SPESSIAL: Trek Supercaliberen Justinas skal bruke har blitt noe modifisert. Foto: Justinas Leveika.
Lesetid: 4 minutter
9. Februar setter Justinas Leveika avgårde i Atlas Mountain Race i Marokko. Rittet regnes som et av de aller mest krevende ultrarittene i verden.
Leveika er ingen nybegynner på ultrasykling, og har over flere ritt fin-tunet både utstyr og strategi for å sykle raskest mulig. I slike ritt er det slett ikke uvanlig at det blir brukt spesialbygde sykler, og på grunn av det enorme distansene som skal tilbakelegges, er det ofte grussykler eller hardtails som brukes.
I år gjør Leveika imidlertid én større forandring på utstyret - han skal sykle på en rittfulldemper. Terrengsykkel rakk en prat med Leveika før avreise til Marokko.
Går for komfort
– Komfort gir fart, spesielt de siste dagene i et slikt ritt. Så i år prøver jeg fulldemper med lettrullende dekk. Den veier selvfølgelig mer, men jeg tenker komforten den gir kan være bra.
Leveika er Trek-ambassadør, og har valgt å gå for en andre-generasjons Supercaliber, som er deres rittfulldemper. Den har 110 millimeter vandring foran, og 80 millimeter bak ved hjelp av den noe spesielle IsoStrut-løsningen.
– Jeg har utstyrt den med den nye Transmission-gruppa til SRAM, med 10-52-utveksling bak, og 34 tenner på kranken. De lange bakkene kan fort bli tunge hvis jeg har tyngre utveksling, sier Leveika.
Mange velger grussykler i slike ritt, gjerne fordi det gir muligheten til å variere sittestilling mer med alle posisjonene du kan ha på et bukkestyre.
Det har Leveika jobbet seg rundt på en annen måte.
– Jeg har montert barends innenfor holkene, og i tillegg har jeg aerobars på midten, så jeg kan krype sammen over styret når det er behov for det. Det blir litt som å ligge på hoodsa på landeveien, sier Leveika.
EKSTRA HOLD: Ekstra håndtak på styret gjør at Justinas kan vaiere sittestilling og grep ofte. Her ser du også fjernkontrollen til lyset. Holker med ekstra støtte til håndflatene kan komme godt med når man skal sykle over ekstreme distanser. Foto: Justinas Leveika.
COCKPIT: Her er det nok å holde styr på; GPS, lys, gir, bremser, lockout og aerobars. Foto: Justinas Leveika.
OPPGRADERING: Frontpartiet på denne Trek Supercaliberen ligner ikke på noe annet. Foto: Justinas Leveika.
Noen velger grussykkel eller monstercross, selv har Leveika prøvd å sykle med hardtail, men i år blir det altså fulldemper.
Den blir satt opp med hjul fra utstyrssponsoren Hunt, med dynamo-nav.
– Det er 12 timer lange netter, og vil man sykle raskt i dette rittet, må man sykle på natta. Terrenget er såppas grovt at man må se godt. Så jeg har satt opp et dynamolys fra Supernova, så jeg slipper å tenke på lading. Så lenge jeg holder over 15 km/t, får jeg maks lysstyrke ut av det, og navet kan også lade GPS´en og telefonen min.
Dekkene er satt opp slangeløst, og er en variant flere norske rittsyklister sverger til, Continental Race King i 2.2 tommer bredde.
Atlas Mountain Race er et ultraritt hvor et av kravene til deltakerne er at de skal være self-supported, altså er det ikke lov til å ta i mot assistanse utenfra. Dermed må Leveika ha med seg alt han trenger på sykkelen selv.
– Jeg har spesialsydde rammevesker fra Tailfin. Jeg har en rammeveske, en lang toptube-veske, og en såkalt everywhere bag, som jeg har montert på setepinnen, som forøvrig ikke er av typen du kan senke.
– Ikke noen styreveske altså?
– Nei, det er ikke plass, og så er jeg opptatt av å holde det mest mulig aero. Men jeg har en såkalt hydration-vest på meg med to drikkeblærer.
MANGLER FLASKE? Neida, drikke er med, blant annet i en vest Justinas har på kroppen. Innsiden av frontrammen er kledd med en spesialsydd rammeveske. Foto: Justinas Leveika.
INGEN SENKING: Justinas har droppet senkepinne, det gjør det noe enklere å få montert en stor veske bak pinnen. Foto: Justinas Leveika.
Foto: Justinas Leveika.
Dette har han med seg
Selv om Leveika skal være ute i flere døgn helt alene og uten hjelp, er det likevel ikke noen stor pakkliste det der snakk om. Vi ber han om å ramse opp:
Ekstra batterier til AXS-drivverket
Powerbank
Stikkontakt-lader
Dunjakke
Vindjakke
Regnjakke
Lange hansker
Løse bein
Løse emer
Merino superundertøy
Et par buffer
Hjelm
Briller
Mat - jeg lager egne müslibarer for å ha nok kalorier.
Nødteppe
Nød-bivvu
Trackere: Vi får trackere av arrangøren - alle blir vist på kartet. Sender signal hvert 5-10 minutt
En oppblåsbar pute. Jeg har lært meg å sove på hva som helst så lenge jeg har noe mykt å hvile hodet på
– Så du har altså ikke med deg noe liggeunderlag?
– Nei, jeg kan bare sove på grusen så lenge jeg har den puta.
– Det høres kanskje verken trygt eller komfortabelt ut?
– Nei, men det handler om hva du tåler, og hvor lenge du tåler ubehag. Når jeg syklet Tour Divide ble vi reddet fra uværet av at vi kunne gjemme oss inne på et offentlig toalett en gang. Da var vi tre personer som presset oss inn der og satt der til uværet hadde gitt seg. Det er en kalkulert risiko, hvor safe vil du være.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.