Grenserittet vurderer å åpne for bukkestyre i framtida. Foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Basert på tilbakemeldingene fra testrytterne, vil Grenserittet vurdere om de skal sette opp egne puljer eller klasser for sykler med bukkestyre i framtida, slik blant annet Birkebeinerrittet og Nordsjørittet åpnet for i fjor.
– Vi har fulgt med på kross- og gravel-trenden en stund nå, og ser at slike sykler blir stadig mer populært. Vi har også fått noen henvendelser fra deltakere som gjerne vil sykle med bukkestyre, og vi ønsker å se om vi kan gi denne gruppa et tilbud i Grenserittet. Derfor har vi i år et lite testpanel med ryttere som skal sykle med bukkestyre for å teste om løypa egner seg til det, sier Caroline Koren, som er daglig leder i Grenserittet.
I lørdagens ritt er det tre krossryttere som starter foran i pulje fire: Lars Blesvik, Jens Christian Aune og Christian W. Haug. Alle er erfarne og ivrige krossryttere, og Koren er spent på hva de har å melde om hvordan slike sykler fungerer i Grenserittet-løypa. Deres opplevelser og observasjoner kombinert med erfaringer fra andre terrengsykkelritt der det nå er satt opp krosspuljer, slik som Nordsjørittet og Birkebeinerrittet, vil avgjøre om Grenserittet skal sette opp en klasse for sykler med bukkestyre i framtida.
Saken fortsetter under
– Jeg ser ikke store utfordringer med å ha en slik type sykler i rittet, men vi er nødt til å vurdere det opp mot UCIs regelverk om utstyr og dekkbredder, og kravene fra sykkelforbundet, sier hun.
Samtidig trekker Koren fram at det er vesentlige forskjeller mellom Grenserittet og ritt som Birkebeinerrittet og Nordsjørittet.
– Sikkerheten må gå foran. I Grenserittet har vi mye mer variert terreng og mer terreng enn i Birken og Nordsjørittet. Traséen vår er også trangere, og med en kross-sykkel vil hastigheten bli høyere. Derfor er det viktig at vi gjør en grundig vurdering på om Grenserittet egner seg for sykler med bukkestyre. Hvis ja, så må vi se nøye på hvordan vi da skal organisere startordningen, slik at dette blir et morsomt alternativ for de som ønsker det, men rettferdig for hovedtyngden av deltakerne som sykler på vanlige terrengsykler, sier hun.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.