– Jeg har færre planer denne vinteren enn i fjor, men litt er det jo. Vi har gode treningsforhold hjemme i Ølen, så med mindre det byr seg en spontantur, blir det ingen rene treningsleirer sørpå denne vinteren, sier Granberg, som kjører for Sepura Toyota racing with Birk.
En rittekspedisjon til Kanariøyene er det likevel rom for. Granberg skal kjøre Lanzarote 4-dagers for prosjeklaget Team iHus i månedsskiftet januar-februar, som i fjor. Da ble han nummer fire sammenlagt og tok med seg en tredjeplass på den siste etappen.
– Den største ambisjonen for rittet er å få best mulig trening ut av det, men det er klart, skulle jeg ligge an til et bra resultat også etter hvert, så gir jeg det jeg har for å dra inn det. Selvfølgelig hadde en plass på pallen sammenlagt smakt bra, sier Granberg.
Les også: Stikkord for Norgescup 2016: Sti
I år står Granberg over både Andalucia og Cape Epic denne gangen, sier. Det siste skulle han imidlertid gjerne hatt med seg, og inntil for bare noen dager siden, hadde han fortsatt planer om åtte brutale etapper i Sør-Afrika.
– I høst ble jeg spurt om å kjøre Cape Epic på fabrikklaget til et stort tysk sykkelmerke, noe jeg synes var veldig stas og takket ja til, men dessverre fikk vi ikke invitasjonen vi trengte fra arrangøren, sier Granberg.
Les også: Må satse mer på sykkel enn jobb
Ingen kjenner VM-løypa bedre
Denne sesongen er det VM som gjelder. Det går i Frankrike siste helga i juni, og Granberg har lagt opp programmet deretter.
– VM i Frankrike siste helga i juni blir mitt største mål. Løypa der passer meg bra, så håper på et godt resultat der, sier Granberg, som sto over VM i 2015 for virkelig å spisse opplegget inn mot årets mesterskap.
– Fram mot VM blir det diverse ritt, både etapperitt og endagsritt rundt omkring i Europa. Jeg håper å få gode svar der på at jeg har blitt bedre enn i fjor, og at jeg er på vei mot bra form mot VM, sier Granberg, som ikke kjørte VM i fjor.
Den tida har han brukt til å studere årets VM-løype, og han liker der han har sett.
– VM-løypa har veldig mange, men relativt korte bakker. Den er også passe teknisk krevende. Og begge deler passer meg godt, sier Granberg tilfreds.
– Mener å huske det er cirka 3.400 høydemeter fordelt på 84km, men jeg har vært der mye, og har allerede mange runder i løypa så jeg kjenner den bedre enn mange. Jeg skal også ned ei uke tidlig på sommeren for å trene mer i løypa, så det blir få, om noen, som kommer til å kjenne den bedre enn meg, sier Granberg.
Les også: Internasjonalt format
Bygger sten for sten
Selv om Granberg blir hjemme mye i vinter, ligger det an til en desto travlere vår og tidligsesong, med etapperitt i Portugal og Spania, samt store endagersritt i Tyskland og Belgia på programmet.
– Jeg jobber for tida med å få i hop planen for hele sesongen i hop, og sånn det ser ut blir den veldig bra, sier Granberg.
Men med økt satsing internasjonalt, blir det mindre tid til de norske klassikerne, i hvert fall i starten av sesongen.
– Det blir sannsynligvis kun ett ritt i Norge før NM i slutten av juli, sier han.
– Men enn så lenge er det kun trening det går i, kun avbrutt av en liten statussjekk på Lanzarote om to-tre uker, sier Granberg, som ser fram til å se hvordan han ligger an mot et internasjonalt felt.
Både terrenget og konkurrentene på Lanzarote 4-dagers er krevende. Perfekt opplading mot sesongens høydepunkt, mener Lars Granberg. Foto: Lanzarote 4-dagers