Få aktuelle OL-kandidater i 2016

Norge sender ingen menn til OL i terrengsykling, og har to plasser for kvinner, men bak Gunn-Rita Dahle Flesjå er det bare en aktuell kandidat med en outside sjanse til å bli tatt ut.

Sist oppdatert: 5. oktober 2015 kl 06.00
KUN JENTER: Ingrid Sofie Bøe Jacobsen (til høyre) er eneste aktuelle kandidat til OL i Rio 2016, foruten Gunn-Rita Dahle Flesjå (til venstre). Foto: NCF/ Kuestenbrueck
KUN JENTER: Ingrid Sofie Bøe Jacobsen (til høyre) er eneste aktuelle kandidat til OL i Rio 2016, foruten Gunn-Rita Dahle Flesjå (til venstre). Foto: NCF/ Kuestenbrueck
Lesetid: 4 minutter

– Vi har to jenteplasser og ingen herrer. Den soleklare OL-aktuelle er Gunn Rita Dahle Flesjå. Videre er det mulig for vår sølvvinner fra VM i Andorra i høst, Ingrid Sofie Bøe Jacobsen. Videre er nok avstanden for stor for de andre jentene, sier landslagssjef Eddy Storsæter Knudsen.

– Dog vet man aldri, sier han med et snev av optimisme.

Storsæter Knudsen understreker imidlertid at det er Olympiatoppen som har det siste ordet i uttaket. Nasjonene kan sanke poeng fram til 25. mai 2016. 

Les også: Gunn-Rita tester OL-løypa i Rio   

 

Saken fortsetter under

Sondre Kristiansen training Baku June 10-15-Foto Eddy Knudsen Storsæter 11400x924
ENSOM: Sondre Kristiansen er den eneste norske seniorutøveren som har samlet poeng for Norge i sesongen 2015. Foto: NCF/Eddy S. Knudsen

ENSOM: Sondre Kristiansen var eneste norske rytter som deltok på European Games i Baku i juni. Foto: NCF/Eddy S. Knudsen

Må jobbe langsiktig
Selv om Norge ikke har noen plasser for menn til OL 0116, ser landslagssjef Eddy Storsæter Knudsen ikke bare mørkt på situasjonen.

– Gunn-Rita er eneste aktuelle. Det at det er tynt bak henne, er jeg dessverre enig i, men vi tenker framover, og vi jobber på for å skape et opplegg som vil bidra til at vi får flere om noen år, sier han.

– Vi hadde en plass for herrene ved årsskiftet. Men Edvard (Vea Iversen) la opp, og Ola Kjøren trappet ned. De var de to og Sondre Kristiansen som samlet poengene for Norge, sier landslagssjefen.

Les også: Iversen legger opp 

Storsæter Knudsen forklarer at med bare en rytter som hanker inn poeng, ble det tøft å holde på plassen Norge hadde i starten av 2015.

– Det er de tre beste på UCI rankingen som teller. Når de to nevnte ga seg, ble det nær sagt umulig, dessverre. Om OLT det hadde sendt ville uansett ikke vært garantert, forklarer Storsæter Knudsen.

Les også: Ola Kjøren inn i Team Milsluker’n 

Saken fortsetter under

Ola Kjøren wreath finish  - Foto Ingeborg Scheve 1400x933
TRAPPER NED: Ola Kjøren trapper ned og satser nå på maraton. Her fra seier på UltraBirken i august. Foto: Ingeborg Scheve

TRAPPER NED: Ola Kjøren trapper ned og satser nå på maraton. Her fra seier på UltraBirken i august. Foto: Ingeborg Scheve

Flere årsaker
Storsæter Knudsen mener det er flere grunner til at Norge ikke har noen plasser for menn.

– Det ikke lett når vi mister to som har samlet poeng tidligere. Videre er terrengsykling er svært selektiv idrett. Du kan ikke lure deg til seier, sier Storsæter Knudsen.

– Aerob kapasitet i kombinasjon med teknikk er sentralt for å bli god. Vi har flere utøvere med meget godt potensial, og det lover godt, sier han, og forklarer at den største utfordringen er å ta vare på dem.

Der har forbundet en jobb å gjøre, men det jobbes kontinuerlig med å utvikle et bedre system for å få fram flere talenter.

– Vi må bare sørge for at vi har et godt opplegg, og at rytterne tas vare på i et system som sikrer progresjon og tilpasset rittprogram. I tillegg må utøverne være dedikerte og tålmodige, sier Storsæter Knudsen.

Les også: Flere juniorer enn seniorer til VM 

Saken fortsetter under

Edvard Vea Iversen-legger-opp - Foto Kippernes
LAGT OPP: Edvard Vea Iversen la opp i vinter. Han var en av de tre som samlet poeng for Norge. Foto: Kristoffer Kippernes

LAGT OPP: Edvard Vea Iversen la opp i vinter. Han var en av de tre som samlet poeng for Norge. Foto: Kristoffer Kippernes

Mister ryttere til landevei
– Noe av utfordringen er å unngå lekkasje av ryttere til landevei. Vi må ha et konkurranse dyktig opplegg hvor rytterne ser at det er mulig å nå toppen, sier Storsæter Knudsen.

Han er klar på at forbundet har en jobb å gjøre med å ta vare på talentene.

– Vi har hatt mange potensielle utøvere de siste 10 årene. Mange av disse har hoppet over på landevei eller lagt opp. Vi må bare jobbe for gode utviklingsmuligheter og rammer for de vi har nå. Vi må skape et miljø hvor det jobbes hardt og målrettet, da har vi tro på suksess i framtiden, sier han. 

Les også: Trigges av å smake på høyere nivå 

Tar tak på klubb- og juniornivå
– Vi jobber med en utviklingstrapp som ivaretar progresjon i opplegget. Vi vil i større grad enn tidligere ha samlinger hvor rytterne skal jobbe sammen og hvor vi kartlegger kapasiteter de må jobbe med, sier Storsæter Knudsen.

Der har forbundet nå satt opp en plan for prosjektet, med samlinger, trenerutdanning,  kompetanseflyt og større samarbeid med klubbene, miljøene og NTG Lillehammer.

– Det er viktig å formidle kompetanse, slik at den jobben som legges ned er kvalitativt god nok, sier Storsæter Knudsen.

– Vi formidler gjennom artikler, kontakt med miljøene og arrangerer en stor trenerhelgen en gang i året. Her blir sentrale temaer tatt opp, sier han, og legger til at NTG er en viktig medspiller i prosjektet.

– Arbeidet ved spesielt NTG Lillehammer er også svært viktig. Her går mange av de beste utøverne.

Videre skal forbundet jobbe med å utvikle en regionalmodell. Her er det et stort potensiale, sier Storsæter Knudsen. 

Petter Fagerhaug Nordisk NC Horten 2015 Foto Bengt Ove Sannes 1400x924
FRAMTIDA: Petter Fagerhaug er førsteårs senior i 2016, og en del av NTG-miljøet på Lillehammer. Det har landslagssjefen stor tro på. Foto: Bengt Ove Sannes

 

Publisert 5. oktober 2015 kl 06.00
Sist oppdatert 5. oktober 2015 kl 06.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen