 14. april 2008 kl 14.22
Titansykkel Cube Elite HPT K18 er én av seks sykler som langtidstestes i 2008.
Titansykkel Cube Elite HPT K18 er én av seks sykler som langtidstestes i 2008.
Lesetid: 4 minutter

I årets langtidstest vil vi ikke låse syklene til en syklist. Alle syklene i årets langtidstest vil bli testet av flere sykler gjennom hele sesongen.

Syklene vil være med på varierte turer og ritt både under erfarne stisyklister og kondisjagende rittsyklister. Noen ganger vil kondisgutta kjøre på stisyklene, andre ganger vil stisyklistene dra i gassen på rittsyklene.

  • Rittsykkel

  • Lett stisykkel

  • Grov Stisykkel

Alle syklene her er for det meste uprøvd på det norske markedet. Vi ønsker gjennom langtidstesten å virkelig få svar på hva det bor i disse syklene.

  • Gary Fisher Superfly karbon 29er - Rittsykkel med 29er hjul

  • Specialized Stumpjumper FSR S-Works – Lett stisykkel i karbon

  • Commencal Meta 6 Team – Grov stisykkel/enduroutforsykkel

  • Cube Elite HPT k18 titanhardtail – Rittsykkel i titan.

  • Ibis Mojo SL XTR – Lett stisykkel i karbon

  • Scott Ransom 20 – Grov stisykkel i karbon

Cube HPT Elite

Pris: 31 900 kroner

Vekt: 10,9 kilo uten pedaler

Importør: Cyklon,

www.cube-bikes.com

 

Kubisk titan?

Titan er på vei tilbake. Det magiske materialet som hadde sin storhetstid på slutten av nittitallet er og var mange sykkelentusiasters våte, metalliske drøm. I en sykkelverden dominert av kullfiber er det forfriskende at tyske Cube i 2008 lanserer komplette sykler i drømmemetallet, titan.

Det er ikke bare den lave vekten, det er egenskapene i titan, altså kjøreegenskapene, som virkelig begeistrer i følge de som har prøvd. Vi gleder oss til å prøve dette vi også.

Cube HPT Elite K18 er Cubes nest dyrest titanhardtail. Ja, du leste riktig. Cube har to titanhardtailer i kolleksjonen i 2008. Elite K18 er likevel en topp utstyrt sak med robuste deler som tåler en støyt. Denne sykkelen vil bli brukt i 2008-sesongen til alt fra NissanCup-ritt og maratonritt til grisete stisykling i Marka. Når høsten kommer håper vi å ha et endelig svar på hvor magisk metallet titan faktisk er...

Ibis Mojo SL XTR

Pris: 55 090 kroner

Vekt: 10,8 kilo u/pedaler

Importør: www.Probike.no,

www.ibisbikes.com

Farlig lett?

For to år siden gjorde rammemakerlegende Scot Nicol comeback i sykkelverden med karbonsykkelen Mojo.. Mottakelsen var mildt sagt varm og Mojo vant tester verden over. Også i Terrengsykkel. I vinter kom Ibis opp med Mojo SL, supermodellutgaven av den attraktive Mojo-sykkelen.

Mojo SL byr fortsatt på 14 cm vandring i hver ende og en karbonramme med flytende linjer og DW-link bakhjulsoppheng. Lettvektsutgaven av Mojo tok messepublikummet med storm og skapte sterke reaksjoner på verdens webforum.

Er det virkelig forsvarlig å lage en så lett sykkel, som potensielt kan kjøres så hardt? Testteamet i Terrengsykkel har tatt på seg oppgaven med å teste om dette holder. Kanskje slår vi oss underveis, kanskje må vi gi mer gass enn vi strengt tatt tørr. Helt sikkert er det at vi etter endt sesong skal kunne svare på hvor moro det er å sykle på en langbeint stisykkel som veier like lite som en rittsykkel.

Ransom 20

Pris: 34 999 kroner

Vekt: 15 kilo uten pedaler

Importør: Ramo AS,

www.scottusa.com

Trendsetter

Scott Ransom er ikke noen nyhet, men den er fortsatt for progressiv for mye av det norske markedet. En karbonsykkel på 15 kilo med 16 cm vandring? Hva skal den kunne brukes til? Ikke Birken i hvertfall.

Ransom var revolusjonerende når den kom og er fortsatt rimelig unik og spesiell tre år senere. Lav vekt og bunnsolid dempervandring med lockout på styret, gir en utfor-stisykkelhybrid som ennå ikke har møtt sin likemann.

Ransom skal være sykkelen for dem som er opptatt av tråkkeffektivitet. Den skal appellere til syklister som liker å slite for moroa, men ikke unødvendig mye. Bryteren på styret er lik den på Scotts Genius-serie og på xc-sykkelen Spark. Låst, begrenset og åpen er innstillingene som gjelder.

For å gjøre Ransom ekstra spennende så lagde Scott sin egen demper, Equalizer kaller de den. Vi tar på oss oppgaven med å sjekke om karbon funker til hardkjør utfor og om Scotts egen demper holder mål. Vi kan ikke si annet enn at vi gleder oss.

Publisert 14. april 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 14. april 2008 kl 14.22
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen

Drømmesykkeltest andre akt. | TERRENGSYKKEL.NO